Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αδέσποτα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αδέσποτα

  • A-
  • A+

Ολοκληρώθηκε χθες το 1ο EFSYNEMA, η πρώτη διοργάνωση Φεστιβάλ Κινηματογράφου της «Εφημερίδας των Συντακτών». Ωρίμασαν οι συνθήκες και είχαμε το 7x7x7x7: 7η Τέχνη, με αφορμή τα 7α γενέθλια από την έκδοση του πρώτου φύλλου, επί 7 ημέρες στον κινηματογράφο «Μικρόκοσμος», με 7 διαφορετικούς θεματικούς άξονες.

Με 25 μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, αξιόλογες παράλληλες μουσικές εκδηλώσεις, ενδιαφέρουσες συζητήσεις. Η ικανοποίηση και η χαρά όλων όσοι μας τίμησαν με την παρουσία τους καθ’ όλη τη διάρκεια του 1ου EFSYNEMA ήταν έκδηλη και ασφαλώς αποτελεί παρακαταθήκη για τη μελλοντική του πορεία και εξέλιξη.

Η προτελευταία μέρα του Φεστιβάλ, την περασμένη Τρίτη, ήταν αφιερωμένη στα ανθρώπινα δικαιώματα. Ανάμεσα στις ταινίες που προβλήθηκαν ήταν και η «Φαουέγια» της Μύρνας Τσάπα. Πρόκειται για παραγωγή του 2017, διάρκειας 61΄, που, μεταξύ άλλων, συμμετείχε στο 11ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας εκείνης της χρονιάς και στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο του 2018. Το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί και συμπυκνώσει στιγμιότυπα της καθημερινότητας της ομώνυμης ηρωίδας, μιας υπερήλικης μετανάστριας που περιπλανιέται στους δρόμους της Αθήνας, συνήθως σε ώρες που οι δρόμοι αυτοί παρουσιάζουν ελάχιστη κίνηση.

Ετσι, η Φαουέγια καταφέρνει με μεγαλύτερη ευκολία να περιδιαβαίνει αργά στους δρόμους, σέρνοντας το αυτοσχέδιο καρότσι της, με πρόσωπο που εκπέμπει μια ιδιαίτερη εσωτερική λάμψη και καθρεφτίζει τη χαρά. Στη λιγοστή κίνηση μπορεί ευκολότερα να κοντοστέκεται σε όποια σημεία εντοπίζει αφημένα ή πεταμένα τρόφιμα και αποφάγια. Αυτά αποτελούν πρώτη ύλη για τα αδέσποτα ζώα που έχει θέσει υπό την προστασία της.

Γατάκια κυρίως, που τα πλησιάζει με τρυφερότητα και άδολο ενδιαφέρον για να τα ταΐσει με ό,τι έχει βρεθεί, να τα περιθάλψει, να τους προσφέρει τα ελάχιστα που χρειάζονται για να επιβιώσουν. Και ταυτόχρονα, να γεμίσει και τη δική της μοναχική και στερημένη ζωή. Δεν χρειάζονται πολλά για να γίνει μια γκρίζα και ζοφερή πραγματικότητα, αν όχι πολύχρωμη και φωτεινή, τουλάχιστον λιγότερο σκληρή, πιο υποφερτή.

Σε ποιον πρέπει να στείλουμε τη «Φαουέγια» να δει κινηματογραφημένο το παράδειγμά της; Ποιον έπρεπε να έχουμε καλέσει στην προχθεσινή της προβολή στον «Μικρόκοσμο»; Ποιος είναι ο αρμόδιος για να σταματήσει τις διώξεις κατά ανθρώπων που ταΐζουν αδέσποτα ζώα;

Διώξεις που πληθαίνουν και ίσως να εμπεριέχουν και εκδικητικά κίνητρα; Ο θάνατος από ασιτία είναι η λύση για τα κάθε λογής αδέσποτα; Αυτό επιλέγουμε ως κοινωνία; Ο άνθρωπος έγινε άνθρωπος συμβιώνοντας για δεκάδες χιλιάδες χρόνια με τα υπόλοιπα είδη του ζωικού βασιλείου, κάποια εκ των οποίων βοήθησαν καθοριστικά σε αυτή την πορεία εξανθρωπισμού του. Πώς τα ξεχνάμε όλα αυτά;

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
Η γυναίκα στο φιλμ νουάρ είναι «μοιραία» στον βαθμό που επηρεάζει καταλυτικά τη ζωή του άνδρα (ας μην ξεχνάμε ότι στο είδος υπάρχει πάντα μια ερωτική ιστορία που συνδυάζεται με την αστυνομική). Κι αυτό την...
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
Ο Χατζιδάκις σχολίαζε αρχές δεκαετίας του 1960: «Η Αμερική απέκτησε το αληθινό της πρόσωπο. Αντιδραστικότης, εθνικισμός, νοικοκυροσύνη». Δεν μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα. Για τότε και για τώρα. Και όχι...
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Από τη Θεωρία Καταστροφών στην πράξη
Πώς ο «Τζόκερ» από εξαθλιωμένο, περιθωριοποιημένο και ασήμαντο κλοτσοσκούφι του συστήματος επιλέγει να φορέσει το αιματοβαμμένο χαμόγελό του, συνδυασμένο με τα χρώματα της αμερικανικής σημαίας στο πρόσωπό του,...
Από τη Θεωρία Καταστροφών στην πράξη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
Αύξηση κατά 1,6% των θεατών στους κινηματογράφους για το 2016 ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα στο 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που διεξάγεται αυτές τις μέρες....
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πλάνη του Κολόμβου
Τελευταία, επανήλθαμε στη γνωστή συζήτηση σχετικά με τους τίτλους σπουδών και την αξία τους. Και δη, τίτλους περιώνυμων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, από αυτά που έχουν και το όνομα και τη χάρη. Αναμφίβολα, το...
Η πλάνη του Κολόμβου
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Αθήνα: το διεθνές φεστιβάλ επιστημονικών ταινιών
Το Κέντρο Κοινωνίας, Επιστήμης και Τέχνης διοργανώνει το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας. Το φετινό θέμα θα είναι «Ζώα και κλιματική αλλαγή»
Αθήνα: το διεθνές φεστιβάλ επιστημονικών ταινιών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας