Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σημείο αναφοράς
EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σημείο αναφοράς

  • A-
  • A+

Εχουμε δει πολλές φορές να εμφανίζεται ένας συμπατριώτης μας δημόσια κι όλος ο κόσμος να σηκώνεται όρθιος και να χειροκροτεί επί πέντε λεπτά; Κι όμως, έγινε. Τη Δευτέρα που μας πέρασε στο Στάδιο, όταν εμφανίστηκε έστω και καθισμένος στο αμαξίδιο ο Μίκης Θεοδωράκης. Προκύπτει ένα ερώτημα λοιπόν: Γιατί τέτοιος ηλεκτρισμός και δόνηση με την εμφάνιση αυτού του μεγίστου Ελληνα; Επειδή είναι ένας σπουδαίος καλλιτέχνης; Μήπως η παρουσία του στην πολιτική τις δεκαετίες του '40 και του '60 και μετά πυροδοτεί τη μνήμη μας; Ή, τέλος, μήπως οι αιρετικές του απόψεις σε πολλά θέματα μας γοητεύουν και μας ξεβολεύουν;

Η εκτίμησή μου είναι πως όλα αυτά συνυπάρχουν σε κάτι πιο βαθύ και πιο μεγαλειώδες. Τιμούμε τον άνδρα για τη γενναιότητά του. Σε όλους τους τομείς. Στην τέχνη του, όταν πρώτος τόλμησε να παντρέψει τους ήχους της λαϊκής μας μουσικής με τα λόγια ποιητών που μας ήταν άγνωστοι και θα φάνταζαν δυσπρόσιτοι και φοβιστικοί. Στην πολιτική του δραστηριότητα, τα χρόνια του '40 και του '60, οι περιπέτειες της παρανομίας, της Μακρονήσου, της Ικαρίας, των ατέλειωτων εξοριών. Η δημιουργία της Νεολαίας Λαμπράκη που συνδύασε τους αγώνες για δημοκρατία με την παιδεία και τον πολιτισμό. Η αντίσταση στη δικτατορία, οι φυλακίσεις, οι εξορίες ξανά, ο περιορισμός κατ’ οίκον και, τέλος, οι αναρίθμητες συναυλίες διαμαρτυρίας σε όλο τον κόσμο από το 1970 έως το 1974.

Ακολούθησαν οι θέσεις του για την εδραίωση της μεταπολίτευσης, με κραδασμούς, με χλεύη, πολλές φορές και με επιθέσεις. Ηρθε όμως ο χρόνος που όλα τα βαθμολογεί και τα αξιολογεί για να πιστοποιήσει ότι ο λόγος του Θεοδωράκη και κυρίως οι πράξεις του λειτούργησαν συνθετικά για ένα λαό που ρέπει, τρόπον τινά, προς τον διχασμό και την περιχαράκωση. Πολύ σωστά ο Κώστας Γεωργουσόπουλος στην ομιλία του ανέφερε τη λέξη γένος. Ναι. Το γένος υπηρέτησε ο Θεοδωράκης και το εξέφρασε.

Είναι ένα μεγάλο σημείο αναφοράς. Είχα την τιμή να υπάρχω για κάποια χρόνια συνεργάτης του και συνομιλητής του. Είμαι ευγνώμων γι’ αυτό. Και πάνω απ’ όλα ανακάλυψα ότι ο Θεοδωράκης δεν είναι μόνο αυτό που φαίνεται. Είναι ο λυρισμός του και η ευαισθησία του. Είναι όλα καταγεγραμμένα στο έργο του. Υποχρέωσή μας είναι να τα (ξανα)ανακαλύψουμε. Είναι τυχαίο που ενώ ήταν καθηλωμένος στο αμαξίδιο φάνταζε ψηλότερος απ’ όλους;

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αντόνιο Τόρες Ερέδια
Με τη συντροφιά του Αντόνιο Τόρες Ερέδια. Οι νότες, ζωηρές και χρωματιστές, όπως μόνο μια Μεσόγειος θα μπορούσε να τις ντύσει και να τις στολίσει, σαν λεμονιές γεμάτες άνθη λίγο πριν γονιμοποιηθούν από την...
Αντόνιο Τόρες Ερέδια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
2020, παραμονή του 2021
Το 1871 ήταν όλα πολύ κοντά, πολλοί από τους πρωταγωνιστές ή από τους συμμετέχοντες του γεγονότος ήταν εν ζωή και άλλωστε τότε δεν ήταν της μόδας ακόμα ο εορτασμός επετείων όπως σήμερα.
2020, παραμονή του 2021
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τέλεια ξένος
Η κυκλοφορία του δίσκου του Θάνου Μικρούτσικου «Στον τόπο μου είμαι τέλεια ξένος» το 2001 με απαγγελίες και μελοποιήσεις επιλεγμένων ποιημάτων του Φρανσουά Βιγιόν στάθηκε τότε η αφορμή να επαναπροσεγγίσω το...
Τέλεια ξένος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η συνταγή της ευτυχίας
Είχε βρει τη συνταγή της ευτυχίας μέσα στο κλίμα της Αγέλαστης Πολιτείας: μυρωδιές από μπαχαρικά, μικρά παιδιά να στολίζουν δέντρα και το τραγούδι των καλικάντζαρων: «Ρουμ, παπαρούμ, παπαρούμ, παπαρούνα,/τη...
Η συνταγή της ευτυχίας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Σαν τοτέμ με ταμπού...
Πριν από κάποιους μήνες απ’ ό,τι ξέρω κυκλοφόρησε ένας μικρός, κομψός, ωραιότατος τόμος από τον Δήμο Πειραιά και τις εκδόσεις Μίλητος με τίτλο «Το εμβληματικό Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά». Αφιερωμένος φυσικά...
Σαν τοτέμ με ταμπού...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γλώσσα και τα τραγούδια [μας]
Τα τραγούδια, όπως και η γλώσσα, είναι εθνικοί τόποι, φαίνεται όμως να έχουν μεγαλύτερη διεισδυτικότητα από τη γλώσσα στα έγκατα των πολιτών, είτε σε πόλεις διαβιούν είτε σε χωριά - η μουσική δεν κάνει...
Η γλώσσα και τα τραγούδια [μας]

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας