Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η (πλαστή;) διαθήκη των θεών

Ανρί Λεβί

AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η (πλαστή;) διαθήκη των θεών

  • A-
  • A+

Ο φιλόσοφος και ακτιβιστής κύριος Ανρί Λεβί και ακόμα επιχειρηματίας (που ανάμεσα στο κράτος και το χρηματιστήριο διαλέγει, όπως έλεγε σε συνέντευξή του, το δεύτερο), εισαγωγέας ξυλείας από χώρες της Αφρικής, όπου σύμφωνα με ανάρτηση του danger few η Γαλλία επενέβη στρατιωτικά τριάντα φορές μετά την απελευθέρωσή τους, εμφανίστηκε στο «Παλλάς». Εκεί παρουσίασε το έργο του «Αναζητώντας την Ευρώπη», που επ’ ευκαιρία των ευρωεκλογών θα εμφανιστεί σε είκοσι συνολικά ευρωπαϊκές χώρες.

Βασικός εκφραστής του κύκλου των «Νέων φιλοσόφων», αμφισβητήθηκε από άλλους συγγραφείς που δήλωσαν ότι η νέα φιλοσοφία ήταν μια νέα απάτη.

Αναφέρω εδώ δύο από αυτούς που είναι πιο γνωστοί στην Ελλάδα. Πρόκειται για τον κορυφαίο ιστορικό Πιερ Βιντάλ Νακέ, θερμό και δρώντα φίλο της χώρας μας την εποχή της χούντας, συγγραφέα μεταξύ άλλων των έργων «Μύθος και τραγωδία Ι και ΙΙ» (μαζί με τον Ζαν Πιερ Βερνάν) και «Ο μαύρος κυνηγός». Και επίσης για τον επιστήθιο φίλο και πνευματικό αδελφό του Νακέ, Κορνήλιο Καστοριάδη.

Το 1979 ο Βιντάλ Νακέ σε μια επιστολή του στο περιοδικό «Νουβέλ Ομπσερβατέρ» κατήγγειλε ότι το βιβλίο «Η διαθήκη του θεού» του κυρίου Ανρί Λεβί «βρίθει από χονδροειδή λάθη (…) ψευδείς παραπομπές και παραληρηματικές απόψεις (…)». «Θα παρουσιάσω εδώ, γράφει ο Νακέ, μία ανθολογία μαργαριταριών (σχετικών με την ελληνική και τη βιβλική ιστορία) άξιων ενός μέτριου υποψήφιου για το Μπακαλορεά». Σταχυολογώ μόνον ένα: Οτι, κατά τον συγγραφέα της «Διαθήκης», η Αντιγόνη του Σοφοκλή (της οποίας ο μύθος αναφέρεται σε εποχή πριν από τον Τρωικό Πόλεμο) μας πληροφορεί για τις συνθήκες της… Θήβας τον 5ο αιώνα!

Ο κύριος Λεβί απάντησε ότι είναι θύμα αστυνόμευσης της σκέψης. Την ίδια εποχή ο Κορνήλιος Καστοριάδης χαρακτήριζε το ρεύμα των νέων φιλοσόφων «βιομηχανία του κενού» ή, σύμφωνα με μια διατύπωσή του που έτυχε να ακούσω σε προφορική του παράδοση, «ψευδοϋποσοφιστές της αριστερής όχθης».

Ηταν η ώρα της ανόδου των λαμπερών μετριοτήτων. Η γαλλική «μικρή Αριστερά», που είχε καταυγάσει τη Γαλλία και τον κόσμο με το έργο της, έχανε σε επιρροή. Ο Νακέ δυσκολευόταν να βρει βήμα στη Monde, της οποίας ήταν συνιδρυτής. Κάπου εκείνη την εποχή, αυτός «ο εβραϊκής καταγωγής Γάλλος πατριώτης», που είχε χάσει τους γονείς του στα χιτλερικά στρατόπεδα, πλήρωσε την υποστήριξή του στους Παλαιστίνιους, χαρακτηριζόμενος από διάφορους ψευδοστοχαστές ως… ναζιστής.

Ωστόσο, καμία αίγλη της διαφήμισης δεν μπορεί να εγγυηθεί τη δολοφονία της μνήμης.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αποκάλυψη τώρα
Από τις απανωτές, τις αλλεπάλληλες αποκαλύψεις στην Αποκάλυψη που καραδοκεί, αν δεν έχει κιόλας φτάσει. Με την ελπίδα, που κάποιοι θα τη λοιδορούσαν σαν τρέλα, να δούμε έστω και τώρα στον τρομερό καθρέφτη το...
Αποκάλυψη τώρα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ad Parnassum
Ο Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος απέδρασε στον Παρνασσό στα εκατόν τρία του χρόνια. «Πλήρης ημερών», θα έλεγαν τα κλισέ. Πόσο πλήρεις μπορούν να είναι ποτέ οι μέρες ενός αγαθού πνεύματος που χρόνια πριν αποδημήσει...
Ad Parnassum
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η συντέλεια
Ζούμε σε ώρες συνεχούς ανατροπής της ανατροπής, όπου το χτεσινό ίνδαλμα είναι έτοιμο να μετατραπεί στον σημερινό αποδιοπομπαίο τράγο, η διάλυση, ο σαρκασμός, ο κυνισμός, η εμπάθεια, η συκοφαντία είναι τόσο...
Η συντέλεια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χαμένες ψευδαισθήσεις;
Στη λογοτεχνία και συχνά στον έρωτα οι ψευδαισθήσεις μπορούν να είναι συνώνυμες της δημιουργίας και της ίδιας της ζωής. Στην πολιτική, όσο διαρκούν, οδηγούν στον γκρεμό και όταν καταρρεύσουν αφήνουν ανοιχτό...
Χαμένες ψευδαισθήσεις;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η Παναγιά μας των Παρισίων
Η Παναγία των Παρισίων, η Κυρά των Γάλλων και όλων των άλλων λαών έγινε μπροστά στα μάτια μας παρανάλωμα του πυρός. Η ασύλληπτη αυτή εικόνα θρυμμάτισε τη βεβαιότητά μας ότι η εκκλησία αυτή, το αριστούργημα...
Η Παναγιά μας των Παρισίων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πίσω από το σκηνικό
Αναλογίζομαι με τι μοιάζει το ξεχαρβαλωμένο αυτό πολιτικό σκηνικό, τι θυμίζει και τι εγκυμονεί; Αυτό που μοιάζει περισσότερο είναι από τη μία το κύμα ηθικής διάλυσης και έκπτωσης πολιτικών αρχών και από την...
Πίσω από το σκηνικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας