Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ακολουθεί κοινωνικό μήνυμα
EUROKINISSI/ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθεί κοινωνικό μήνυμα

  • A-
  • A+

Παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες τα τεκταινόμενα που προκάλεσε η ανάρτηση του «κοινωνικού μηνύματος» περί «αγέννητου παιδιού» με διαφημιστικές πινακίδες σε 17 σταθμούς του μετρό της Αθήνας. Τεκταινόμενα που αποδεικνύουν ότι για ακόμα μία φορά ως κοινωνία «πέσαμε από τα σύννεφα».

Οτι παρά τις μαζικές και έντονες αντιδράσεις, από απλούς πολίτες, συλλογικότητες, κοινωνικούς φορείς, πολιτικά κόμματα, για ακόμα μία φορά πιαστήκαμε στον «ύπνο», φανήκαμε εντελώς απροετοίμαστοι. Και μόνο ότι χρειάστηκε εντολή του αρμόδιου υπουργού για να «αποκαθηλωθεί» η αφίσα από τους σταθμούς δείχνει τη σπασμωδικότητα των αντιδράσεών μας. Θα είχε ενδιαφέρον να δούμε πόσο πίσω στον χρόνο πρέπει να ταξιδέψουμε για να έχουμε κάτι αντίστοιχο, δηλαδή υπουργική παρέμβαση προκειμένου να απομακρυνθεί διαφημιστική αφίσα.

Ανεξάρτητα από το ποιος ευθύνεται για την αποδοχή της ανάρτησης της συγκεκριμένης αφίσας και από το αν θα έπρεπε το περιεχόμενό της να έχει ελεγχθεί πριν δοθεί η σχετική άδεια ανάρτησης, ας έλθουμε στο προκείμενο. Το ότι όταν ξεκινούσε η συζήτηση για την -τόσο καθυστερημένη χρονικά- δημιουργία μετρό στην Αθήνα ένα από τα βασικά στοιχεία που προβαλλόταν τότε είναι ότι δεν θα επιτραπεί η ανάρτηση διαφημιστικών πινακίδων σε κανένα σημείο του μετρό. Αυτό το θυμάται κανείς;

Οτι από αυτή την αρχική θέση φτάσαμε να είναι γεμάτοι με διαφημιστικές πινακίδες όχι μόνο οι σταθμοί, αλλά και οι ίδιοι οι συρμοί δεν μας ενοχλεί; Οτι ακόμα και οι σκάλες ορισμένων σταθμών έχουν μετατραπεί σε γιγαντοαφίσες, με κάθε ξεχωριστό σκαλοπάτι να αποτελεί μέρος μιας τεράστιας διαφήμισης, είναι κάτι το οποίο πλέον θεωρείται δεδομένο από τους εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες του μετρό που το αντικρίζουν, ώστε να μην αντιδρούν;

Ακόμα ευρύτερα: οι μεγάλων διαστάσεων διαφημιστικές πινακίδες στις στάσεις των λεωφορείων, αλλά και σε κάθε γωνιά του αστικού τοπίου ή της υπαίθρου γιατί θα πρέπει να θεωρούνται ως κάτι δεδομένο; Γιατί η ένδειξη «η εκπομπή περιέχει τοποθέτηση προϊόντων», όπου σε τηλεοπτικά προγράμματα διαφημίζονται με άμεσο τρόπο συγκεκριμένα καταναλωτικά αγαθά, πέρα από την προώθηση συγκεκριμένων τρόπων ζωής και σκέψης, είναι μια κατάσταση που θα πρέπει να γίνεται αποδεκτή;

Οι ίδιες οι τηλεοπτικές διαφημίσεις δεν αποτελούν τηλεοπτικό προϊόν; Δεν θα έπρεπε και γι’ αυτές να υπάρχει σήμανση καταλληλότητας, όπως έχει θεσμοθετηθεί για το «κανονικό» τηλεοπτικό πρόγραμμα;

Η ομολογία των υπευθύνων πως η συγκεκριμένη διαφήμιση που προκάλεσε όλον αυτόν τον σάλο «ήταν μια διαφήμιση σαν όλες τις άλλες» πρέπει να γίνει η αφορμή για ν’ ανοίξει μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με τον καταιγισμό των διαφημιστικών μηνυμάτων, στον οποίο είμαστε εκτεθειμένοι και υφιστάμεθα καθημερινά. Καθώς και με τη στάση μας απέναντι σε αυτές.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Επιδημίες και κοινωνίες
Μια στοιχειώδης ιστορική αναδρομή φανερώνει ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που η εμφάνιση επιδημιών συσχετίζεται με πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές, κάποιες φορές πολύ σημαντικές, άλλες μη...
Επιδημίες και κοινωνίες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κοινός παρονομαστής
Η επίλυση της Εικασίας Duffin – Schaeffer, 78 χρόνια μετά τη διατύπωσή της, αναπόφευκτα επαναφέρει τη συζήτηση του αν η επίλυση θεωρητικών μαθηματικών προβλημάτων (όπως το συγκεκριμένο, που εντάσσεται στον...
Κοινός παρονομαστής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αμήχανο φορτηγό
Το πλέον εύλογο είναι και το πλέον πρακτικό: η γεφύρωση σε ένα ποτάμι ή σε μια χαράδρα ένωνε τα αντικρινά μέρη, συντόμευε τη διαδρομή, μείωνε τον χρόνο προσέγγισης, διευκόλυνε την επικοινωνία και τις...
Αμήχανο φορτηγό
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κοινωνικά παλίμψηστα
Τα κοινωνικά παλίμψηστα πρέπει να τα «ξύσουμε» προσεκτικά, απομακρύνοντας το επιφανειακό στρώμα που έχει εγγράψει η κοινωνικά ανερμάτιστη λειτουργία της στενά οικονομίστικης «αγοράς», ώστε να αναδειχθούν οι...
Κοινωνικά παλίμψηστα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κέρματα
Υστερα άνοιξε το πορτοφόλι της, έβγαλε τρία κίτρινα κέρματα, αυτά που τώρα κρατούσε στο χέρι του, και τα άφησε να πέσουν στην τσέπη του μπουφάν. «Κράτησέ τα, είναι τα μισά», του είπε. «Σαν εγγύηση για την...
Κέρματα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ρέπλικες
Η απομίμηση της πραγματικότητας θα δημιουργήσει απομιμήσεις ανθρώπων. Ή, απομιμήσεις ανθρώπων θα δημιουργήσουν απομιμήσεις της πραγματικότητας και θα τις πουλήσουν σε άλλους ανθρώπους, μετατρέποντάς τους σε...
Ρέπλικες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας