Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βόμβα διασποράς της αμάθειας;
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βόμβα διασποράς της αμάθειας;

  • A-
  • A+

Κάποιοι διανοητές έχουν ορθά διαπιστώσει ότι η νεότερη Ελλάδα αντιμετωπίζει ένα ιδιαίτερο πρόβλημα: Ο παράγοντας χρόνος και ο παράγοντας χώρος την «καταδικάζουν» είτε να αναδείξει σημαντικές πνευματικές, πολιτικές και οικονομικές δυνάμεις είτε να παρακμάσει και οριακά να διαλυθεί.

Από άποψη χρόνου, η γλώσσα της χώρας και άλλα στοιχεία του πολιτισμού της φτάνουν, παρά τις όποιες ρωγμές και αλλαγές, τουλάχιστον ώς και την πρώτη προ Χριστού χιλιετία. Οσα λέω δεν πρέπει να εκληφθούν ως εκδήλωση ελληνοκεντρικής ή όποιας άλλης υπερηφάνειας ή αλαζονείας. Υπογραμμίζουν απλώς το πόσο σημαντικό αλλά και δύσκολο είναι να διαχειριστεί η κοινωνία μας αποσκευές που κάποτε ο Σεφέρης αποκάλεσε τις «μεγάλες πέτρες» που βουλιάζουν όποιον τολμήσει να τις σηκώσει.

Αντίστοιχα σημαντικό για την Ελλάδα είναι και το ζήτημα του χώρου. Τα σύνορά μας δεν είναι τα σύνορα της Ελβετίας. Θα έχουν ανάγκη περιφρούρησης τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που οι γειτονικές χώρες θα κατοικηθούν αποκλειστικά από διεθνιστές αγγέλους.

Πέρα από αυτό, μεγάλο μέρος ανθρώπων ελληνικής καταγωγής ζουν εκτός συνόρων, στη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και την υπόλοιπη Ευρώπη, με τελευταία δραματική εξέλιξη τη συνεπεία της κρίσης φυγή στο εξωτερικό εκατοντάδων χιλιάδων νέων Ελλήνων που κινδυνεύουν να είναι οριστικά χαμένο κεφάλαιο για τη χώρα.

Και ακόμη η γεωπολιτική θέση της χώρας έχει συνέπεια τη συρροή μεγάλων κυμάτων προσφύγων, θυμάτων των πολέμων στην ευρύτερη περιοχή μας.

Μια ποιοτική και ουσιαστική παιδεία είναι το κύριο μέσο για να αναδειχθούν οι δυνάμεις που θα μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες που δημιουργούν για τη χώρα μας οι ιδιαίτεροι αυτοί παράγοντες του χρόνου και του χώρου. Αυτογνωσία και ετερογνωσία, ουσιαστική επαφή με το παρελθόν και το παρόν με το βλέμμα στο μέλλον, ελεύθερο και δημοκρατικό φρόνημα και αίσθημα κοινωνικής αλληλεγγύης μπορούν να υπάρξουν μόνον αν υπάρχει σοβαρή παιδεία σε όλες τις βαθμίδες, αρχίζοντας από την ανώτατη που προσφέρει τα στελέχη για όλες τις άλλες.

Σε προγραμματική αντίθεση με όλα αυτά η κυβερνητική πολιτική στην εκπαίδευση παρ' όλες τις αντιδράσεις έχει ήδη εφαρμόσει και προωθεί, όπως και στην οικονομία και γενικότερα στην κοινωνία, την εξίσωση προς τα κάτω. Η μεσαία τάξη κυρίως ισοπεδώνεται και οδηγείται να γίνει ένας ανερμάτιστος και ευνουχισμένος πολτός που θα ψευτοζεί με τη φενάκη των επιδομάτων ή των αναδρομικών.

Αντίστοιχα, η νέα μεταρρυθμιστική πρόταση με την ερήμην ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εξίσωση Πανεπιστημίων-ΤΕΙ, τον πολλαπλασιασμό τμημάτων κ.ά. λειτουργεί σαν βόμβα διασποράς πτυχίων αμάθειας. Αν περάσει, θα τείνει να οδηγήσει στην παραγωγή ανθρώπων υποχείριων στην εξουσία, σε ένα διεθνές περιβάλλον νέας δουλείας. Θα το αφήσουμε;

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για την περιφρούρηση του ασύλου
Αυτά που εξήγγειλε η κυβέρνηση περί κατάργησης του ασύλου μυρίζουν αυταρχισμό και εάν έλθουν τα πρώτα κρούσματα εισβολής αστυνομικών δυνάμεων στους πανεπιστημιακούς χώρους θα έχουμε τότε να κάνουμε με ακραίο...
Για την περιφρούρηση του ασύλου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης Επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
Η αναδιαμόρφωση του χάρτη των ΑΕΙ με τις συνέργειες ιδρυμάτων που οδηγούν σε σχηματισμούς μεγάλου μεγέθους και ισχυρής διεπιστημονικότητας είναι ο μόνος βιώσιμος δρόμος για τη διαμόρφωση ισχυρών ακαδημαϊκών...
Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης Επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενιαίος χώρος ανώτατης εκπαίδευσης: Ακαδημαϊκή αναγκαιότητα ή προεκλογικό πυροτέχνημα;
Με τη συνδρομή της πολιτείας και την προσπάθεια των πανεπιστημιακών, ο Ενιαίος Χώρος έχει τις προϋποθέσεις να αποτελέσει το υπόβαθρο για την ανάπτυξη των ακαδημαϊκά ισχυρών δημόσιων Πανεπιστημίων της επόμενης...
Ενιαίος χώρος ανώτατης εκπαίδευσης: Ακαδημαϊκή αναγκαιότητα ή προεκλογικό πυροτέχνημα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ και το Πανεπιστήμιο της Δ. Μακεδονίας
Στον ενιαίο φορέα ΑΕΙ Δυτικής Μακεδονίας υπάρχει η μεγάλη ευκαιρία να δημιουργηθεί Σχολή Ενέργειας, Κέντρο Ερευνας, Καινοτομίας, Τεχνολογίας και Ανάπτυξης, με διαφορετικά ινστιτούτα σε κάθε νόμο, τα οποία θα...
Μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ και το Πανεπιστήμιο της Δ. Μακεδονίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και η νέα Γ’ Λυκείου
Πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε από το ΥΠΠΕΘ μια πρόταση για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τη δομή της νέας Γ’ Λυκείου. Αναμφισβήτητα, το πλέον καινοτόμο στοιχείο της πρότασης είναι η δυνατότητα...
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και η νέα Γ’ Λυκείου
ΑΠΟΨΕΙΣ
H νέα χωροταξία των ΑΕΙ
Σήμερα ψηφίζεται στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου «Ιδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και λοιπές διατάξεις». Πρόκειται για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, δηλαδή τη συγχώνευση του ΤΕΙ Αθήνας και του...
H νέα χωροταξία των ΑΕΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας