Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ευρωεκλογές και Γιουροβίζιον
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ευρωεκλογές και Γιουροβίζιον

  • A-
  • A+

Μπορεί ευρωεκλογές να έχουμε ανά πενταετία, Γιουροβίζιον όμως έχουμε κάθε χρόνο. Στον φετινό, 64ο διαγωνισμό τραγουδιού, δυνατότητα συμμετοχής είχαν 43 χώρες, ανάμεσά τους και οι Γεωργία, Αρμενία, Καζακστάν, καθώς και η γεωγραφικά απομακρυσμένη Αυστραλία. Δεν συμμετείχαν οι Βουλγαρία και Ουκρανία, η πρώτη για οικονομικούς λόγους, η δεύτερη για καθαρά πολιτικούς λόγους, καθώς δεν βρέθηκε ούτε ένας Ουκρανός τραγουδιστής που να μην έχει δραστηριοποιηθεί στη Ρωσία.

Οπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος υπήρξε έντονος προβληματισμός για το καλλιτεχνικό περιεχόμενο του διαγωνισμού και για το τελικό αισθητικό του αποτύπωμα. Επιπρόσθετα, ακούστηκαν πολλά σχετικά με το αν θα έπρεπε ο φετινός διαγωνισμός να διεξαχθεί στο Τελ Αβίβ και αν οι καλλιτέχνες θα έπρεπε να συμμετάσχουν σε αυτόν, μια συζήτηση που ενείχε έντονα το πολιτικό στοιχείο με αναφορές στην ισραηλινή στάση έναντι των Παλαιστινίων.

Σημαντικό στοιχείο του διαγωνισμού είναι η συμμετοχή του κοινού: μέσω ειδικού λογισμικού που μπορεί να ενεργοποιηθεί ακόμα και από τις συσκευές κινητής τηλεφωνίας, δίνεται η δυνατότητα στο κοινό όλων των χωρών που συμμετέχουν να ψηφίσει, εκφράζοντας την προτίμησή του για το τραγούδι της αρεσκείας του. Και αυτό γίνεται σε πραγματικό χρόνο, δηλαδή την ώρα που τα τραγούδια μεταδίδονται «ζωντανά» στον τηλεοπτικό «αέρα».

Τίθεται λοιπόν το αμιγώς πολιτικό ερώτημα: Aφού εκ των πραγμάτων υπάρχει η τεχνική δυνατότητα οι λαοί των ευρωπαϊκών χωρών να μπορούν να τηλε-ψηφίσουν στο πλαίσιο του διαγωνισμού Γιουροβίζιον, γιατί δεν τους δίνεται η δυνατότητα να κάνουν το ίδιο για αμιγώς πολιτικά ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία, τις αποφάσεις και τα διαμειβόμενα στην Ευρωπαϊκή Ενωση;

Πώς, ενώ διαθέτουμε την τεχνική δυνατότητα άμεσης συμμετοχής σε έναν πανευρωπαϊκό διαγωνισμό, δεν ενεργοποιούμε αντίστοιχες δυνατότητες στη λήψη πολιτικών αποφάσεων με αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες; Γιατί η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν αναπτύσσει τις απαραίτητες υποδομές ώστε να υπάρχουν συνεχείς ψηφοφορίες από τους λαούς της Ευρώπης για τα ευρωπαϊκά ζητήματα, υποδομές που ασφαλώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και για την καθιέρωση αντίστοιχων διαδικασιών σε εθνικό ή σε τοπικό-περιφερειακό επίπεδο;

Οι τεχνικές δυνατότητες υπάρχουν. Το ζήτημα είναι αν και πότε θα υπάρξει η αντίστοιχη πολιτική βούληση και κυρίως η κινητοποίηση προς αυτή την κατεύθυνση των ίδιων των πολιτών, οι οποίοι, έχοντας έγκυρη ενημέρωση για τα ζητήματα που τους αφορούν και ταυτόχρονα συνείδηση του γεγονότος ότι οι ίδιοι αποτελούν τα ενεργά κύτταρα της δημοκρατίας, θα λειτουργούν όπως ορίζει ο ρόλος τους σε καθημερινή βάση. Οχι μια φορά στα πέντε χρόνια.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι καλοί (ευρωπαϊκοί) τρόποι και ο πολιτισμός
Μια νέα θέση επιτρόπου θεσπίστηκε στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Η θέση «Προστασία του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής». Ο ίδιος ο τίτλος μιλάει για μια Ευρώπη/κλειστό κάστρο: ένα κάστρο φύλακα των καλών τρόπων που προφανώς...
Οι καλοί (ευρωπαϊκοί) τρόποι και ο πολιτισμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φούσκες στον αέρα
Αυτό που ένιωσα από τις λίγες ώρες που κατά τύχη πέρασα στο στρατηγείο της Ενωσης στις Βρυξέλλες, αυτό που είδα παρακολουθώντας την πραγματικότητα κάποιων προγραμμάτων στον τόπο μας, είναι ότι μία από τις...
Φούσκες στον αέρα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μετασεισμικές δονήσεις
Ο σεισμός των εκλογών άφησε ερείπια. Θύματα του σεισμού, εκτός από πολιτικά κόμματα, είναι τα στερεότυπα που λυμαίνονται τον λόγο πολλών πολιτικών και δημοσιογράφων από διανοητική νωθρότητα ή και υστεροβουλία.
Μετασεισμικές δονήσεις
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα κριτήρια για τις ευρωεκλογές
Τα κριτήρια με τα οποία ψηφίζουν οι άλλοι λαοί της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεν τα γνωρίζουμε ακριβώς, τα δικά μας όμως έχουν φανεί καλά κατά τη μεγάλη χρονικά προεκλογική περίοδο. Τι φινέτσα ευρωπαϊκή, τι γούστο, τι...
Τα κριτήρια για τις ευρωεκλογές
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άγνωστο αριστούργημα
Στο «Αγνωστο αριστούργημα» του Μπαλζάκ, ο Φρενχόφερ, ο μέγας ζωγράφος που αναζητά την απόλυτη τελειότητα, αποκαλύπτει το «αριστούργημά» του. Ομως έργο πια δεν υπάρχει. Τη θέση του έχει πάρει η ρευστότητα μιας...
Το άγνωστο αριστούργημα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η διαπόμπευση
Από το 2010 καταιγισμός ξένων δημοσιευμάτων, γελοιογραφιών και εκπομπών στοχοποίησε τη χώρα μας ως τόπο ψευτών, τεμπέληδων, κλεφτών κ.λπ. Χωρίς μέχρι σήμερα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, οι «εταίροι» μας να...
Η διαπόμπευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας