Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αντρέας Λεντάκης

Από το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ: «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ - ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΕΝΤΑΚΗΣ»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αντρέας Λεντάκης

  • A-
  • A+

Ενα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ της κρατικής τηλεόρασης για τη ζωή και το έργο του Αντρέα Λεντάκη που είδαμε προχθές, εκτός από το ιστορικό ενδιαφέρον μιας συνάντησης αφηγητών/μαρτύρων της ζωής και των έργων του, με κεντρικό τον γιο του, καθηγητή σήμερα, Βασίλη Λεντάκη, έδειξε και κάτι άλλο: Οτι η παρουσία είτε και η απουσία κάποιων προσώπων από ένα παρελθόν πρόσφατο και συγχρόνως μακρινό φωτίζει, με έναν αναπάντεχα επίκαιρο τρόπο, πράγματα που έχουμε ανάγκη σήμερα.

Ενα τέτοιο πρόσωπο, όχι συνηθισμένο, ήταν και ο Αντρέας Λεντάκης. Πρώτον, διότι υπήρξε πολιτικός για τον οποίο ο πολιτισμός ως «ολικό έργο» ζωής και τέχνης δεν αποτελούσε πρόσχημα. Σε αντίθεση με σήμερα, όταν πολιτικοί αναφερόμενοι σε αυτόν διαπρέπουν με έναν εντυπωσιακό συνδυασμό έπαρσης και άγνοιας. Ανθρωπος του πολιτισμού ο ίδιος, μαθητής του σημαντικού αρχαιογνώστη Παναγή Λεκατσά, είχε ένα θερμό ενδιαφέρον για την αρχαιότητα. Ομως τα ενδιαφέροντά του δεν περιορίζονταν σε αυτήν. Η Μήλος των νεωτέρων χρόνων υπήρξε, μεταξύ άλλων, αντικείμενο της έρευνας και της γραφής του. Οι διώξεις, τα βασανιστήρια, η βάναυση παρεμπόδιση της τυπικής επιστημονικής πορείας του, δεν ανέκοψαν τη δίψα του για γνώση και δημιουργία.

Ο δεύτερος λόγος αφορά σε κάτι επίκαιρο και στη σημερινή συγκυρία των επικείμενων αυτοδιοικητικών εκλογών. Ο Λεντάκης δεν αντιμετώπισε την ενασχόλησή του με την αυτοδιοίκηση ως εφαλτήριο.

Η παρουσία του ως δημάρχου στον Υμηττό σφράγισε τον δήμο αυτόν. Οχι μόνον ως προς την εικόνα που σε σημαντικό βαθμό διατηρεί, αλλά και ως προς την πνευματική δραστηριότητα που απευθυνόμενη και σε ευρύτερο λαϊκό κοινό δεν ξέπεσε σε μια εξίσωση της γνώσης προς τα κάτω. Σημερινοί πυρήνες προβληματισμού και ανταλλαγής ιδεών -κάποιοι μάλιστα με έντονη τη νεανική σφραγίδα- επιβεβαιώνουν ότι το πολιτισμικό του όραμα δεν έχει σβήσει. Και το παράδειγμά του παραμένει επίκαιρο κάθε φορά που ο πολιτισμός καλείται να απαντήσει στην πρόκληση της βίας και της απάθειας που δηλητηριάζουν τη ζωή μας.

Κάτι ακόμα: Ο Λεντάκης υπήρξε ένας πολίτης/πολιτικός που, μαζί με άλλα εκλεκτά πρόσωπα της Αριστεράς και όχι μόνον, συνέλαβε, ήδη από τη δεκαετία του '60, ότι μια ουσιαστική απελευθερωτική ενότητα του λαού μας ήταν η μείζων απαίτηση των καιρών.

Με την έννοια αυτή, υπήρξε από τους βασικούς εκφραστές της πολιτισμικής και πολιτικής άνοιξης που ανέκοψε η Χούντα, με κορύφωση την τραγωδία της Κύπρου, χωρίς ωστόσο να τη ματαιώσει οριστικά.

Η Μεταπολίτευση, της οποίας πολλοί διακήρυξαν ανακουφισμένοι το τέλος, ανέλαβε να συγκεντρώσει τα άνθη μέσα από τις ρωγμές. Κάποια σπαράγματα από αυτό το πνεύμα της δρώσας απελευθερωτικής ενότητας, ωστόσο, επιμένουν...

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πρόσωπα και τα πράγματα
Αν και θρεμμένη με μελέτη της Ιστορίας, η Αριστερά, στην Ελλάδα και αλλού, έτεινε και τείνει συχνά να λησμονεί ότι η Ιστορία είναι σε μεγάλο βαθμό και το έργο συγκεκριμένων προσώπων και ότι η μονόπλευρη εμμονή...
Τα πρόσωπα και τα πράγματα
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Αριστερά: τα ζώα μου αργά
Αυτό το μεταμεσονύχτιο τηλεφώνημα που δέχτηκα ήταν πολύτιμο. Παιζόταν στην τηλεόραση το ντοκιμαντέρ του Νίκου Καβουκίδη, «Μνήμες», το οποίο είχα χάσει. Ο Καβουκίδης καταγράφει την πρόσφατη ιστορία αυτού του...
Αριστερά: τα ζώα μου αργά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πάνω στις ράγες;
Ανθρωποι που αγάπησαν τους διαφορετικούς πολιτισμούς, λένε ότι σε πολλά μέρη όπου πάτησε ο σιδηρόδρομος στις ράγες έφερε μαζί του την καταστροφή. Στην Αμερική, «το θηρίο που καπνίζει» εξόντωσε τον πολιτισμό...
Πάνω στις ράγες;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
Ηταν ο ποιητής του θεάτρου. Αυτό και μόνο προδιέγραψε την τραγική μοίρα του. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς αφοριστικά για την τέχνη του Βσεβολόντ Μέγιερχολντ, μέσα από την έννοια της «βιομηχανικής» ή...
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στο Νεκρομαντείο
Η Μαρία και ο Γιάννης με πήραν μαζί τους στο Νεκρομαντείο. Ηταν περασμένο μεσημέρι. Η βροχή ξαφνικά είχε σταματήσει. Μπήκαμε στον άδειο χώρο. Οι αποχρώσεις του γκρι στον ουρανό και τα πίσω βουνά συναντούσαν...
Στο Νεκρομαντείο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Βάστα καρδιά μου: Τέτλαθι δη κραδίη
​Η Jaqueline de Romilly στο βιβλίο της «Βάστα καρδιά μου» μιλά για τη ραψωδία υ, στίχο 18 της Οδύσσειας. Στο χωρίο αυτό ο Οδυσσέας μεταμορφωμένος ακόμα σε γέρο ζητιάνο βλέπει τις δούλες να υπηρετούν και να...
Βάστα καρδιά μου: Τέτλαθι δη κραδίη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας