Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αγνωστες, ξεχασμένες αλλά υπέροχες!
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αγνωστες, ξεχασμένες αλλά υπέροχες!

  • A-
  • A+

«Τον έρωτα πρέπει να τον επινοήσουμε απ’ την αρχή, γνωστό αυτό», έγραφε ο Ρεμπό στο «Μια εποχή στην κόλαση»... Και την ιστορία της τέχνης, επίσης! Και σε ό,τι με αφορά ιδιαίτερα, σίγουρα πρέπει να επινοήσουμε απ’ την αρχή και την ιστορία του κινηματογράφου.

Αλλοτε δεν υπήρχε η δυνατότητα πρόσβασης σε ταινίες. Επρεπε να τις έχεις δει όταν προβάλλονταν στους κινηματογράφους (όσες είχαν διανομή) ή σε κάποιες λέσχες κι ύστερα… να εμπιστευτείς τη μνήμη σου! Σήμερα, με το διαδίκτυο, μπορείς να βρεις τα πάντα. Και τις ταινίες που είχες δει (για να τις επαναξιολογήσεις), αλλά, κυρίως, για να ανακαλύψεις και πολλές άλλες, άγνωστες, εξίσου σημαντικές.

Δυστυχώς όμως, όσο και να ψάξεις αυτές τις άγνωστες αλλά σημαντικές ταινίες, ποτέ δεν θα τις βρεις στα λεξικά και στις ιστορίες κινηματογράφου που κυκλοφορούν. Εκεί, έχω την εντύπωση ότι ξαναδιαβάζω τα ίδια και τα ίδια στερεότυπα, λες κι ο ένας συγγραφέας έχει αντιγράψει τον άλλον! Πάντα διαβάζουμε για κάποιες ταινίες-σταθμούς (οι ίδιες πάντα), κάποιες από κάθε είδος (οι ίδιες πάντα) ή από το τάδε κίνημα ή σχολή (οι ίδιες πάντα), και σίγουρα όλες τις βραβευμένες.

Ελάχιστοι συγγραφείς και κριτικοί νιώθουν υποχρεωμένοι να ξαναδούν ταινίες (και να εκτιμήσουν πώς αυτές λειτουργούν σήμερα), να ρισκάρουν ν’ ανακαλύψουν άγνωστες, να εξετάσουν τα είδη και τις σχολές με μια άλλη, σύγχρονη ματιά – να διατυπώσουν, εν τέλει, μια πιο προσωπική άποψη για τον κινηματογράφο.

Μου αρέσει πολύ να ανακαλύπτω ταινίες σημαντικές, έξω από τα καθιερωμένα. Κι είναι τόσο πολλές! Συγκινούμαι να συνομιλώ με σκηνοθέτες που, αν και δεν βρίσκονται πια ανάμεσά μας, επικοινωνούν μαζί μας με τις ταινίες τους, αρκεί να το θελήσουμε. Κάποιοι απ’ αυτούς ήταν πιο μπροστά από την εποχή τους και έμειναν αδικαίωτοι, άλλοι έβγαλαν γλώσσα στους παραγωγούς τους και το πλήρωσαν με την αφάνεια, άλλοι παραήταν τολμηροί για να μπουν σε καλούπια…

Θεωρώ ότι σήμερα, την εποχή της ελεύθερης πρόσβασης στα έργα τέχνης –όταν πλέον δεν υπάρχουν δικαιολογίες– είναι πολύ σημαντικό να δώσουμε τη θέση που αξίζει στους υποτιμημένους, «ξεχασμένους» δημιουργούς και τις ταινίες τους – και όχι μόνο στον κινηματογράφο!

Δεν είναι μια πράξη ψυχρής κριτικής αξιολόγησης. Ούτε μια πράξη καλοσύνης. Για μένα, είναι πράξη αγάπης κι ευγνωμοσύνης για τη χαρά και την αισθητική απόλαυση που μου πρόσφεραν με τις άγνωστες, ξεχασμένες αλλά υπέροχες ταινίες τους.

Είναι και καθήκον. Γιατί είναι πολύ πιο σημαντικό να αποκαθιστάς το αδικημένο έργο, παρά να καταδικάζεις το υπερεκτιμημένο.

Σε τελευταία ανάλυση… είναι και θέμα χρόνου. Παραφράζοντας τον Ζιλ Ντελέζ, διαπιστώνω πόσο δίκιο είχε όταν έγραφε: «Γιατί να χάνουμε τον χρόνο μας με το να ασχολούμαστε με κάτι, που εν τέλει θεωρούμε κακό;».

* σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής Κινηματογράφου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τέσσερις αφιερώσεις σε αναμονή
«Οταν συνειδητοποίησα ότι δεν μπορώ να /αλλάξω το σύστημα, άρχισα να αγωνίζομαι / να μην με αλλάξει αυτό. / Αγωνίζομαι να μείνω άνθρωπος. Και αυτό / είναι η κορυφαία πολιτική μάχη. Να /μπορείς να αποφύγεις τη...
Τέσσερις αφιερώσεις σε αναμονή
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Και… τι άλλο;
Ζούμε την εποχή όπου θριαμβεύει το πολύ, το πληθωρικό. Το σοφό «ουκ εν τω πολλώ το ευ» των αρχαίων έχει ξεχαστεί, μαζί και το γαλλικό «το πολύ είναι εχθρός του καλού», αλλά κι εκείνο το αγαπημένο μου «more...
Και… τι άλλο;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ανεπίδοτες επιστολές
Σε καμία δεν έγραψε προσφώνηση. Οι επιστολές αυτές δεν θα ταχυδρομούνταν ποτέ. Ο παραλήπτης δεν θα τις διάβαζε. Το μόνο που εκείνη ήθελε ήταν να μην πάνε χαμένα τα γκρίζα-γαλάζια επιστολόχαρτα.
Ανεπίδοτες επιστολές
ΛΕΥΚΟ ΣΥΝΝΕΦΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΜΩΒ, 1957, ΜΑΡΚ ΡΟΘΚΟ 
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μια παγκόσμια μέρα για το μωβ
Πολλά χρόνια πριν, φοιτήτρια ακόμα, διάβασα το «Μωβ». Το πεζογράφημα της Μάγδας Νικολαΐδου για τις γυναίκες, τον αγώνα για τα δικαιώματα, τον φεμινισμό, τον έρωτα, την τρέλα, την ελπίδα.
Μια παγκόσμια μέρα για το μωβ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Και… πώς τελειώνει;
Υπάρχει μια ταινία που λατρεύω κυριολεκτικά… για το τέλος της. Ενα τέλος που ανατρέπει ολοκληρωτικά αυτό που γυρίστηκε αρχικά, και με συγκινεί πάντα μέχρι δακρύων! Είναι το φιλμ νουάρ «In a Lonely Place» του...
Και… πώς τελειώνει;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για την ποίηση
Ευθύνη των δασκάλων, των γονέων, των μεγαλυτέρων γενικότερα, να δώσουμε μεγαλύτερη σημασία σ’ αυτούς και όχι στα της μόδας. Οι ποιητές θα είναι πάντα μαζί μας, δίπλα μας, γιατί όπως λέει και ο μεγάλος...
Για την ποίηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας