Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Να αντισταθούμε για να ζήσουμε
AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Να αντισταθούμε για να ζήσουμε

  • A-
  • A+

Τα πιο πολλά δεν θα τα μάθουμε ποτέ. Οχι διότι δεν θα υπάρξει κοινό ανακοινωθέν. Αλλά γιατί η τέχνη των διαπραγματεύσεων περιλαμβάνει το πώς -ακόμα και όταν πληροφορείς τους λαούς- να μπορείς να κρύβεις το ουσιώδες. Και διότι, ακόμη και αν είχαμε τα πρακτικά της συζήτησης, θα έλειπαν η γλώσσα του σώματος, των εκφράσεων και των παύσεων που μπορούν να δίνουν στα λεγόμενα ένα πολύ διαφορετικό νόημα.

Aναφέρομαι στη συνάντηση του Ελληνα πρωθυπουργού με τον πρόεδρο των ΗΠΑ. Και μπορώ να προσθέσω ότι, αν για το τι η ελληνική πλευρά προσδοκούσε να συζητηθεί έχουμε κάποια ιδέα -τα σχετικά με την αυξανόμενη τουρκική επιθετικότητα ενάντια στη χώρα μας και όχι μόνο- μπορούμε επίσης να φανταστούμε τι είναι πολύ δύσκολο να συζητηθεί: Μάλλον δεν πρόκειται να γίνει και μεγάλη αναφορά στο αίμα των λαών, στην καταστροφή της οικονομίας, της πολιτιστικής κληρονομιάς και του περιβάλλοντος και στη δολοφονία του Σουλεϊμανί που φέρνει την ανθρωπότητα στο χείλος του γενικευμένου ολέθρου.

Και ξέρουμε ακόμη ότι οι λέξεις δίκιο, αλήθεια, ελευθερία, ανθρωπιά το πολύ πολύ να έχουν ένα σύντομο και διακοσμητικό «πέρασμα» (όπως λέμε στο θέατρο) από τη σκηνή της συνομιλίας. Και όμως: Αυτά που κινδυνεύουν να πληγούν στον τόπο μας και όχι μόνον, είναι οι ανθρώπινες ζωές, οι ανθρώπινες ψυχές, οι ανθρώπινες αξίες, που συνεχώς καταπατώνται, συχνά εν ονόματι του βολικού αυτού προσχήματος που ακούει στο παραπλανητικό όνομα «ανθρώπινα δικαιώματα».

Δίκιο, αλήθεια, ελευθερία θα είναι λοιπόν, φοβούμαι, οι υποτιμημένοι κομπάρσοι της παράστασης του Λευκού Οίκου. Μιας παράστασης εκ προοιμίου αφιερωμένης -για να δανειστώ την καίρια διατύπωση του Ελευθερίου Βενιζέλου- «όχι στα δίκαια, αλλά στα συμφέροντα», έστω και αν οι λαοί είναι όχι συμμέτοχοι στα συμφέροντα αυτά αλλά θύματά τους. Μήπως σε αυτή τη γλώσσα του συμφέροντος των ισχυρών και όχι του δίκιου είναι αναγκασμένος να μιλήσει όποιος απευθύνεται σε αυτούς για να βρει το δίκιο του;

Μπορεί όντως τα πράγματα να είναι έτσι στο πεδίο της διπλωματίας, που, ωστόσο, όχι σπάνια, όπως συνέβη προπολεμικά στο Μόναχο, παράγει πολέμους ή τουλάχιστον αδυνατεί να τους σταματήσει, όταν επιζητεί με σκυμμένο κεφάλι την ειρήνη. Το να σηκώσουμε κεφάλι, το να κάνουμε την ειρήνη δικό μας μέλημα και συνεκτικό δεσμό των λαών της Ευρώπης, των λαών του κόσμου, δεν είναι ένα κενό σύνθημα. Μπορεί στα σχέδια των εταιρειών όπλων που θέλουν να κυβερνούν όλο και πιο πολύ τον κόσμο να μη μετρούμε παρά ως στόχοι. Στόχος δικός μας όμως πρέπει να είναι να αντισταθούμε για να ζήσουμε.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο πολέμαρχος
Πρόσφατες δηλώσεις του κυρίου Ερντογάν, με τις οποίες αποκαλούσε τον στρατηγό Χάφταρ πολέμαρχο, με έκαναν να ψάξω τη σημασία της λέξης στα λεξικά. Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις έχει τη σημασία που της έδινε...
Ο πολέμαρχος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ακεραιότητα
Διάφοροι μεγαλόσχημοι διαπραγματευτές, εμφανίζονται έτοιμοι να σώσουν και πάλι την Ειρήνη. Κάνουν δηλώσεις, εκτοξεύουν συμβουλές και απειλές, συγκαλούν διασκέψεις και απαιτούν διαβουλεύσεις. Πόσο όμως είναι οι...
Η ακεραιότητα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Και ενώ
Ο χαμός ενός και μόνο αξίζει τη θύμηση, τον θρήνο, την οργή μας. Στην αντίδρασή μας απέναντι στη δολοφονία του Γρηγορόπουλου υπάρχει πιστεύω αυτή η πτυχή.
Και ενώ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα παιδιά του πολέμου
Παιδιά, κορίτσια και αγόρια με ξυρισμένα κεφαλάκια. Τα παιδιά του πολέμου, του κάθε πολέμου. Η Μαρίζα Κωχ και η Νένα Βενετσάνου τα έφεραν κοντά μας, τους έδωσαν φωνή στη «Σφίγγα», το Σάββατο, σε μια...
Τα παιδιά του πολέμου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Είμεθα ένα κράμα»
Οι λέξεις του κ. Ερντογάν πατάνε πάνω στα πράγματα. Δεν είναι μόνο λόγια. Εχουν μια σιδερένια συνέπεια. Οι λέξεις του τρομοκρατούν και δυνάμει σκοτώνουν τους κάθε φορά αντιπάλους του, ενώ συγχρόνως φανατίζουν...
«Είμεθα ένα κράμα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο ειρηνοποιός
Αν δεν ήταν τραγωδία, θα ήταν ανέκδοτο. Οπως δήλωσε ο πρόεδρος της Τουρκίας, στρατεύματα της χώρας του έχουν αναλάβει και πάλι ειρηνευτική αποστολή έξω από τα σύνορά της.
Ο ειρηνοποιός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας