Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«SECONDS»: η ταινία για τις επιθυμίες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«SECONDS»: η ταινία για τις επιθυμίες

  • A-
  • A+

Υπάρχει μια ταινία που έχει χαραχτεί βαθιά μέσα μου όταν την είδα για πρώτη φορά, μαθητής Λυκείου. Κι όσες φορές κι αν την ξαναείδα από τότε, πάντα με αναγκάζει… να αναλογιστώ τη ζωή μου! Είναι το αριστούργημα επιστημονικής φαντασίας του Τζον Φρανκενχάιμερ «SECONDS». Την αποκαλώ «η ταινία για τις επιθυμίες».

Επιθυμίες υπάρχουν πολλών ειδών. Υπάρχουν οι επιθυμίες «αντικειμένου» (ένα φαγητό, ένα ρούχο, ένα ταξίδι κ.ά.). Ικανοποιούνται άμεσα, αλλά η ικανοποίηση δεν διαρκεί πολύ, κι ούτε τη νιώθεις σαν κάτι πραγματικά δικό σου, αφού είναι κοινές για όλους τους ανθρώπους.

Υπάρχουν και οι επιθυμίες «υποκειμένου». Είναι οι επιθυμίες για ανθρώπινες σχέσεις (οικογενειακές, φιλίες, έρωτες, συνεργασίες). Αυτές είναι μοναδικές για κάθε άνθρωπο και μπορεί να κρατήσουν και μια ολόκληρη ζωή.

Υπάρχει όμως και μια άλλη επιθυμία. Αυτή που σχετίζεται με την «κλίση» μας, με αυτό για το οποίο ήρθαμε στον κόσμο, αυτή τη μυστική δύναμη που υπάρχει σε κάθε άνθρωπο και είναι η ικανότητα να κάνει κάτι καλά – προσφορά στον εαυτό του και τους άλλους. Είναι η δύναμη μέσα μας που οφείλουμε να αφουγκραζόμαστε και να καλλιεργούμε σε όλη μας τη ζωή, κόντρα σε όλους και όλα.

Ομως ο Αρθουρ Χάμιλτον, ο ήρωας της ταινίας μας, αφέθηκε «να αγαπήσει αυτά που μας έμαθαν να αγαπάμε», όπως ομολογεί ο ίδιος. Μια δουλειά με πολλά λεφτά, οικογένεια και παιδιά, σπίτι, αυτοκίνητο… «και σκάφος»! Ολα τα απέκτησε ο Χάμιλτον, αλλά την ευτυχία δεν τη βρήκε, γιατί δεν την έψαξε ποτέ μέσα του.

Τώρα, στην ηλικία των πικρών απολογισμών, αποδέχεται την πρόκληση για μια «δεύτερη ευκαιρία» στη ζωή του. Μια μυστική οργάνωση θα αναλάβει να τον «εξαφανίσει» ως θύμα δυστυχήματος και να του δώσει ένα νέο, όμορφο σώμα και μια καινούργια ταυτότητα. Ομως πολύ σύντομα ο «δεύτερος» Αρθουρ Χάμιλτον, με το όνομα πλέον Τόνι Ουίλσον, θα συνειδητοποιήσει ότι η τεχνοκρατική κοινωνία στην οποία ζει δεν είναι καθόλου διατεθειμένη να επιτρέψει στον καθένα να βρει και να καλλιεργήσει την κλίση του. Το αντίθετο μάλιστα: φροντίζει με κάθε τρόπο να τον εντάξει μέσα στο πλαίσιο του δικού της ανάλγητου, ανταγωνιστικού συστήματος. Ετσι ο Ουίλσον θα θελήσει να δοκιμάσει πάλι – μια τρίτη φορά. Μήπως όμως είναι πια πολύ αργά γι’ αυτόν;

Στο τελευταίο πλάνο αυτής της συγκλονιστικής ταινίας, ένας άντρας που έχει στους ώμους του ένα μικρό παιδί και στο πλάι του ένα σκύλο, διασχίζει μια παραλία. Η εικόνα σβήνει αργά σε μαύρο. Θυμάμαι πάντα το καταπληκτικό «Life is a beach, and then you die»(η ζωή είναι μια παραλία – κι ύστερα πεθαίνεις).

Σε αυτή την παραλία περπατάμε όλοι μας. Διασχίζουμε τη ζωή μας. Αραγε παλέψαμε αρκετά για να μπορέσουμε ν’ αφήσουμε κάτι από εμάς – ένα ίχνος, μια πατημασιά πάνω στην άμμο; Ή, παρασυρμένοι σαν τον Χάμιλτον-Ουίλσον, θα φτάσουμε στο τέλος της αδικαίωτοι;

*Σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής κινηματογράφου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
Ο Χατζιδάκις σχολίαζε αρχές δεκαετίας του 1960: «Η Αμερική απέκτησε το αληθινό της πρόσωπο. Αντιδραστικότης, εθνικισμός, νοικοκυροσύνη». Δεν μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα. Για τότε και για τώρα. Και όχι...
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Να με θυμάσαι»
Μια νέα γυναίκα τρέχει μέσα στη νύχτα τυλιγμένη μόνο σ’ ένα αδιάβροχο. Πέφτει στις ρόδες του αυτοκινήτου του ιδιωτικού ντετέκτιβ Μάικ Χάμερ αναγκάζοντάς τον να σταματήσει. Τη λένε Κριστίνα. Ενα αυτοκίνητο, που...
«Να με θυμάσαι»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Κλασσικά» αγαπημένα
Απ’ όλα τα νεανικά μου αναγνώσματα, τα «Κλασσικά εικονογραφημένα» είναι εκείνα που αναπολώ πιο συχνά. Ισως γιατί τώρα, έπειτα από τόσα χρόνια που πέρασαν, μπορώ και συνειδητοποιώ την πραγματική τους αξία.
«Κλασσικά» αγαπημένα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
Αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν να τσουβαλιάζονται, κυριολεκτικά, σ’ αυτό το προκρούστειο κρεβάτι της προκάτ βαθμολογίας όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες που πρόκειται να προβληθούν στις αίθουσες. Είναι λογικό μια...
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
Αύξηση κατά 1,6% των θεατών στους κινηματογράφους για το 2016 ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα στο 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που διεξάγεται αυτές τις μέρες....
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας