Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελένη, η γυναίκα / νεφέλη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελένη, η γυναίκα / νεφέλη

  • A-
  • A+

Εν αρχή ην ο χώρος: ο χώρος της πλατείας Ομονοίας, της πιο ταπεινωμένης από τις πλατείες της πόλης μας, σε αέναη υποβάθμιση από τους εκάστοτε διαχειριστές της όψης της και της όψης μας, αφού σε μια πλατεία, σε ένα πάρκο, σε έναν δρόμο, σε ένα πεζοδρόμιο ακουμπά το βλέμμα μας για να αναγνωρίσει τα σημάδια της ζωής μας στην πόλη.

Ο άλλος χώρος έπειτα: το Μπάγκειον, το κλειστό για χρόνια ξενοδοχείο, εμβληματικό αρχιτεκτόνημα του 19ου αιώνα που φέρει τη σφραγίδα του Τσίλερ, που ξανάνοιξε με την αφορμή της Μπιενάλε της Αθήνας και παραμένει ένα τοπόσημο για καλλιτεχνικές δράσεις και συναντήσεις.

Στο Μπάγκειον ξαναβρήκαμε τον Δήμο Αβδελιώδη. Αγαθό στοιχείο της δημιουργίας που εδώ και χρόνια ξέρει να ξαναδίνει ζωή σε κείμενα και σε κτίρια. Η δύναμη του Αβδελιώδη να βλέπει τους χώρους, όχι μόνο όπως είναι αλλά ξαναγεννημένους μέσα στη δυναμική της παράστασης που οραματίζεται, έκανε και εδώ το θαύμα της. Μια προβολή βίντεο μετατρέπει τον φθαρμένο τοίχο και τον μαυρισμένο από τον χρόνο μνημειακό καθρέφτη της μεγάλης αίθουσας που φιλοξενεί την παράστασή του της «Ελένης» του Ρίτσου, σε έναν κόσμο όπου ο χορός των νεφελών που προβάλλεται, διαλέγεται με το δράμα της γυναίκας/νεφέλης: της Ελένης, όπως την είδαν ο Ευριπίδης και ο Σεφέρης.

Γιατί η Ελένη του Ρίτσου; Ο Αβδελιώδης είναι ένας δημιουργός που για να δώσει ζωή στο σήμερα και στο αύριο βυθίζεται όχι μόνο στο χτες, κοντινό και απώτερο, αλλά και στο πέραν του μετρήσιμου χρόνου που υπερβαίνει την ίδια τη γραμμική ιστορία. Αυτός είναι ο λόγος που συνομιλεί θεατρικά με τον Αισχύλο και τον Πλάτωνα, τον Παπαδιαμάντη, τον Βιζυηνό, τον Παναΐτ Ιστράτι και τον Καραγκιόζη.

Μέσα σε αυτή τη διαδρομή η συνάντηση με τον Ρίτσο ήταν αναμενόμενη. Ο Ρίτσος μιλά με τους αρχαίους με έναν προσωπικό τρόπο που χωρίς να απαρνείται την πολιτική του τοποθέτηση, την οποία πλήρωσε ακριβά, δεν υπακούει σε δογματικές ορθοδοξίες. Καρπός είναι κείμενα όπως η «Ελένη» που ισορροπούν αινιγματικά μεταξύ ποίησης και θεάτρου, και περιμένουν τον αναγνώστη/σκηνοθέτη να τους δώσει τη ζωή της σκηνής.

Αυτό ήταν και εδώ το στοίχημα του σκηνοθέτη που από την αρχή της διαδρομής του ρισκάρισε και ανταμείφθηκε πολλές φορές. Η Βερόνικα Αργέντζη υπηρέτησε με ευαισθησία τον ρόλο της διαχρονικής Ελένης και οι ζωγραφιές της Ιόλης Ξιφαρά συνέβαλαν στο κλίμα της μαγείας. Μαζί με την Ελένη, το Μπάγκειον φιλοξενεί ώς και τις 2 Ιουνίου τον μήνα Αβδελιώδη που οι φίλοι του θεάτρου δεν πρέπει να χάσουν.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
Ηταν ο ποιητής του θεάτρου. Αυτό και μόνο προδιέγραψε την τραγική μοίρα του. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς αφοριστικά για την τέχνη του Βσεβολόντ Μέγιερχολντ, μέσα από την έννοια της «βιομηχανικής» ή...
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα παιδιά του πολέμου
Παιδιά, κορίτσια και αγόρια με ξυρισμένα κεφαλάκια. Τα παιδιά του πολέμου, του κάθε πολέμου. Η Μαρίζα Κωχ και η Νένα Βενετσάνου τα έφεραν κοντά μας, τους έδωσαν φωνή στη «Σφίγγα», το Σάββατο, σε μια...
Τα παιδιά του πολέμου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Να με θυμάσαι»
Μια νέα γυναίκα τρέχει μέσα στη νύχτα τυλιγμένη μόνο σ’ ένα αδιάβροχο. Πέφτει στις ρόδες του αυτοκινήτου του ιδιωτικού ντετέκτιβ Μάικ Χάμερ αναγκάζοντάς τον να σταματήσει. Τη λένε Κριστίνα. Ενα αυτοκίνητο, που...
«Να με θυμάσαι»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι κλειστές πόρτες του Σαρτρ
Στην κλειστοφοβική αστική κόλαση του Σαρτρ, περισσότερο από τους πρωταγωνιστές και τις ιστορίες τους μιλάνε οι ιδέες του Σαρτρ.
Οι κλειστές πόρτες του Σαρτρ
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για την τέχνη του θεάτρου
Αυτό είναι από τα καλά νέα: παρατείνονται έως τις 27 Μαΐου οι παραστάσεις του θεατρικού έργου του Περικλή Κοροβέση «Tango Bar», στο θέατρο Αβατον (Ευπατρίδων 3, Γκάζι, μετρό Κεραμεικού, Δευτέρες και Τρίτες...
Για την τέχνη του θεάτρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας