Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το πορτρέτο της Τζένι
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το πορτρέτο της Τζένι

  • A-
  • A+

Υπάρχει μια άγνωστη στους πολλούς ταινία που αγαπώ πολύ, γιατί μιλάει απλά και πολύ ουσιαστικά για τη σχέση του έρωτα και της τέχνης απέναντι στον θάνατο. Είναι «Το πορτρέτο της Τζένι» (1948), του Γουίλιαμ Ντίτερλε.

Φτωχός ζωγράφος, ο Εμπεν Ανταμς περιπλανιέται στη χιονισμένη Νέα Υόρκη του 1935. Ζει με όσα ελάχιστα κερδίζει από τους πίνακές του, που είναι κυρίως τοπία, δίχως καμιά πρωτοτυπία. Ενα βράδυ συναντά στο Σέντραλ Παρκ μια νεαρή κοπέλα, την Τζένι. Είναι ντυμένη με ρούχα μιας άλλης εποχής και του μιλάει για πράγματα περασμένα. Η Τζένι χάνεται και εμφανίζεται ξανά στη ζωή του Εμπεν, που την ερωτεύεται και ζητάει να της κάνει το πορτρέτο. Κάθε φορά που τη συναντά, η Τζένι δείχνει και πιο μεγάλη –από κορίτσι είναι τώρα γυναίκα.

Το πορτρέτο τελειώνει, αλλά η Τζένι δεν εμφανίζεται πια. Ο Εμπεν την ψάχνει απελπισμένα, για να μάθει τελικά ότι η Τζένι… έχει πεθάνει πριν από χρόνια, μια νύχτα καταιγίδας, παρασυρμένη από τα κύματα, κοντά σ’ έναν φάρο!

Καθώς η ημερομηνία της τραγωδίας πλησιάζει, ο Εμπεν φτάνει με μια μικρή βάρκα στον φάρο. Η καταιγίδα ξεσπάει, η Τζένι εμφανίζεται κι ο Εμπεν προσπαθεί απεγνωσμένα να την κρατήσει στα χέρια του, για να μην την παρασύρουν πάλι τα κύματα. Μάταια, όμως, γιατί δεν μπορεί ν’ αλλάξει το αναπότρεπτο του θανάτου της. Πριν χαθεί για πάντα, η Τζένι τον αποχαιρετάει για τελευταία φορά με αυτά τα λόγια:

«Δεν υπάρχει ζωή, αν δεν αγαπήσεις και δεν αγαπηθείς. Και τότε, δεν υπάρχει θάνατος!»

Τι παράξενη αλλά και πόσο γοητευτική ταινία! Είναι άραγε ο Εμπεν που κάλεσε μέσα από τους νεκρούς την Τζένι για να δώσει νόημα στην άδεια ζωή και τη μίζερη τέχνη του; 'Η είναι η Τζένι που κάλεσε τον Εμπεν, για να βρει δικαίωση στη δική της αδικοχαμένη ζωή;

Τι σημασία έχει; Οπως κι αν έγινε, δυο πλάσματα που δεν αγάπησαν ούτε αγαπήθηκαν ποτέ, βρέθηκαν πέρα από τον χρόνο και τον χώρο, σε μια μυστική συνάντηση που τους δίδαξε την υπέρβαση του θανάτου. Υπέρβαση μέσω του έρωτα, πρώτα, με μια άποψη έξω από τα καθιερωμένα: δεν αρκεί μονάχα να αγαπήσεις αλλά ΚΑΙ να αγαπηθείς. Χωρίς να έχεις πάρει αγάπη, φροντίδα, κατανόηση, από πού θα αντλήσεις για να προσφέρεις κι εσύ στους άλλους; Πόσο άδικο είναι, τελικά, να αξιώνουμε πραγματική αγάπη από κάποιον που δεν ένιωσε ποτέ το άγγιγμά της;

Υπέρβαση, έπειτα, μέσω της Τέχνης –αυτής της υπέροχης μορφής μετουσίωσης: η Τζένι θα ζει για πάντα μέσα από το πορτρέτο της, που στο τέλος της ταινίας, οι επισκέπτες του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης αποκαλούν με θαυμασμό «τόσο αληθινό»!

Να γιατί αγαπώ ιδιαίτερα τον φανταστικό κινηματογράφο: μέσα από τα μαγικά γυαλιά του, που βλέπουν πέρα από τον στενό ρεαλισμό, μας οδηγεί ασφαλέστερα στην καρδιά και την αλήθεια των πραγμάτων.

* σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής Κινηματογράφου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Κλασσικά» αγαπημένα
Απ’ όλα τα νεανικά μου αναγνώσματα, τα «Κλασσικά εικονογραφημένα» είναι εκείνα που αναπολώ πιο συχνά. Ισως γιατί τώρα, έπειτα από τόσα χρόνια που πέρασαν, μπορώ και συνειδητοποιώ την πραγματική τους αξία.
«Κλασσικά» αγαπημένα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το καρναβάλι του τρόμου
Ο δημοσιογράφος Τσαρλς Τέιτουμ (Κερκ Ντάγκλας) δουλεύει σε μια μικρή τοπική εφημερίδα στο Αλμπουκερκ του Μεξικού, αλλά θα έκανε τα πάντα για να πάρει προαγωγή σε ένα μεγάλο έντυπο. Η «φιλοσοφία» του είναι...
Το καρναβάλι του τρόμου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
Αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν να τσουβαλιάζονται, κυριολεκτικά, σ’ αυτό το προκρούστειο κρεβάτι της προκάτ βαθμολογίας όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες που πρόκειται να προβληθούν στις αίθουσες. Είναι λογικό μια...
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κλέφτες ταινιών
Οι ταινίες χαρίζουν ψυχαγωγία –γέλιο, φόβο, ονειροπόληση, σκέψη, συγκίνηση μέχρι δακρύων. Κι επειδή ο κόσμος περνάει καλά με αυτές, συμπεραίνει ότι και οι δημιουργοί τους πέρασαν καλά γυρίζοντάς τες! Οπότε τι...
Κλέφτες ταινιών
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ουσάκ
Η ταινία «Ουσάκ» του Κυριάκου Κατζουράκη, αλλά και οι αντιδράσεις που δημιούργησε, κάποιες ένθερμες, άλλες όμως αρνητικές έως εξοργισμένες και δηλητηριώδεις, αξίζει να συζητηθούν. Η ίδια η ταινία αποτελεί ένα...
Ουσάκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας