Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σεξ, μετάνοιες και ολονυκτίες
EUROKINISSI / ΕΛΕΝΗ ΡΟΚΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σεξ, μετάνοιες και ολονυκτίες

  • A-
  • A+

Εκείνο το καλοκαίρι, στα μέσα της δεκαετίας του 1970, φοιτητής στο Παρίσι, βρέθηκα στην Αθήνα προσπαθώντας να τελειώσω τη μετάφραση ενός μυθιστορήματος. Θα το παρέδιδα στον εκδότη τις επόμενες μέρες για να πληρωθώ και να πάω διακοπές.

Ενα βράδυ που βγήκα για βόλτα, συνάντησα μια μακρινή, αγαπημένη ξαδέλφη, τότε στα 16. Μου εξομολογήθηκε ότι τα είχε φτιάξει με κάποιον στο νησί των διακοπών της, αλλά το πράγμα δεν πήγε καθόλου καλά. Φοβόταν μήπως είχε μείνει έγκυος.

Και είχε μείνει. Και αμέσως μετά τον έρωτα (για πρώτη φορά, πρέπει να τονίσω!), γνώρισε και την έκτρωση. «Δεν χρησιμοποιώ ποτέ προφυλακτικό. Αλλά μη φοβάσαι! Δεν πιάνει εύκολα παιδί μια γυναίκα. Κι αν πιάσει, είναι πολύ εύκολο να το ρίξει!»

Αυτό τον κυνισμό και το θράσος ενός άγνωστου προς την ξαδέλφη μου ξαναβρήκα πολύ πρόσφατα σ’ ένα άρθρο γνωστού συγγραφέα που πήρε μεγάλη δημοσιότητα. Ανήκοντας στη γενιά της σεξουαλικής απελευθέρωσης, ο συγγραφέας ανάλωσε τα χρόνια της νιότης του δυστυχώς, κατ’ αυτόν, σε μια εποχή όπου «μια ολονυχτία παρά θίν’ αλός μπορούσε να οδηγήσει τη γυναίκα στο μαιευτήριο δύο μήνες μετά για να “ρίξει” ό,τι περίσσεψε από την απόλαυση» (sic).

Επειδή όμως τα χρόνια πέρασαν και ο συγγραφέας δεν είναι πλέον τόσο νέος, θα περιμέναμε από αυτόν κάτι ουσιαστικό ως απολογισμό μιας εποχής, και όχι κοινότοπες ηθικολογίες περί νεότητας και σεξουαλικής απελευθέρωσης ή αμφισβήτησης ακόμα και του δικαιώματος της γυναίκας στην αυτοδιάθεση του κορμιού της!

Ας είμαστε σοβαροί: είναι η σεξουαλική απελευθέρωση και η νεότητα υπεύθυνες για τις τερατώδεις φαλλοκρατικές αντιλήψεις που διαπερνούν μέχρι και σήμερα όλα τα κοινωνικά στρώματα και όλο το ιδεολογικό φάσμα (από Δεξιά μέχρι Αριστερά) της Ελλάδας, όταν μάλιστα η καλλιέργειά τους αρχίζει μέσα στους κόλπους της ίδιας της οικογένειας;

Είναι η σεξουαλική απελευθέρωση και η νεότητα υπεύθυνες για όλους εκείνους που, αδιακρίτως ηλικίας, προκλητικά και ανεύθυνα, θεωρούν αναφαίρετο δικαίωμά τους την εκτόνωση των σεξουαλικών τους απωθημένων απέναντι στη γυναίκα, ερήμην της δικής της βούλησης; Εχουμε αναλογιστεί πού και πώς εκτρέφονται τα διάφορα «τέρατα» στη Ρόδο ή την Κρήτη ή σε όποια άλλη γωνιά της Ελλάδας – σε μια εποχή που οι γυναικοκτονίες πολλαπλασιάζονται, δυστυχώς, σε ολόκληρο τον πλανήτη;

Είναι η σεξουαλική απελευθέρωση και η νεότητα υπεύθυνες για όσους αρνούνται κατηγορηματικά ακόμα και σήμερα, στη μετά AIDS εποχή, τη χρήση προφυλακτικού στις ελεύθερες σχέσεις ή θεωρούν αμάρτημα κάθε είδους αντισύλληψη;

Η σεξουαλική απελευθέρωση, κυρίως τη δεκαετία του 1970, έθετε αναγκαία προϋπόθεση μια γενικότερη απελευθέρωση από τις καταπιεστικές, πατριαρχικές αντιλήψεις σε όλες τις δομές της κοινωνίας (οικογένεια, σχολείο, χώροι εργασίας, κ.λπ.). Με άλλα λόγια, αναζητούσε μια γνήσια ουμανιστική παιδεία και αποδοχή της διαφορετικότητας, χωρίς προκαταλήψεις και στερεότυπα.

Και αν κάποιοι δεν κατάλαβαν τίποτε απ’ όλα αυτά τότε, και έρχονται σήμερα, δήθεν μετανιωμένοι, να εξομολογηθούν τις «παρά θίν’ αλός ολονυκτίες» της νεότητάς τους, που έστελναν γυναίκες στα μαιευτήρια (και συχνότερα… σε αλμπάνηδες γιατρούς, διορθώνω εγώ!) για τα περαιτέρω, δεν φταίει γι’ αυτό ούτε η σεξουαλική απελευθέρωση ούτε η νεότητα. Φταίει το ξερό τους το κεφάλι.

* σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής Κινηματογράφου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενα εύθραυστο δικαίωμα
Πρόσφατα στην Ελλάδα, ανακοινώθηκε από την Ιερά Σύνοδο η κήρυξη της 26ης Δεκεμβρίου ως μέρας του «αγέννητου παιδιού» ανοίγοντας, εν έτει 2019, επίσημο μέτωπο εναντίον του δικαιώματος των γυναικών να...
Ενα εύθραυστο δικαίωμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Γυρίστε στην αφετηρία
Νοσταλγώ την εποχή που μας προβλημάτιζε η πολλή πρόοδος. Τότε που θέταμε ερωτήματα όπως «μήπως η πρόοδος δεν είναι πάντα καλό πράγμα;». Μήπως δεν αφορά όλον τον κόσμο, μήπως η πρόοδος δεν είναι προοδευτική;...
Γυρίστε στην αφετηρία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η νίκη των Ιρλανδέζων
Βαθιές ανασφάλειες καλύπτονται πίσω από την απαγόρευση των εκτρώσεων, η φαντασιακή απώλεια της πατρότητας, η ανεξάρτητη γυναικεία απόλαυση, πηγή κάθε κακού στις πατριαρχίες. Στο άλλο μισό του κόσμου...
Η νίκη των Ιρλανδέζων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ομπρέλα στο χρώμα της φωτιάς
Ένα δυνατό φως έπεσε ξαφνικά στον σκοτεινιασμένο δρόμο. Ηταν μια κόκκινη ομπρέλα στο χρώμα της φωτιάς. Την κρατούσε το κορίτσι που γελούσε και έκλαιγε και χόρευε, ακούγοντας μουσική. Το κορίτσι που πέρασε...
Ομπρέλα στο χρώμα της φωτιάς
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
Η γυναίκα στο φιλμ νουάρ είναι «μοιραία» στον βαθμό που επηρεάζει καταλυτικά τη ζωή του άνδρα (ας μην ξεχνάμε ότι στο είδος υπάρχει πάντα μια ερωτική ιστορία που συνδυάζεται με την αστυνομική). Κι αυτό την...
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πασαρέλα της Βουλής
Γκούγκλαρα τις λέξεις «ορκωμοσία, Βουλή» και στην οθόνη ξεπρόβαλε ένας μακρύς κατάλογος διευθύνσεων που αναφέρονταν στις κομψές εμφανίσεις των κυριών βουλευτίνων και συνοδεύονταν από φωτογραφίες φεστιβαλικού...
Η πασαρέλα της Βουλής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας