Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΥΓ.: για την Ελένη Παπαδάκη

H Ελένη Παπαδάκη με τον προκάτοχο του Ράλλη, δωσίλογο πρωθυπουργό Λογοθετόπουλο, τον προϊστάμενό της Κωστή Μπαστιά και άλλες προσωπικότητες της εποχής.

ΓΓΤΠ-ΓΓΕΕ 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΥΓ.: για την Ελένη Παπαδάκη

  • A-
  • A+

Και να σκεφτεί κανείς πως το ΚΚΕ μέχρι σήμερα δεν διανοήθηκε να κατηγορήσει την Ελένη Παπαδάκη για την κατοχική συμπεριφορά της, ούτε προσπάθησε να δικαιολογηθεί για τη δολοφονία της. Στην αρχή είπε ότι ήταν ένα μεγάλο λάθος και μετά ότι έφταιγε η Intelligence Service. Και το ΚΚΕ θα είχε κάθε λόγο να πει ό,τι ήθελε, μια και στην ουσία μόνο αυτό πλήρωσε ακριβά αυτό το έγκλημα γιατί ξαφνικά βρέθηκε η αντίπαλη παράταξη, που δεν ήταν καθόλου αθώα, να διαθέτει στις τάξεις της το πιο διάσημο θύμα του Εμφυλίου.

Και όμως, παρατηρώ πως πολλοί προσπαθούν να στηλιτεύσουν και να ξαναζωντανέψουν την παρουσία και την όποια δράση της Παπαδάκη στην Κατοχή - δηλαδή άρα ήταν δωσίλογη, άρα καλά τής κάνανε...

Εγώ πάντως ξέρω πως ο δικαστής του ΕΑΜ που καταδίκασε τον καπετάν Ορέστη -ο οποίος σκότωσε την Παπαδάκη- σε εκτέλεση, μετά τα περίπου 17 χρόνια που πέρασε στη φυλακή μετά τον Εμφύλιο, έγραψε ένα γράμμα γύρω στις 17 σελίδες, το οποίο έστειλε σε όλες τις εφημερίδες αλλά δεν δημοσιεύτηκε σε καμία, ούτε καν στις δεξιές. Και εκεί έλεγε πολλά γι' αυτήν την υπόθεση. Και αυτό το γράμμα το εμπιστεύτηκε στην αγωνίστρια του ΕΑΜ και ηθοποιό Ολυμπία Παπαδούκα –η οποία για όσους δεν ξέρουν, ίσως ήταν πιο κομμουνίστρια και από τον Ζαχαριάδη... και η οποία υπερασπίστηκε όσο κανείς τη μνήμη της Παπαδάκη.

Κάποια στιγμή η Παπαδούκα εμπιστεύτηκε αυτό το γράμμα στο Θεατρικό Μουσείο και απ' ό,τι έμαθα κατά τη μεταφορά του αρχείου πριν από λίγα χρόνια του Θεατρικού Μουσείου στην ΕΡΤ, όταν αυτό είχε ξεσπιτωθεί, χάθηκε μυστηριωδώς όλος ο φάκελος της Παπαδάκη, με όλα όσα είχε μέσα. Τέτοια σύμπτωση; Δεν νομίζω...

Η μνήμη είναι μνήμη και όποιος τη χάνει, είτε άνθρωπος είτε έθνος, πάει προς τον γκρεμό. Αρκεί να ξέρει κανείς βέβαια και να ζυγιάζει τα πράγματα σωστά πριν μιλήσει γι' αυτά.

Αν δεν ήξερα να κλείνω το στόμα μου γι' αυτά που ξέρω πραγματικά, θα μπορούσα να πω πολλά για πολλές άλλες πασίγνωστες κυρίες, με την ίδια πάνω-κάτω συμπεριφορά με της Παπαδάκη στην Κατοχή. Αλλά αυτό δεν θα σήμαινε τίποτα. Η αλήθεια είναι πως την Παπαδάκη, όσο και αν φανεί απλοϊκό αυτό, την έφαγαν οι αντιπάθειες και οι αντιζηλίες που είχε μέσα στον θεατρικό χώρο και όχι βέβαια η Παξινού, που λένε πολλοί, μιας και η Παξινού τότε ήταν στη Νέα Υόρκη, αλλά κάποιοι άλλοι και σίγουρα βασικό ρόλο έπαιξαν, αν όχι στο να χαθεί αλλά τουλάχιστον στο ότι δεν γλίτωσε, η Μιράντα και ο Δημήτρης Μυράτ, στελέχη και αξιωματούχοι τότε του ΕΑΜ, που πριν από την Κατοχή είχαν για διάφορους λόγους προηγούμενα, αντιζηλίες κυρίως, μαζί της. Λυπάμαι που το λέω, αλλά είναι κάτι που λέγεται πάντα σιγά σιγά και ποτέ δυνατά...

Δεν είναι κακό να είναι κανείς οδοντίατρος και να γράφει ιστορικά βιβλία και ειδικά αν, όπως ο Πολύβιος Μαρσάν, δεν παριστάνει ούτε τον αναλυτή, ούτε τον λογοτέχνη. Δύο βιβλία έγραψε για την Παπαδάκη και την Κάλλας, και τα δύο με αρχειακό υλικό, πολύτιμα για οποιαδήποτε ιστορική έρευνα...

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οταν η Ρενέ συνάντησε την Τζούντι
Το 1949 η Τζούντι Γκάρλαντ, μεγάλο αστέρι για μία δεκαετία της MGM, μόλις 27 χρόνων, με έναν γάμο και ένα διαζύγιο στο ενεργητικό της, με σπασμένα νεύρα από τις σκληρές και απάνθρωπες συνθήκες στο στούντιο,...
Οταν η Ρενέ συνάντησε την Τζούντι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
H Ελένη ξανασταυρώνεται
Ηταν καιρός να τιμηθεί μια τεράστια ηθοποιός με πραγματικά τραγική μοίρα που δεν της άξιζε. Ενα πολιτικό έγκλημα που σφράγισε όσο κανένα άλλο έγκλημα που έγινε και από τις δύο παρατάξεις, στα Δεκεμβριανά το...
H Ελένη ξανασταυρώνεται
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Να με θυμάσαι»
Μια νέα γυναίκα τρέχει μέσα στη νύχτα τυλιγμένη μόνο σ’ ένα αδιάβροχο. Πέφτει στις ρόδες του αυτοκινήτου του ιδιωτικού ντετέκτιβ Μάικ Χάμερ αναγκάζοντάς τον να σταματήσει. Τη λένε Κριστίνα. Ενα αυτοκίνητο, που...
«Να με θυμάσαι»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές
«Ολη η λογοτεχνία» [και σίγουρα το σινεμά, προσθέτω εγώ] χωρίζεται σε μυθιστορήματα με ερωτικές ιστορίες και μυθιστορήματα με αστυνομικές ιστορίες. Σκεφτείτε όποιον τίτλο θέλετε και θα διαπιστώσετε ότι...
Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας