Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο πολέμαρχος
AP Photo/Burhan Ozbilici
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο πολέμαρχος

  • A-
  • A+

Μαραθώνας, 490 π.Χ. Η σύσκεψη των δέκα στρατηγών μόλις είχε τελειώσει με ισοψηφία. Οι μισοί, πέντε τον αριθμόν, ήταν υπέρ της αντίστασης. Οι άλλοι πέντε υπέρ της υποχώρησης. Αλλά είχαν επιχειρήματα: - Οι Πέρσες είναι πολλοί, είπαν. Τέσσερις φορές όσο εμείς. Και από πίσω εκατομμύρια. Εχουν πλοία, ιππικό, πεζικό, άλογα, άρματα τελευταίας τεχνολογίας. Πρέπει να υποχωρήσουμε αμέσως. Ο Δαρείος είναι καλοπροαίρετος. Κατά βάθος έκανε αυτή την εκστρατεία μόνο για εσωτερική κατανάλωση, γιατί τον πιέζει η αντιπολίτευση. Τι θέλει στο κάτω κάτω; Τη συνεκμετάλλευση όσων έχουμε. Τη μισή Ακρόπολη θα μας την αφήσει δική μας. Και κυρίως προσοχή να μην τον εκνευρίσουμε Βλέπετε τι έπαθαν εκείνοι οι ανόητοι στην Ερέτρια; Στάχτη έγινε η πόλη τους. Τελικά, όπως συμβαίνει στα μεγάλα ζόρια, ανέβαλαν την απόφαση για το επόμενο πρωί.

Ο Μιλτιάδης, επικεφαλής όσων επέμεναν να αντισταθούν, παλιά καραβάνα που ήξερε από πρώτο χέρι τι εστί Δαρείος, ξεκίνησε να βρει τον Καλλίμαχο. Τον πολέμαρχο -ή αλλιώς υπουργό Αμύνης της πόλεως/κράτους των Αθηνών που η επιπλέον ψήφος του σε περίπτωση ισοψηφίας αποφάσιζε για το αποτέλεσμα. Ηταν ένας απλός, ήσυχος άνθρωπος, που είχε πάρει το αξίωμά του με κλήρο. Από ειρήνη και πόλεμο καταλάβαινε μόνον τα απαραίτητα.

-Ακουσε, Καλλίμαχε, του είπε. Η μοίρα της Αθήνας και της Ελλάδας είναι στα χέρια σου. Αν υποχωρήσουμε, δεν θα μας μείνει τίποτε άλλο παρά μόνον η ντροπή. Αν σταθούμε και πολεμήσουμε, έχουμε μια ελπίδα. Τι αποφασίζεις; Ο Καλλίμαχος έσκυψε το κεφάλι. Ετσι κι αλλιώς, το λέγειν δεν ήταν το φόρτε του. - Λοιπόν, ξέρεις κάτι, Μιλτιάδη, είπε στο τέλος. Λέω να κάτσουμε εδώ που καθόμαστε. Την άλλη μέρα ηγήθηκε της δεξιάς πτέρυγας που παγίδεψε τους «χρυσοφόρους Μήδους». Και σκοτώθηκε. Οι Αθηναίοι τον τίμησαν ίσα με τον Μιλτιάδη. Τους ονόμασαν νέο Αρμόδιο και Αριστογείτονα.

Πρόσφατες δηλώσεις του κυρίου Ερντογάν, με τις οποίες αποκαλούσε τον στρατηγό Χάφταρ πολέμαρχο, με έκαναν να ψάξω τη σημασία της λέξης στα λεξικά. Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις έχει τη σημασία που της έδινε το αθηναϊκό πολίτευμα. Ο πρόεδρος της γείτονος χώρας χρησιμοποίησε τις τουρκικές λέξεις σαβάς λορντού που μεταφράζουν τον αγγλικό όρο war lord. Ορο που εισήγαγε ο φιλόσοφος και ποιητής Ραλφ Γουάλντο Εμερσον το 1856, για να στηλιτεύσει τα εγκλήματα των Αγγλων ευγενών. Εχει χρησιμοποιηθεί για να αποδώσει ένα διεθνές φαινόμενο που αποκαλείται warlordism. Οι warlords χωρίζονται σε κακούς ή «ακυβέρνητους» και καλούς ή «συνεργάσιμους» (με ποιον συνεργάσιμους άραγε); Προφανώς, κατά τον κύριο Ερντογάν, ο στρατηγός Χάφταρ ανήκει στους πρώτους, ενώ οι λοιπές «δημοκρατικές δυνάμεις» (Αλ Κάιντα, ISIS κ.λπ.) στους δεύτερους.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο ειρηνοποιός
Αν δεν ήταν τραγωδία, θα ήταν ανέκδοτο. Οπως δήλωσε ο πρόεδρος της Τουρκίας, στρατεύματα της χώρας του έχουν αναλάβει και πάλι ειρηνευτική αποστολή έξω από τα σύνορά της.
Ο ειρηνοποιός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ψυχραιμία
Πραγματικά. Ο,τι έγινε, δεν ξαναγίνεται. Η Ιστορία δεν επαναλαμβάνεται. Αυτής της άποψης μοιάζει να είναι και η Γερμανίδα καγκελάριος, η οποία ανέθεσε στον κύριο Ερντογάν την οργάνωση της υποδοχής προσφύγων...
Ψυχραιμία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ακεραιότητα
Διάφοροι μεγαλόσχημοι διαπραγματευτές, εμφανίζονται έτοιμοι να σώσουν και πάλι την Ειρήνη. Κάνουν δηλώσεις, εκτοξεύουν συμβουλές και απειλές, συγκαλούν διασκέψεις και απαιτούν διαβουλεύσεις. Πόσο όμως είναι οι...
Η ακεραιότητα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Να αντισταθούμε για να ζήσουμε
Τα πιο πολλά δεν θα τα μάθουμε ποτέ. Γιατί η τέχνη των διαπραγματεύσεων περιλαμβάνει το πώς -ακόμα και όταν πληροφορείς τους λαούς- να μπορείς να κρύβεις το ουσιώδες. Aναφέρομαι στη συνάντηση του Ελληνα...
Να αντισταθούμε για να ζήσουμε
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Και ενώ
Ο χαμός ενός και μόνο αξίζει τη θύμηση, τον θρήνο, την οργή μας. Στην αντίδρασή μας απέναντι στη δολοφονία του Γρηγορόπουλου υπάρχει πιστεύω αυτή η πτυχή.
Και ενώ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα παιδιά του πολέμου
Παιδιά, κορίτσια και αγόρια με ξυρισμένα κεφαλάκια. Τα παιδιά του πολέμου, του κάθε πολέμου. Η Μαρίζα Κωχ και η Νένα Βενετσάνου τα έφεραν κοντά μας, τους έδωσαν φωνή στη «Σφίγγα», το Σάββατο, σε μια...
Τα παιδιά του πολέμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας