• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 20.6°C
    3 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.0°C / 18.3°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 10.0°C / 17.8°C
    2 BF
    94%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.4°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    1 BF
    78%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 17.8°C
    2 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 17.8°C
    1 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.0°C / 23.3°C
    2 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 20.0°C
    2 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    1 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    84%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    82%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 20.0°C
    2 BF
    67%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.4°C / 20.0°C
    4 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.1°C / 20.6°C
    2 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    1 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 17.8°C
    0 BF
    89%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    71%
Ερωτας σε αναστολή
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ερωτας σε αναστολή

  • A-
  • A+
(Αφιερωμένο σε όλους τους ερωτευμένους που, για χίλιους λόγους, δεν μπορούν να είναι μαζί...)
Ακολουθήστε μας στο Google news

Σήμερα που οι λέξεις «αναστολή» και «καραντίνα» σώζουν ζωές, συνειδητοποιώ πόσο, από την άλλη μεριά, σκοτώνουν τον έρωτα. Αυτό που για τον έρωτα είναι ζωή –η επαφή, το χάδι, το φιλί, η ένωση των κορμιών– για την κοινωνία της πανδημίας είναι θάνατος.

Βέβαια ο έρωτας ήταν πάντα σε «αναστολή». Μιλάω για τον έρωτα που δεν υπολογίζει ομορφιά, ηλικία, φύλο, γλώσσα, χρώμα, κοινωνική τάξη, σεξουαλική ιδιαιτερότητα. Πάντα οι κοινωνίες έβρισκαν τρόπους να φυλακίζουν αυτόν τον έρωτα με κάθε λογής κοινωνικές συμβάσεις, ταμπού και απαγορεύσεις. Πολλές φορές μάλιστα υπήρξαν, ως κοινωνίες, απίστευτα πιο σκληρές από τους ιούς και τις αρρώστιες. Και πολύ συχνά και άδικες, γιατί τα μέτρα τους δεν ίσχυαν για όλους. Από αυτή την άποψη, ο κορονοϊός, που δεν κάνει διακρίσεις, είναι τουλάχιστον «δημοκράτης».

Σε τέτοιες εποχές, το μυαλό μου ταξιδεύει σε κινηματογραφικούς ήρωες που αγάπησαν κόντρα σε όλους και σε όλα. Δεν μετάνιωσαν, ακόμα κι αν το πλήρωσαν με τη ζωή τους. Τέτοιοι ήρωες με έκαναν να συνειδητοποιήσω και την πολιτική, επαναστατική διάσταση του έρωτα, εκεί όπου όλα τα «μου» γίνονται «μας» και παύει να έχει σημασία η περιβόητη έννοια της «ατομικής ιδιοκτησίας», γιατί απλούστατα κανείς δεν ενδιαφέρεται να τη διεκδικήσει.

Δυο τέτοιες ταινίες, ως σημερινή μου επιλογή, παραβιάζουν το ταμπού της ηλικίας. Στην πρώτη («Λευκός Γάμος» /Noce blanche, 1989, του Ζαν-Κλοντ Μπρισό) ένας καθηγητής Φιλοσοφίας, ο Φρανσουά (Μπρούνο Κρεμέρ) αναλαμβάνει να παρακολουθήσει την προβληματική, από δυσλειτουργική οικογένεια, 17χρονη μαθήτρια Ματίλντ (Βανέσα Παραντί, με βραβείο Σεζάρ για την ερμηνεία της). Ερωτεύονται παράφορα και το σκάνδαλο δεν αργεί να ξεσπάσει. Ο Φρανσουά μετατίθεται αλλού, ενώ η γυναίκα του τον εγκαταλείπει.

Η άλλη ταινία («Πεθαίνω από αγάπη» /Mourir d’ aimer, 1971, του Αντρέ Καγιάτ) είναι μια αληθινή ιστορία. Η Ντανιέλ (Ανί Ζιραρντό), φιλόλογος σ’ ένα λύκειο, ερωτεύεται τον 17χρονο Ζεράρ. Η οικογένεια του νεαρού κηρύσσει πόλεμο, ακολουθεί η φυλακή και η δυσφήμιση για την Ντανιέλ, ενώ ο νεαρός επιστρέφει στην οικογένεια.

Πόσο πιο σκληρή είναι τελικά η κοινωνία για τις γυναίκες στο θέμα της ηλικίας απ’ όσο για τους άντρες! Και πόσο πιο αποφασισμένες εμφανίζονται οι γυναίκες στις δυο ταινίες! Στο τέλος αυτοκτονούν, όχι βέβαια από ντροπή, τύψεις ή μεταμέλεια: η Ντανιέλ επειδή θεωρεί ότι ο Ζεράρ την απαρνήθηκε. Και η Ματίλντ, η υπέροχη Βανέσα Παραντί, αφήνεται να πεθάνει από ασιτία στέλνοντας ωστόσο ένα μήνυμα ελπίδας: «Ο Ωκεανός, Φρανσουά, υπάρχει ο Ωκεανός!». Σ’ ένα συγκλονιστικό, απέριττο φινάλε, ζητάει συγγνώμη από τον αγαπημένο της καλώντας τον να τη συναντήσει εκεί όπου δεν υπάρχει χωρισμός.

*σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA MA, New York College, Athens

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο λάκκος με τα φίδια
Τον τελευταίο καιρό νιώθω σαν να ζω ακριβώς στο κέντρο του λάκκου με τα φίδια. Γύρω μου είναι άνθρωποι υποτίθεται υπεύθυνοι και με εξουσία που λένε συγχρόνως για το ίδιο τελείως διαφορετικά πράγματα χωρίς να...
Ο λάκκος με τα φίδια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η άνοιξη κι ο θάνατος -κι οι νέοι
Ανοιξη. Δεν μπορεί, κάπου θα υπάρχει ένας νέος Διονύσιος Σολωμός να παλεύει με το μολύβι του ή με τα πλήκτρα του για να φωτίσει τον οργασμό της φύσης αλλά και το θανατικό που έχει πέσει στην κοινωνία.
Η άνοιξη κι ο θάνατος -κι οι νέοι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
200 και μία...
200 κλείσαν χθες. Το πιο πιθανό είναι ότι δεν θα ζήσω τα 250 και σίγουρα όχι τα 300. Ελπίζω όμως αυτοί που θα τα ζήσουν να τα ζήσουν σε μια λίγο καλύτερη Ελλάδα, που θα πει: με έναν καλύτερο λαό.
200 και μία...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο χρόνος των νέων
Οι συνήθειες είναι σταθερές, η ωριμότητα, όσο και να την έχουμε απαξιώσει, βοηθάει. Δεν είμαστε ίσοι απέναντι στην ανάγκη περιορισμού και αναμονής, είμαστε μάλιστα αντιφατικά αδικημένοι.
Ο χρόνος των νέων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ταινία που ήρθε από το χιόνι!
Οι ταινίες που μας καλούν είναι γιατί έχουν γίνει για εμάς. Κι εμείς το νιώθουμε, το εισπράττουμε άμεσα. Τελευταία διάβασα μια δήλωση του Γκοντάρ που επιβεβαιώνει το αμοιβαίο κάλεσμα: η τέχνη μάς ελκύει μόνο...
Η ταινία που ήρθε από το χιόνι!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η αυταπάρνηση δεν αρκεί
Ενας χρόνος περίπου έχει περάσει από τότε που μάθαμε την έλευση του Covid-19 στη ζωή μας. Ο Γουένλιανγκ, Kινέζος γιατρός που διέκρινε τα ίχνη του μέχρι να πεθάνει και ο ίδιος από τη νόσο, αναγκάστηκε να...
Η αυταπάρνηση δεν αρκεί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας