Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι ασπούδαχτοι
© Chernetskaya | Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι ασπούδαχτοι

  • A-
  • A+

Διακεκριμένα στελέχη της σημερινής κυβέρνησης φέρονται να μη διαθέτουν τους ακαδημαϊκούς τίτλους που δηλώνουν στο βιογραφικό τους. Δεν έχω προσωπική γνώση των στοιχείων και συνεπώς δεν μπορώ να διατυπώσω γνώμη επί του συγκεκριμένου. Ομως, αν οι καταγγελίες αληθεύουν, το πρόβλημα είναι σοβαρό. Οχι ίσως νομικό και ενδεχομένως ούτε κομματικό, οπωσδήποτε όμως ηθικό και πολιτικό και, φοβάμαι, σε έναν βαθμό, διαχρονικό.

Πριν από κάποια χρόνια έτυχε από σύμπτωση να διαπιστώσω ότι υψηλόβαθμο στέλεχος υπουργείου άλλης κυβέρνησης παρουσίαζε σε βιογραφικό που κυκλοφορούσε ευρέως ότι διαθέτει διδακτορικό δίπλωμα το οποίο ήταν ανύπαρκτο. Στην απορία μου αν αυτό δεν έθετε σοβαρό ζήτημα, έγκριτος νομικός μού απάντησε ότι μάλλον το συγκεκριμένο πρόσωπο δεν θα αντιμετώπιζε νομικές ή διοικητικές συνέπειες. Μπορεί να είναι έτσι. Αλλά αυτό δεν αφαιρεί την πολιτική ουσιαστική διάσταση του ζητήματος.

Επικοινωνώ καθημερινά με νέους επιστήμονες με αξιόλογες σπουδές και έργο. Οι περισσότεροι από αυτούς αγωνιούν για τον επιούσιο, είναι άνεργοι είτε δουλεύουν με γλίσχρες αμοιβές και αναγκαστικά συμπληρώνουν από τις συντάξεις των γονιών, όταν αυτές υπάρχουν. Μικρή εικόνα που ρίχνει λίγο περισσότερο φως στη μεγάλη: τις πολλές εκατοντάδες χιλιάδες νέων επιστημόνων μας που, αφού η κοινωνία μας ξοδευτεί για να τους σπουδάσει, ξενιτεύονται - πολλοί για να μην ξαναγυρίσουν. Αναρωτιέμαι τι αντίκτυπο θα έχουν στην ψυχή τους ειδήσεις σαν αυτές από τις οποίες ξεκίνησε το παρόν άρθρο.

Μα, θα μου πείτε, είναι τόσο σημαντικά αυτά τα πτυχία ή ακόμα και κάποιοι πανεπιστημιακοί τίτλοι; Μήπως δεν είναι γεγονός ότι τα πτυχία ενίοτε copies κτώνται και ότι όχι λίγα πομπώδη ακαδημαϊκά βιογραφικά απαρτίζονται όχι από όντως σημαντικά έργα αλλά από τη φάμπρικα της υποτιθέμενης «διεθνούς παρουσίας», της οποίας το κακέκτυπο συχνά-πυκνά εξασφαλίζεται από την κυκλοφορία από χώρα σε χώρα της ίδιας κοινότοπης ολιγοσέλιδης ανακοίνωσης, με αλλαγμένο τον πρόλογο και τον επίλογο;

Τότε, θα μας πουν, γιατί λοιδορείτε τους ασπούδαχτους και κόπτεσθε για τους τίτλους; Και, εδώ που τα λέμε, οι διεθνώς κορυφαίοι των κορυφαίων, από τον Βενιζέλο, τον Τσόρτσιλ και τον Ντε Γκολ μέχρι τον Λένιν και τον Τρότσκι, τον Γκάντι και τον Μαντέλα, τι σπουδές είχαν; Με το ζόρι τέλειωσαν κάτι νομικές σχολές και κάτι στρατιωτικές ακαδημίες, όταν δεν σπούδασαν κυρίως στις φυλακές. Ποιος τόλμησε να τους προσάψει την πενιχρότητα ή την ανυπαρξία των πτυχίων τους;

Προφανώς, γελάω με τον πόνο μας. Σκέφτομαι τους ανθρώπους αυτούς που ήταν ο καθένας από μόνος του μια κυβέρνηση και δυο πανεπιστήμια. Και λέω πως μακάρι και οι άλλοι που ανέρχονται χωρίς πτυχία να είχαν όλοι μαζί το ένα εκατοστό της ουσιαστικής παιδείας και του έργου ενός από αυτούς.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
Η χώρα μας έχει ώς εδώ μια αναμφισβήτητα επιτυχημένη πορεία στην αντιμετώπιση του νέου κορονοϊού. Η πορεία αυτή βοήθησε να καταλάβουμε τα νέα δεδομένα της ζωής μας.
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ψυχραιμία
Πραγματικά. Ο,τι έγινε, δεν ξαναγίνεται. Η Ιστορία δεν επαναλαμβάνεται. Αυτής της άποψης μοιάζει να είναι και η Γερμανίδα καγκελάριος, η οποία ανέθεσε στον κύριο Ερντογάν την οργάνωση της υποδοχής προσφύγων...
Ψυχραιμία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
1821 = το δικαίωμα στην Επανάσταση
Το Εικοσιένα δεν είναι ούτε η κατεστημένη του Ιστορία ούτε η κατεστημένη του Αμφισβήτηση. Αυτοί που πολέμησαν το 1821 δεν φορούσαν ούτε το φωτοστέφανο του αγίου ούτε τα κέρατα του διαβόλου
1821 = το δικαίωμα στην Επανάσταση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πάνω στις ράγες;
Ανθρωποι που αγάπησαν τους διαφορετικούς πολιτισμούς, λένε ότι σε πολλά μέρη όπου πάτησε ο σιδηρόδρομος στις ράγες έφερε μαζί του την καταστροφή. Στην Αμερική, «το θηρίο που καπνίζει» εξόντωσε τον πολιτισμό...
Πάνω στις ράγες;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αντρέας Λεντάκης
Η παρουσία είτε και η απουσία κάποιων προσώπων από ένα παρελθόν πρόσφατο και συγχρόνως μακρινό φωτίζει, με έναν αναπάντεχα επίκαιρο τρόπο, πράγματα που έχουμε ανάγκη σήμερα. Ενα τέτοιο πρόσωπο, όχι...
Αντρέας Λεντάκης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
Ηταν ο ποιητής του θεάτρου. Αυτό και μόνο προδιέγραψε την τραγική μοίρα του. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς αφοριστικά για την τέχνη του Βσεβολόντ Μέγιερχολντ, μέσα από την έννοια της «βιομηχανικής» ή...
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας