Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΥΓ.: για την Ελένη Παπαδάκη

H Ελένη Παπαδάκη με τον προκάτοχο του Ράλλη, δωσίλογο πρωθυπουργό Λογοθετόπουλο, τον προϊστάμενό της Κωστή Μπαστιά και άλλες προσωπικότητες της εποχής.

ΓΓΤΠ-ΓΓΕΕ 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΥΓ.: για την Ελένη Παπαδάκη

  • A-
  • A+

Και να σκεφτεί κανείς πως το ΚΚΕ μέχρι σήμερα δεν διανοήθηκε να κατηγορήσει την Ελένη Παπαδάκη για την κατοχική συμπεριφορά της, ούτε προσπάθησε να δικαιολογηθεί για τη δολοφονία της. Στην αρχή είπε ότι ήταν ένα μεγάλο λάθος και μετά ότι έφταιγε η Intelligence Service. Και το ΚΚΕ θα είχε κάθε λόγο να πει ό,τι ήθελε, μια και στην ουσία μόνο αυτό πλήρωσε ακριβά αυτό το έγκλημα γιατί ξαφνικά βρέθηκε η αντίπαλη παράταξη, που δεν ήταν καθόλου αθώα, να διαθέτει στις τάξεις της το πιο διάσημο θύμα του Εμφυλίου.

Και όμως, παρατηρώ πως πολλοί προσπαθούν να στηλιτεύσουν και να ξαναζωντανέψουν την παρουσία και την όποια δράση της Παπαδάκη στην Κατοχή - δηλαδή άρα ήταν δωσίλογη, άρα καλά τής κάνανε...

Εγώ πάντως ξέρω πως ο δικαστής του ΕΑΜ που καταδίκασε τον καπετάν Ορέστη -ο οποίος σκότωσε την Παπαδάκη- σε εκτέλεση, μετά τα περίπου 17 χρόνια που πέρασε στη φυλακή μετά τον Εμφύλιο, έγραψε ένα γράμμα γύρω στις 17 σελίδες, το οποίο έστειλε σε όλες τις εφημερίδες αλλά δεν δημοσιεύτηκε σε καμία, ούτε καν στις δεξιές. Και εκεί έλεγε πολλά γι' αυτήν την υπόθεση. Και αυτό το γράμμα το εμπιστεύτηκε στην αγωνίστρια του ΕΑΜ και ηθοποιό Ολυμπία Παπαδούκα –η οποία για όσους δεν ξέρουν, ίσως ήταν πιο κομμουνίστρια και από τον Ζαχαριάδη... και η οποία υπερασπίστηκε όσο κανείς τη μνήμη της Παπαδάκη.

Κάποια στιγμή η Παπαδούκα εμπιστεύτηκε αυτό το γράμμα στο Θεατρικό Μουσείο και απ' ό,τι έμαθα κατά τη μεταφορά του αρχείου πριν από λίγα χρόνια του Θεατρικού Μουσείου στην ΕΡΤ, όταν αυτό είχε ξεσπιτωθεί, χάθηκε μυστηριωδώς όλος ο φάκελος της Παπαδάκη, με όλα όσα είχε μέσα. Τέτοια σύμπτωση; Δεν νομίζω...

Η μνήμη είναι μνήμη και όποιος τη χάνει, είτε άνθρωπος είτε έθνος, πάει προς τον γκρεμό. Αρκεί να ξέρει κανείς βέβαια και να ζυγιάζει τα πράγματα σωστά πριν μιλήσει γι' αυτά.

Αν δεν ήξερα να κλείνω το στόμα μου γι' αυτά που ξέρω πραγματικά, θα μπορούσα να πω πολλά για πολλές άλλες πασίγνωστες κυρίες, με την ίδια πάνω-κάτω συμπεριφορά με της Παπαδάκη στην Κατοχή. Αλλά αυτό δεν θα σήμαινε τίποτα. Η αλήθεια είναι πως την Παπαδάκη, όσο και αν φανεί απλοϊκό αυτό, την έφαγαν οι αντιπάθειες και οι αντιζηλίες που είχε μέσα στον θεατρικό χώρο και όχι βέβαια η Παξινού, που λένε πολλοί, μιας και η Παξινού τότε ήταν στη Νέα Υόρκη, αλλά κάποιοι άλλοι και σίγουρα βασικό ρόλο έπαιξαν, αν όχι στο να χαθεί αλλά τουλάχιστον στο ότι δεν γλίτωσε, η Μιράντα και ο Δημήτρης Μυράτ, στελέχη και αξιωματούχοι τότε του ΕΑΜ, που πριν από την Κατοχή είχαν για διάφορους λόγους προηγούμενα, αντιζηλίες κυρίως, μαζί της. Λυπάμαι που το λέω, αλλά είναι κάτι που λέγεται πάντα σιγά σιγά και ποτέ δυνατά...

Δεν είναι κακό να είναι κανείς οδοντίατρος και να γράφει ιστορικά βιβλία και ειδικά αν, όπως ο Πολύβιος Μαρσάν, δεν παριστάνει ούτε τον αναλυτή, ούτε τον λογοτέχνη. Δύο βιβλία έγραψε για την Παπαδάκη και την Κάλλας, και τα δύο με αρχειακό υλικό, πολύτιμα για οποιαδήποτε ιστορική έρευνα...

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η μελαγχολία του θεατρίνου
Τι γίνεται με τους θεατρίνους σήμερα; Ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συγγραφείς, μουσικούς, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, χορευτές, φωτιστές και άλλους; Κεσάτια είχαν εδώ και πολύ καιρό. Η κοινωνία μας, το κράτος,...
Η μελαγχολία του θεατρίνου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εκαναν τη ζωή τους τέχνη και την τέχνη τους ζωή...
Οσο περνάνε οι μέρες από το φευγιό τους τόσο πιο πολύ μου λείπουν και η Κική Δημουλά και ο Κώστας Βουτσάς και η Αλκη Ζέη – όπως βλέπετε κατά σειρά αποχωρήσεως…
Εκαναν τη ζωή τους τέχνη και την τέχνη τους ζωή...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μάτια χωρίς πρόσωπο
Ο δρ Ζενεσιέ, που ειδικεύεται στις μεταμοσχεύσεις προσώπου, γίνεται αιτία, οδηγώντας με υπερβολική ταχύτητα την επιβλητική Σιτροέν DS, να παραμορφωθεί το πρόσωπο της κόρης του, Κριστιάν. Μόνο τα μάτια της...
Μάτια χωρίς πρόσωπο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κοροναγραμματοϊός και λαϊκά προσκυνήματα
Το προσκύνημα εκείνου που έφυγε είναι ένας αποχαιρετισμός απέναντι σε έναν δικό σου άνθρωπο. Και αλίμονο αν δεν ήταν ο Βουτσάς ο δικός τους άνθρωπος. Ο άνθρωπος που δεν είναι μόνο ότι τους έκανε να γελάσουν,...
Κοροναγραμματοϊός και λαϊκά προσκυνήματα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γοητεία μιας άλλης εποχής
Οι αδερφές Μπρόγιερ, η Ερρικα και η Μαργαρίτα, σε όλα τα χρόνια του '60 ώς τις αρχές του '70 δεν ήταν πρωταγωνίστριες μεν αλλά πρωταγωνιστούσαν στη διασκέδαση της αστικής τάξης. Ολα είχαν μια αίσθηση μαγείας,...
Η γοητεία μιας άλλης εποχής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

ΚΛΕΙΣΙΜΟ