Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αλφαβητάρι για μεγάλους*
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αλφαβητάρι για μεγάλους*

  • A-
  • A+

Θα περίμενε κανείς στο ιδιόμορφο αυτό αλφαβητάρι του ο συγγραφέας Βένιος Αγγελόπουλος να είχε εγκύψει σε περισπούδαστες έννοιες, όπως π.χ.: δημοκρατία, ελευθερία, αγάπη, ειρήνη, φύση, πόλεμος, φόβος, χαρά, αρετή κ.ά. Αντ’ αυτού, βρισκόμαστε μπροστά σε τετριμμένες, «ταπεινές» έννοιες, όπως δαχτυλίδι, πατάτα, λουκούμια, Αραράτ – και άλλες, εκ πρώτης όψεως ασήμαντες. Μένουμε όμως άναυδοι όταν αντιλαμβανόμαστε τη χρήση που επιφυλάσσει σε αυτές τις έννοιες.

Στις αριστερές σελίδες του βιβλίου διαβάζουμε αφορισμούς και στις δεξιές ιστοριούλες που συνοδεύουν [αναλύουν, αναπτύσσουν] αυτούς τους αφορισμούς. Απλές επισημάνσεις, μύθοι, αινίγματα, ποιηματάκια κινητοποιούν μια πνευματική διεργασία και κάνουν τον αναγνώστη να σταθεί και να προβληματιστεί, να εισδύσει σε κάποιο άλλο πεδίο ή νόημα, που αναβρύζει αβίαστα.

Με έναν ξαφνικό τρόπο ο αναγνώστης, υποψιασμένος ή μη, διαπιστώνει ότι εδώ, σε αυτά τα κείμενα, πρέπει να γίνουν βαθιές εξορύξεις – αντιλαμβάνεται επίσης πώς το έλασσον είναι μείζον και όχι γέφυρα για να φτάσει κανείς στο τέλος. Εάν δε ο αναγνώστης τυχαίνει να είναι και συγγραφέας ο ίδιος, θα είναι μωρός εάν δεν κατανοήσει τη δύναμη του λακωνίζειν, την επεκτατική δύναμη των διανοητικών ηλεκτρονίων του. Είναι ένα πολιτικό βιβλίο – και ένα ερωτικό βιβλίο, γραμμένο με δηλητηριώδες θα έλεγα χιούμορ και βαθιά ωριμότητα, μια οιονεί ανασκόπηση του ταξιδιού του συγγραφέα στη γνώση και την πολιτική ζωή. Ενα πνευματικό παιγνίδισμα με ανατρεπτικό υπόστρωμα. Ενα αστείο είναι η ζωή, φαίνεται να μας λέει, αλλά πόση τραγικότητα γύρω της και μέσα της – ε, πώς αλλιώς θα ήταν αστείο;

Μπορεί να φαίνονται σκοτεινά μερικά κείμενα, αυτό, όμως, δεν οφείλεται στον συγγραφέα αλλά στο νεφέλωμα του νου που έχουμε οι περισσότεροι και που δεν μας επιτρέπει να νιώσουμε την ιερή δύναμη της απλότητας – και απλότητα δεν είναι μόνο ο ορθός λόγος [«Το πολιτικά ορθό δεν είναι παρά μια εκλεπτυσμένη μορφή τυραννίας», σημειώνει] αλλά και το συναίσθημα με το οποίο δεν διστάζει να αναμετρηθεί. Με τρυφερή και σκωπτική ταυτόχρονα διάθεση θέλει να μας υπενθυμίσει ότι έχουμε χάσει την τέχνη της αποκρυπτογράφησης, την τέχνη του Θεμιστοκλή λ.χ. να ερμηνεύει τους δελφικούς χρησμούς ή του Ευριπίδη να πλησιάζει το νόημα των αποσπασμάτων του Ηράκλειτου. Δεν είναι τυχαίος ο τρόπος του να μας προκαλεί. Μαθηματικό μυαλό [δίδαξε Μαθηματικά στο Πολυτεχνείο από το 1987 ίσαμε τη συνταξιοδότησή του], αρέσκεται σε μαθηματική διατύπωση του λόγου του [ευτυχώς] προξενώντας όμως την ίδια στιγμή την έκρηξη μιας μυστικής μουσικής. Μουσική συνέχει τους πλανήτες δεν είχε πει, πριν από δυόμισι χιλιάδες χρόνια, ο «ομότεχνός» του Πυθαγόρας;

Χιούμορ, σπιρτάδα, υπαινιγμοί, αλληγορίες συνθέτουν ένα σπάνιο μικρό βιβλίο. Ανελέητη και η κριτική του [διαβάστε, π.χ., στο Η το «Περί ηθικής, ακροθιγώς και αδιαλείπτως» – μια ωδή στην ασυναρτησία του λόγου των διανοουμένων]. Ενα βιβλίο που μας δείχνει τις δυνατότητες αλλά και τις δυσκολίες του σκέπτεσθαι. Σημειώνεται ότι κοσμείται από εικαστικά του Αδριανού Αγγελόπουλου, υιού του συγγραφέα. (Εκδόσεις Απαρσις, τηλ.: 215-5155600, σελ. 57).

*Ο τίτλος του βιβλίου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η δρασκελιά που γεννά θύελλες
Ξεφυλλίζοντας το νέο βιβλίο του Κώστα Γουρνά «Ω γλυκύ μου έαρ» («Οι Εκδόσεις των Συναδέλφων», σελ. 140) έπεσα πάνω σε μια φράση, την εξής: «Ενα βήμα μπρος κάνει τη διαφορά. Τόσο μικρό, μα τόσο απαραίτητο. Ενας...
Η δρασκελιά που γεννά θύελλες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενα βιβλιοπωλείο στην παραλία...
Λογοτεχνικές κουβέντες -σταράτες: για τον Θωμά Κοροβίνη και τον Ηλία Πετρόπουλο, για τον Βιζυηνό και τον Παπαδιαμάντη, τον Καμί και τον Τσβάιχ, τους Αμερικανούς συγγραφείς (κυρίως Τζακ Λόντον, Κερουακ,...
Ενα βιβλιοπωλείο στην παραλία...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η απολαυστική ιστορία των Εξαρχείων
Eίναι καιρός να αποκτήσουν οι βιβλιόφιλοι αλλά και τα αστυνομικά όργανα, οι ποιητές και οι βουλευτές μας το εξαιρετικό πόνημα του συγγραφέα Γιάννη Φούντα «Εξαρχείων αλφαβητάρι» και να πάψει επιτέλους ο καθένας...
Η απολαυστική ιστορία των Εξαρχείων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το χαμόγελο του Ουίνστον Σμιθ
Ημουν πολύ τυχερή, σκεφτόταν κλείνοντας εκείνο το βράδυ την τηλεόραση –την άνοιγε συνήθως μόνο για τις ειδήσεις– αφότου είχε παρακολουθήσει το «1984», την ταινία που βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του...
Το χαμόγελο του Ουίνστον Σμιθ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η «Λαιμητόμος»
Διάβαζα ένα υπέροχο μυθιστόρημα, με υπόθεση και πλοκή, που κρατούσε το ενδιαφέρον, με γλώσσα στρωτή, χωρίς ακροβατισμούς και εξυπνακισμούς, με ήπια περιγραφή χαρακτήρων και επιτέλους καθόλου «μοντέρνο». Ο...
Η «Λαιμητόμος»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τέσσερις αφιερώσεις σε αναμονή
«Οταν συνειδητοποίησα ότι δεν μπορώ να /αλλάξω το σύστημα, άρχισα να αγωνίζομαι / να μην με αλλάξει αυτό. / Αγωνίζομαι να μείνω άνθρωπος. Και αυτό / είναι η κορυφαία πολιτική μάχη. Να /μπορείς να αποφύγεις τη...
Τέσσερις αφιερώσεις σε αναμονή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας