Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σύλβια, η πόρνη που δεν σέβεται
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σύλβια, η πόρνη που δεν σέβεται

  • A-
  • A+

Με αφορμή την εξαιρετική παρουσίαση του βιβλίου «Σάκο και Βαντσέτι» του Χάουαρντ Φαστ στην «Εφημερίδα των Συντακτών» στις 6/12 (από τον Βασίλη Κ. Καλαμαρά, στη στήλη «Ριζοσπαστικές Αναγνώσεις» που επιμελείται ο Γιώργος Σταματόπουλος), συνειδητοποίησα γι’ ακόμα μια φορά μια θλιβερή αλήθεια: πόσο αδικήθηκαν σ’ αυτήν τη χώρα κάποιοι σημαντικοί άνθρωποι από τους ίδιους τους ομοϊδεάτες τους. Κι αυτό επειδή, απλά, αυτοί οι ομοϊδεάτες δεν μπόρεσαν ποτέ να δουν πιο μακριά.

Ο Χάουαρντ Φαστ, αυτός ο υπέροχος προοδευτικός συγγραφέας, ήταν καλός και αρεστός όσο έγραφε αποκλειστικά πολιτικά μυθιστορήματα. Οταν όμως τόλμησε να γράψει και αστυνομικά… «διαφοροποιήθηκε και ασχολήθηκε μόνο με τη συγγραφή βιβλίων μπεστ σέλερ»! («Ριζοσπάστης).

Κι όμως, κι αυτά τα βιβλία ο Φαστ τα έγραψε με το ίδιο ακριβώς πνεύμα: είναι βαθιά ουμανιστικά, ασκώντας σκληρή κριτική στο περιβόητο αμερικανικό όνειρο και τις αξίες του. Μάλιστα, μια ολόκληρη σειρά αστυνομικών μυθιστορημάτων του, που το καθένα έχει τίτλο ένα γυναικείο όνομα, εύκολα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν πρώιμα φεμινιστικά. Ανάμεσά τους η «Σύλβια», που γράφτηκε το 1955 και γυρίστηκε ταινία δέκα περίπου χρόνια αργότερα, αποτελεί το αριστούργημά του.

Βαθύπλουτος εκατομμυριούχος προσλαμβάνει ιδιωτικό ντετέκτιβ για να ερευνήσει το σκοτεινό παρελθόν της πανέμορφης ξανθιάς Σύλβια Γουέστ (στον ρόλο η Κάρολ Μπέικερ), την οποία σκοπεύει να παντρευτεί.

Ο ντετέκτιβ Αλαν Μακλίν σκιαγραφεί ένα τραγικό γυναικείο πορτρέτο, ταξιδεύοντας από το Λος Αντζελες μέχρι το Μεξικό. Η Σύλβια κακοποιήθηκε πολύ μικρή από τον πατριό της, ξέφυγε από το οικογενειακό περιβάλλον της, για να καταλήξει στην πορνεία. Ομως η Σύλβια δεν είναι οποιαδήποτε γυναίκα. Ζει μέσα στη λάσπη, αλλά κρατάει μέσα της ομορφιά. Γράφει ποιήματα και διαβάζει βιβλία στα διαλείμματα της δουλειάς της.

Ο Αλαν, μπαίνοντας κρυφά στη μυστική ζωή της, την ερωτεύεται τρελά και, όπως συμβαίνει στα καλύτερα νουάρ, παίρνει το ρίσκο να της ζητήσει να τη δει, κόντρα στη ρητή απαγόρευση του πελάτη του. Η συνάντησή τους είναι εκρηκτική, το τέλος σπαραχτικό. Ενας ύμνος στον έρωτα, τον άνθρωπο, τη γυναίκα.

Πόσες φορές άραγε θα πρέπει να ειπωθεί ότι έννοιες όπως «προοδευτικός» και «συντηρητικός» δεν οριοθετούνται μόνο με βάση πολιτικές απόψεις και τσιτάτα, αλλά, κυρίως θα έλεγα, με αντιλήψεις και συμπεριφορές που αφορούν την οικογένεια, τη γυναίκα, την ισότητα σε όλα τα επίπεδα –από το οικονομικό μέχρι το σεξουαλικό. Και πόσο υποφέραμε κι εμείς, οι νέοι μιας εποχής (σε μια χώρα όπου η «Στέλλα» του Κακογιάννη λοιδορήθηκε ακόμα κι από αριστερούς), όταν βιώναμε την περιφρόνηση και την απαξίωση έργων που λατρέψαμε, επειδή ήταν αστυνομικά και «προϊόντα της αστικής παρακμής»;

Βέβαια, το νουάρ μυθιστόρημα θεωρείται παντού -και δίκαια- ένα είδος με πολύ σημαντικές κοινωνικές και πολιτικές αναφορές. Αυτό συμβαίνει και στην Ελλάδα πλέον, αφήνοντας πίσω μια εποχή που δεν θέλω να θυμάμαι και που πέρασε, ελπίζω, χωρίς καμιά πιθανότητα αναβίωσης.

*σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής κινηματογράφου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μάτια χωρίς πρόσωπο
Ο δρ Ζενεσιέ, που ειδικεύεται στις μεταμοσχεύσεις προσώπου, γίνεται αιτία, οδηγώντας με υπερβολική ταχύτητα την επιβλητική Σιτροέν DS, να παραμορφωθεί το πρόσωπο της κόρης του, Κριστιάν. Μόνο τα μάτια της...
Μάτια χωρίς πρόσωπο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γοητεία μιας άλλης εποχής
Οι αδερφές Μπρόγιερ, η Ερρικα και η Μαργαρίτα, σε όλα τα χρόνια του '60 ώς τις αρχές του '70 δεν ήταν πρωταγωνίστριες μεν αλλά πρωταγωνιστούσαν στη διασκέδαση της αστικής τάξης. Ολα είχαν μια αίσθηση μαγείας,...
Η γοητεία μιας άλλης εποχής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ποιοι ήταν οι Ισαυροι
Μεγάλη χαρά στο πανελλήνιο που ο Τομ Χανκς πήρε ελληνική υπηκοότητα. Μ’ αυτά και μ’ εκείνα θυμήθηκα τον Γκαζμέντ Καπλάνι, συγγραφέα που έχοντας γράψει μερικά σπουδαία βιβλία στα ελληνικά, δεν κατάφερε να την...
Ποιοι ήταν οι Ισαυροι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ευτυχία να είσαι η Καρυοφυλλιά
Με τις επιλογές της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη δεν συμφωνώ πάντα. Αλλά είναι τέτοιο το ταλέντο, τέτοια η λάμψη και η προσωπικότητά της, που καταφέρνει να με κάνει να ενδιαφερθώ και για πράγματα που κανονικά δεν θα...
Η ευτυχία να είσαι η Καρυοφυλλιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές
«Ολη η λογοτεχνία» [και σίγουρα το σινεμά, προσθέτω εγώ] χωρίζεται σε μυθιστορήματα με ερωτικές ιστορίες και μυθιστορήματα με αστυνομικές ιστορίες. Σκεφτείτε όποιον τίτλο θέλετε και θα διαπιστώσετε ότι...
Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας