Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το καρναβάλι του τρόμου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το καρναβάλι του τρόμου

  • A-
  • A+

Οταν κάτι σημαντικό συμβαίνει στην πραγματικότητα, καλό ή κακό, ψάχνω το ανάλογό του στην τέχνη – κυρίως στον κινηματογράφο. Ισως γιατί έτσι νιώθω πως μπορώ να το αξιολογήσω στις αληθινές του διαστάσεις. Συγκεκριμένα, προ ημερών, σε μια εποχή που ο δημοσιογραφικός αμοραλισμός κάποιων εξαπλώνεται σαν μεταδοτική ασθένεια, ξαναθυμήθηκα την ταινία «Το μεγάλο καρναβάλι» του Μπίλι Γουάιλντερ (ελληνικός τίτλος: «Το τελευταίο ατού»).

Ο δημοσιογράφος Τσαρλς Τέιτουμ (Κερκ Ντάγκλας) δουλεύει σε μια μικρή τοπική εφημερίδα στο Αλμπουκερκ του Μεξικού, αλλά θα έκανε τα πάντα για να πάρει προαγωγή σε ένα μεγάλο έντυπο. Η «φιλοσοφία» του είναι απλή: αρκεί να υπάρχει μια «βάση» για την είδηση. Τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει ο δημοσιογράφος!

Η «βάση» για την είδηση είναι το δράμα ενός εργάτη που εγκλωβίζεται σε μια σήραγγα μετά την κατολίσθηση ενός βράχου. Ο Τέιτουμ τον επισκέπτεται και επικοινωνεί μαζί του μέσα από μια τρύπα – το μόνο άνοιγμα για τον Ινδιάνο Λίο Μινόζα στον έξω κόσμο. Ο Τέιτουμ τον πείθει ότι είναι φίλος του, εκμεταλλεύεται την κατάστασή του και στέλνει ρεπορτάζ στην εφημερίδα του παρουσιάζοντας την όλη υπόθεση με τρόπο θαρρείς εμπνευσμένο από τα δικά μας τηλεοπτικά κανάλια!

Οταν μάλιστα κατορθώνει να πείσει τον φαύλο σερίφη της περιοχής να καθυστερήσει τη διάσωση του Λίο κατά έξι ολόκληρες μέρες (αντί για τις 12 ώρες που χρειάζονταν), το δράμα μετατρέπεται σε μεγάλο καρναβάλι! Καραβάνια ατέλειωτα αυτοκινήτων καταφτάνουν στην περιοχή, μαζί μ’ ένα λούνα παρκ και δεκάδες υπαίθρια φαστφουντάδικα και καφετέριες. Μέχρι και τραγουδάκι γράφεται για τον δυστυχή Λίο!

Ομως τα πράγματα δεν έρχονται τελικά όπως τα σχεδίασε ο Τέιτουμ. Η πνευμονία χτυπάει τον Μινόζα και οι 6 μέρες διορία μοιάζουν πλέον μοιραίες γι’ αυτόν. Παρά τις προσπάθειες να εφαρμοστεί το αρχικό σχέδιο διάσωσης των 12 ωρών, ο Λίο θα πεθάνει πιστεύοντας ότι ο Τέιτουμ υπήρξε αληθινός φίλος του και παρ’ ολίγον σωτήρας του!

Το ηθικό επιμύθιο αυτής της τόσο πικρής ταινίας δεν είναι ωστόσο απαισιόδοξο. Γιατί ο Τέιτουμ, μετανιωμένος, θα πληρώσει τελικά τον αριβισμό του με μια εντυπωσιακή πτώση μπροστά στο γραφείο του διευθυντή της εφημερίδας του!

Κι εγώ αναρωτιέμαι: πόσοι άραγε από εκείνους που χρησιμοποιούν κάθε ψέμα, κάθε αθέμιτο μέσο (υπηρετώντας, υποτίθεται, την αλήθεια της πληροφόρησης), μετανιώνουν ποτέ;

Και πόσοι από εμάς, στην άλλη μεριά, αντιστεκόμαστε στη δημαγωγία και τη διεστραμμένη «γοητεία» του πόνου που έγινε τρόμος;

Πόσοι, αλήθεια;

* σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής Κινηματογράφου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Κλασσικά» αγαπημένα
Απ’ όλα τα νεανικά μου αναγνώσματα, τα «Κλασσικά εικονογραφημένα» είναι εκείνα που αναπολώ πιο συχνά. Ισως γιατί τώρα, έπειτα από τόσα χρόνια που πέρασαν, μπορώ και συνειδητοποιώ την πραγματική τους αξία.
«Κλασσικά» αγαπημένα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το πορτρέτο της Τζένι
Το πορτρέτο τελειώνει, αλλά η Τζένι δεν εμφανίζεται πια. Ο Εμπεν την ψάχνει απελπισμένα, για να μάθει τελικά ότι η Τζένι… έχει πεθάνει πριν από χρόνια, μια νύχτα καταιγίδας, παρασυρμένη από τα κύματα, κοντά σ’...
Το πορτρέτο της Τζένι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
Αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν να τσουβαλιάζονται, κυριολεκτικά, σ’ αυτό το προκρούστειο κρεβάτι της προκάτ βαθμολογίας όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες που πρόκειται να προβληθούν στις αίθουσες. Είναι λογικό μια...
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κλέφτες ταινιών
Οι ταινίες χαρίζουν ψυχαγωγία –γέλιο, φόβο, ονειροπόληση, σκέψη, συγκίνηση μέχρι δακρύων. Κι επειδή ο κόσμος περνάει καλά με αυτές, συμπεραίνει ότι και οι δημιουργοί τους πέρασαν καλά γυρίζοντάς τες! Οπότε τι...
Κλέφτες ταινιών
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ουσάκ
Η ταινία «Ουσάκ» του Κυριάκου Κατζουράκη, αλλά και οι αντιδράσεις που δημιούργησε, κάποιες ένθερμες, άλλες όμως αρνητικές έως εξοργισμένες και δηλητηριώδεις, αξίζει να συζητηθούν. Η ίδια η ταινία αποτελεί ένα...
Ουσάκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας