• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.7°C / 30.8°C
    2 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.2°C / 29.0°C
    2 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 28.7°C
    3 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.4°C
    2 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    57%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 24.6°C / 27.0°C
    1 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 23.4°C
    0 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 25.4°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.9°C / 26.6°C
    1 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 26.2°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    3 BF
    41%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.7°C / 25.7°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 29.9°C
    2 BF
    35%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 25.5°C / 29.4°C
    2 BF
    48%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    4 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.7°C / 30.9°C
    1 BF
    32%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 25.3°C
    3 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 27.2°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    61%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!

  • A-
  • A+

Διαβάζω παντού για τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, της δεκαετίας, της εικοσαετίας! Πέφτω πάνω στους ίδιους τίτλους, με μικρές παραλλαγές. Ταινίες οσκαρικές, πολυβραβευμένες σε μεγάλα φεστιβάλ, κατά κανόνα φημισμένων σκηνοθετών, μεγάλες εμπορικές επιτυχίες, κ.λπ.

Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια φορά. Τις ξαναείδα με παρέες φίλων αλλά και με φοιτητές μου (πιστέψτε με, είναι το πιο δύσκολο κοινό). Το κριτήριο ήταν να τις βλέπουμε ανεπηρέαστοι από βραβεία, κριτικές, κόσμο.

Τα ερωτικά δράματα με συγκινούν πολύ, αλλά αυτό συμβαίνει τόσο σπάνια! Αυτές οι (κατά κανόνα) κοινότοπες ιστορίες, με τις ατελείωτες αναλύσεις χαρακτήρων και τους θλιβερούς απολογισμούς, προκαλούν τις αντοχές μου πολύ πριν έρθει το τέλος του ζευγαριού και της ταινίας.

Κι όμως, υπήρξαν δύο έργα τα τελευταία χρόνια, δύο πολύ δυνατά ερωτικά δράματα, χωρίς τίποτα απ’ όλα αυτά! Το ερωτικό πάθος, ο χωρισμός, η προδοσία, η εκδίκηση, δίνονται με τρόπο εξαιρετικά πρωτότυπο.

Στην πρώτη ταινία ο Εντουαρντ στέλνει στη Σούζαν, που τον έχει αφήσει είκοσι χρόνια πριν, ένα βιβλίο, τα «Νυκτόβια πλάσματα» (αυτός είναι κι ο τίτλος της ταινίας). Το έγραψε ο ίδιος και είναι η ιστορία τους. Κι ας μη μοιάζει καθόλου με ερωτική ιστορία. Κι ας είναι ένα σκληρό, αιματοβαμμένο θρίλερ με φόνους, βιασμούς και σίριαλ κίλερ! Πάρτε τα όμως όλα αυτά, κάντε τις αναγωγές στην πραγματικότητα και συμπληρώστε το καταπληκτικό παζλ: δύο παράλληλες ιστορίες που είναι η ίδια – εξαρτάται από ποια οπτική τη βλέπεις, σαν ερωτική ιστορία ή σαν θρίλερ!

Οι ήρωες της μιας είναι «μεταμφιεσμένοι» οι ήρωες της άλλης. Και η ταινία πετυχαίνει τελικά το αδύνατο: από τη μια να σου προκαλεί απίστευτη αγωνία (και τρόμο σχεδόν) και από την άλλη να σε συγκινεί βαθιά με την ερωτική ιστορία τής Σούζαν και του Εντουαρντ!

Παρόμοιας υφής είναι και το δεύτερο ερωτικό δράμα. Η Νέλλη επιστρέφει από την κόλαση του Αουσβιτς με το (παραμορφωμένο) πρόσωπό της αλλαγμένο έπειτα από χειρουργική επέμβαση. Θέλει να ξαναβρεί τον άντρα της, τον Τζόνι. Τον αγαπάει ακόμα. Ο Τζόνι δεν την αναγνωρίζει, της ζητάει όμως να υποδυθεί τη γυναίκα του! Σιγά σιγά, μέσα από καταστάσεις που θυμίζουν «Βέρτιγκο» του Χίτσκοκ, η Νέλλη συνειδητοποιεί ότι αυτός που την κατέδωσε είναι ο ίδιος ο Τζόνι! Πώς θα αντιδράσει σ’ αυτό; Θα εκδικηθεί; Τι είναι εκδίκηση; Μήπως… ένα τραγούδι; «Το τραγούδι του Φοίνικα» (που είναι κι ο τίτλος της ταινίας);

Ναι, όλοι οι απανταχού ερωτευμένοι και προδομένοι κάντε την οργή σας λέξεις, τον πόνο σας μουσική. Κάντε την προδοσία τέχνη. Πείτε το ήσυχα, χαμηλόφωνα (για ν’ ακουστεί πολύ δυνατά), όπως σ’ αυτές τις δύο μοναδικές ταινίες. Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!

*σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA MA, New York College, Athens

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ελεγείες του χαμένου έρωτα
Είναι μεγάλη χαρά να ξαναβλέπεις τις αγαπημένες σου ταινίες. Κι ακόμα μεγαλύτερη χαρά να μπορείς να μοιράζεσαι αυτή την εμπειρία με τους άλλους. Το εξαιρετικό «4ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας» μού έδωσε...
Ελεγείες του χαμένου έρωτα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Ακατάλληλον» - τότε και τώρα!
Από πολύ μικρός αγάπησα με πάθος το σινεμά. Κι όμως αναγκάστηκα πολλές φορές να το στερηθώ. Ηταν οι εποχές που σχεδόν όλες οι ταινίες που επιθυμούσα περισσότερο να δω ήταν απαγορευμένες για μένα, επειδή απλά...
«Ακατάλληλον» - τότε και τώρα!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Γιατί τώρα οι ταινίες είναι «αλλιώτικες»;
Διδαχτήκαμε και λατρέψαμε τα κινηματογραφικά είδη. Λατρέψαμε και το σινεμά των δημιουργών. Ξεχάστε τα όλα αυτά, έτσι όπως τα ξέρατε. Τώρα οι ταινίες, στη συντριπτική πλειονότητά τους, δεν ανήκουν πλέον σε ένα...
Γιατί τώρα οι ταινίες είναι «αλλιώτικες»;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πάρε αυτό που θέλεις!
Από αυτή εδώ τη στήλη προσπαθώ κάθε φορά όχι να αξιολογώ ταινίες αλλά κυρίως να δείχνω πόσο το σινεμά και γενικότερα η τέχνη μπορούν να επηρεάσουν τη ζωή μας: από τον τρόπο που σκεφτόμαστε και πράττουμε μέχρι...
Πάρε αυτό που θέλεις!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τι έχει και κλαίει το παιδί...
Oλα αυτά τα χρόνια κανείς δεν τίμησε όλους αυτούς τους ανθρώπους σαν τον Νίκο Ξανθόπουλο, που ανήκουν αναμφισβήτητα στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, τουλάχιστον για όσα έκαναν για την ψυχαγωγία ενός...
Τι έχει και κλαίει το παιδί...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας