• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.1°C / 19.0°C
    1 BF
    75%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 13.2°C
    0 BF
    89%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 17.0°C
    4 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    14°C 13.9°C / 14.1°C
    2 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.1°C / 12.2°C
    1 BF
    87%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 8.5°C
    3 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 13.5°C / 15.6°C
    3 BF
    96%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.1°C / 19.2°C
    2 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 13.9°C / 18.9°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 20.2°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 15.6°C
    2 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    5 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 11.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 11.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 20.8°C
    0 BF
    81%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 19.2°C
    0 BF
    91%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 14.9°C
    2 BF
    95%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 12.9°C
    1 BF
    93%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    89%
AP Photo/Francois Mori
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η οικονομία είναι ο άνθρωπος

  • A-
  • A+

«Πρώτα ο άνθρωπος και μετά η οικονομία». Το σύνθημα που ακούγεται παρήγορο και στην περίπτωση των «ταπεινών» Ελλήνων, όπως μας αποκαλεί πρόσφατα το πρακτορείο ειδήσεων Μπλούμπεργκ, αποδείχτηκε πως σε σημαντικό βαθμό δεν ήταν απλώς ρητορικό. Η κεντρική επιλογή της χώρας μας να πάρει συντομότερα από άλλες χώρες περιοριστικά μέτρα συνδέεται και με μια τέτοια επιλογή. Και συνεπάγεται την ντε φάκτο άρνηση σοβαροφανών απόψεων περί «ανοσίας της αγέλης», που τελικά φάνηκε ότι υπάκουαν όχι τόσο σε επιστημονικά κριτήρια όσο στο ότι η λειτουργία της βουλιμικής οικονομίας και συνεπώς η νομή της εξουσίας έπρεπε να μείνει αδιατάρακτη. Απόδειξη για το παραπάνω ήταν η αλλαγή μοντέλου σε χώρες, όπως η Αγγλία, οι οποίες ήταν κήρυκες τέτοιων θέσεων που μάλλον δεν απέχουν πολύ από μια εφαρμογή των θέσεων του νεοδαρβινισμού περί φυσικής επιλογής.

Η σημερινή κατάσταση έχει κάνει διάτρητα τα σύνορα που υποτίθεται πως χωρίζουν τις έννοιες άνθρωπος και οικονομία. Η λέξη οικονομία στην αρχαία γλώσσα –στον Οικονομικό του Ξενοφώντα και αλλού- σήμαινε «τη διακυβέρνηση των ζητημάτων του οίκου και πρωτίστως των ανθρώπων που ζούσαν σε αυτόν-. Ενας ακόμη λόγος για να είναι αρμοδιότητα των γυναικών, οι οποίες κατά τη Λυσιστράτη και τις Εκκλησιάζουσες του Αριστοφάνη ήταν αυτές που νοιάζονταν περισσότερο για τις ανθρώπινες ζωές.

Μήπως όμως το σπίτι μας σήμερα, μέσα από την παγκοσμιοποίηση με όλες τις παραμέτρους και τις συνέπειές της, δεν είναι ολόκληρος ο κόσμος; Πώς αλλιώς να καταλάβουμε το γεγονός ότι ο ιός που ξύπνησε σε κάποια νυχτερίδα/έδεσμα, προφανώς από κάποιο «νυχτεριδοτροφείο», ταξίδεψε ταχύτατα για να σκοτώσει ανθρώπους σε κάθε γωνιά της Γης;

Και πώς θα μπορέσουμε να περιφρουρήσουμε αυτόν τον μικρό πλανήτη που είναι το σπίτι μας; Οι επιπτώσεις του εφιάλτη του κορονοϊού στην παγκόσμια παραγωγή –και συνεπώς στην πολιτική και σε ό,τι άλλο- θα έπρεπε να μας πείσουν ότι καμιά οικονομία δεν μπορεί να αντέξει για καιρό αν δεν βάλει τον άνθρωπο στο κέντρο της, αν δεν αποφασίσει ότι ο άνθρωπος δεν είναι αναλώσιμος.

Πώς θα μπορέσουμε να προωθήσουμε μια έρευνα που δεν θα είναι στραμμένη στον πόλεμο εναντίον των ανθρώπων και της φύσης που σήμερα μας τιμωρεί αλλά στον αγώνα για την υγεία ψυχής και σώματος; Πώς θα καταφέρουμε να πιέσουμε τους κυρίαρχους αυτού του κόσμου να βάλουν στη θέση του φονικού ανταγωνισμού την αλληλεγγύη (την καταρρακωμένη πάλι πρόσφατα από την Γερμανία); Οι κρατούντες μιλούν εύκολα για επιστροφή στους ρυθμούς της «κανονικότητας». Η κανονικότητα όμως αυτή, μήτρα και θύμα της πανδημίας, αποτελεί παρελθόν. Ο αυριανός κόσμος θα είναι καλύτερος ή χειρότερος. Αλλά θα είναι άλλος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πανδημία, η υγεία, η μνήμη
Χρειαζόμαστε δραστικές αλλαγές. Οσο το οικονομικό μας σύστημα δεν αλλάζει, όσο το κέρδος υπερισχύει της αλληλεγγύης, θα έχουμε στρατιές ανθρώπων και μάλιστα των πιο φτωχών που θα νοσούν και χιλιάδες ψυχικά...
Η πανδημία, η υγεία, η μνήμη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Επιστροφή σε μια νέα παιδεία;
Στις δεύτερες ανάγκες κεντρική θέση έχει η παιδεία, που είναι η ψυχή μιας κοινωνίας. Δεν είναι ελαστικές παρά μόνον με την έννοια ότι είναι καλύτερα να καθυστερήσουμε κάποιες κινήσεις, παρά να θρηνήσουμε άδικα...
Επιστροφή σε μια νέα παιδεία;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»
Ο κ. Σόιμπλε, πρόεδρος πλέον της γερμανικής Βουλής, δηλώνει ότι η άποψη πως μπροστά στην προστασία της ανθρώπινης ζωής όλα έρχονται σε δεύτερη μοίρα «δεν είναι σωστή στην απολυτότητά της»!
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πολλαπλάσια του 13
Η πανδημία δεν μας έκανε υποχρεωτικά σοβαρότερους. Χωριζόμαστε -στην Ελλάδα και αλλού- σε αρνητές και αποδέκτες του εμβολίου, σε οπαδούς αυτού του κόμματος και εκείνης της ποδοσφαιρικής ομάδας.
Τα πολλαπλάσια του 13
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τo Φεστιβάλ ΜΙΡ: μία ελεγεία*
Από τη Δευτέρα και για μία εβδομάδα ξεκίνησε το «χειροποίητο», όπως το αποκαλεί η δημιουργός και καλλιτεχνική του διευθύντρια Χριστιάνα Γαλανοπούλου, φεστιβάλ ΜΙΡ. Ενα φεστιβάλ για την ειρήνη.
Για τo Φεστιβάλ ΜΙΡ: μία ελεγεία*
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εχουν γνώση οι σφραγιδο-φύλακες;
Σφραγίδες που δεν αποτυπώνουν το πρόσωπό μας. Σφραγίδες εν στάσει. Ακίνητες, παγωμένες, αδιάφορες για τη μνήμη και για τη ροή της ζωής.
Εχουν γνώση οι σφραγιδο-φύλακες;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας