Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δάνεια και αντιδάνεια
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δάνεια και αντιδάνεια

  • A-
  • A+

Περίπου 1,6 τρισ. δολάρια ΗΠΑ χρωστούν σε φοιτητικά δάνεια 45 εκατομμύρια Αμερικανοί πολίτες. Κάνοντας μια απλή διαίρεση προκύπτει ότι κατά μέσο όρο καθένας από αυτούς χρωστά πάνω από 35 χιλιάδες δολάρια για δάνειο που πήρε προκειμένου να σπουδάσει. Πρόκειται για χρέος δυσβάσταχτο, όπως προκύπτει από την πρόβλεψη ότι ένα 38% των δανειοληπτών δεν θα μπορούν να εξυπηρετήσουν το χρέος τους το 2023, με πιο επίφοβους τους έγχρωμους, τις γυναίκες και τους μετανάστες, οι οποίοι έχουν χαμηλότερες πιθανότητες στην εύρεση εργασίας που να ανταποκρίνεται στα προσόντα και το κοινωνικό προφίλ τους.

Μόλις τρία χρόνια νωρίτερα, το 2016, ξεκίνησε η πρωτοβουλία «Million Student March», με σκοπό τη διοργάνωση μιας μεγαλειώδους πορείας-διαδήλωσης ενός εκατομμυρίου φοιτητών ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Τότε, το συνολικό «φοιτητικό» χρέος ήταν 1,3 τρισ. δολάρια, γεγονός που σημαίνει ότι στην τριετία 2016-2019 αυξήθηκε κατά 300 δισ. δολάρια. Και πώς να μη συμβεί αυτό, όταν κάθε έτος σπουδών σε ένα ιδιωτικό κολέγιο τετραετούς φοίτησης κοστίζει γύρω στις 30 χιλιάδες δολάρια, ενώ οι τιμές για στέγαση και δίδακτρα στα δημόσια κολέγια και πανεπιστήμια αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά περίπου 40% κατά την περίοδο 2002-2012.

Η μη αποπληρωμή των φοιτητικών δανείων καταδικάζει ολόκληρες γενιές και ιδιαίτερα τους νεότερους, υποβαθμίζοντας καθοριστικά το επίπεδο διαβίωσής τους, καθώς περιορίζει τις δυνατότητες αγοράς πρώτης κατοικίας, πρόσβασης στο σύστημα υγείας, ακόμα και πρόσβασης σε βασικά αγαθά. Χαρακτηριστικά, ένα ποσοστό γύρω στο 24% αναγκάστηκε να επιστρέψει στο πατρικό σπίτι, αδυνατώντας να συντηρήσει μια –έστω και ενοικιαζόμενη– κατοικία.

Ο γερουσιαστής Μπέρνι Σάντερς επανέφερε την πρότασή του για οριστική διαγραφή του χρέους αυτού, με επιβολή ειδικού φόρου επί των δοσοληψιών του χρηματιστηρίου. Ωστόσο, η ουσία βρίσκεται αλλού. Τα 45 εκατομμύρια των οφειλετών ασφαλώς και δεν είναι οι «τζίτζικες» στον γνωστό μύθο του Αισώπου. Αντίθετα, είναι σκληρά εργαζόμενοι, συχνά σε θέσεις εργασίας πολύ κατώτερες των προσόντων τους. Δεν έχουμε να κάνουμε με οκνηρούς, τεμπέληδες, ανάξιους ή φυγόπονους εργαζόμενους, αλλά με ένα σύστημα που απαξιώνει τις σπουδές και τη γνώση, την ίδια στιγμή που την προσφέρει όχι δωρεάν ως όφειλε, αλλά με δυσθεώρητο κόστος.

Μια κοινωνία που ξεχνά ότι οι σπουδές και η άνοδος του μορφωτικού επιπέδου του γενικού πληθυσμού θα την ωφελήσουν στο πολλαπλάσιο, καθώς τα μορφωμένα μέλη της θα επιστρέψουν ως πνευματικό αντιδάνειο το όποιο οικονομικό δάνειο έλαβαν ως υποστήριξη κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, είναι μια κοινωνία που έχει απολέσει την πνευματική της διάσταση.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πλάνη του Κολόμβου
Τελευταία, επανήλθαμε στη γνωστή συζήτηση σχετικά με τους τίτλους σπουδών και την αξία τους. Και δη, τίτλους περιώνυμων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, από αυτά που έχουν και το όνομα και τη χάρη. Αναμφίβολα, το...
Η πλάνη του Κολόμβου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κοινός παρονομαστής
Η επίλυση της Εικασίας Duffin – Schaeffer, 78 χρόνια μετά τη διατύπωσή της, αναπόφευκτα επαναφέρει τη συζήτηση του αν η επίλυση θεωρητικών μαθηματικών προβλημάτων (όπως το συγκεκριμένο, που εντάσσεται στον...
Κοινός παρονομαστής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το πρόβλημα της Παιδείας
Πριν από δύο χρόνια ο Λεονάρντο Χαμπερκόμ, ένας Ουρουγουανός, πασίγνωστος, βραβευμένος δημοσιογράφος και καθηγητής Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο ΟRT του Μοντεβιδέο παραιτήθηκε από την πανεπιστημιακή θέση...
Το πρόβλημα της Παιδείας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η αποστασία, προσωπείο της εκτροπής
Πριν ακόμα από την εποχή μας η αποστασία δεν πληρωνόταν πια με θάνατο. Ακόμα και οι διαβόητοι αποστάτες που έδωσαν κοινοβουλευτική κάλυψη στο βασιλικό λευκό πραξικόπημα του 1965, καταγγέλθηκαν άγρια από τον...
Η αποστασία, προσωπείο της εκτροπής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ευέλικτη αβελτηρία
Η παροχή Παιδείας και Υγείας δεν χωράει στο σχήμα αυτό. Γι’ αυτό και δεν δικαιολογούνται οι παρατηρούμενες και επισήμως πλέον ομολογημένες ελλείψεις σε αίθουσες, εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό στα...
Ευέλικτη αβελτηρία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μεσοσταθμικά
Κατ’ αναλογία, αν μεσοσταθμικά θέλουμε 17 μαθητές ανά σχολική αίθουσα, λίγο ενδιαφέρει αν κάπου μπορεί να είναι 10 μαθητές και κάπου αλλού 24. Η στατιστική λέει ότι ο μέσος όρος για τις δύο τάξεις είναι 17....
Μεσοσταθμικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας