Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Δράκων και οι νόμοι του
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Δράκων και οι νόμοι του

  • A-
  • A+

H διάκριση σε φόνο εκ προμελέτης και φόνο εξ αμελείας θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά τον έβδομο π.Χ. αιώνα, από τον περίφημο Δράκοντα [περίπου 680-600]. Αρμόδιο για τον εκ προμελέτης φόνο πολιτών όρισε το συμβούλιο του Αρείου Πάγου και για τις άλλες περιπτώσεις τους Εφέτες, ως εξής: στο επί Παλλαδίω δικαστήριο για φόνο εξ αμελείας, απόπειρα φόνου και φόνο μέτοικου ή δούλου· στο επί Δελφινίω δικαστήριο για μη κολάσιμο φόνο, όπως ο εν αμύνη και το θανατηφόρο ατύχημα και στο εν Φρεαττοί για φόνο που διαπράχθηκε από εξόριστο έξω από την επικράτεια. Εχει σημασία ότι ο Αθηναίος Δράκων όρισε επίσης το εν Πρυτανείω αρχαϊκό δικαστήριο αρμόδιο για τις περιπτώσεις που ζώα ή αντικείμενα προκάλεσαν τον θάνατο ανθρώπου.

Βλέπουμε ότι και στην αρχαϊκή ακόμη εποχή, τότε που βασίλευαν τα γένη υπήρχε φροντίδα για τις εξαιρετικές περιπτώσεις απονομής της δικαιοσύνης και δεν επιτρεπόταν στα γένη αυτά να παίρνουν εκδίκηση για φόνο. Περιορίστηκε έτσι η δύναμή τους [των γενών] και κατά συνέπεια υποχώρησαν οι αυθαιρεσίες των ευγενών καθώς και η ανασφάλεια των πολιτών που ανήκαν στις αδύναμες τάξεις.

Εχει ενδιαφέρον ακόμη ότι ο με έκτακτες εξουσίες εκλεγείς θεσμοθέτης περιόρισε τη νομική έννοια της συγγένειας ώς τους εξαδέλφους δεύτερου βαθμού. Ριζοτομικός ο Δράκων και απορίας άξιον είναι πώς έμεινε παροιμιώδης ο όρος «δρακόντεια μέτρα» λόγω μιας κάποιας τάχα σκληρότητας· ίσως δυσφόρησαν οι ευγενείς που έχασαν το δικαίωμα να διαφεντεύουν κατά το δοκούν τις υποθέσεις τους [τις βρόμικες εννοείται] και να έχουν απόλυτη εξουσία στα ανθρώπινα σώματα [στην ίδια τη ζωή των φτωχών]. «Κρινόμενα καθ εαυτά -σχολιάζει ο Ευάγγελος Ν. Ρούσσος, Προσωκρατικοί, τόμος α', εκδόσεις Στιγμή- δεν μπορεί να θεωρηθούν ως ιδιαίτερα σκληρά».

Αν και μερικοί έχουν αμφισβητήσει την ιστορικότητα του προσώπου του Δράκοντα, ωστόσο εγκαίρως έγκυροι αναλυτές έχουν σημειώσει ότι η αναγνώριση εκ μέρους του πολιτικών δικαιωμάτων στους οπλίτες ή ζευγίτες πρέπει να θεωρείται παραπάνω από προϋπόθεση για τις μεταρρυθμίσεις που επέφερε αργότερα ο Σόλων.

Ο τελευταίος βρήκε έτοιμους πολλούς σημαντικούς νόμους ιδιαίτερα αυτούς που αφορούν την ανθρωποκτονία και απλώς επεξέτεινε την ισχύ τους. Ο μεγάλος ιστορικός Hammond επισημαίνει ότι και μόνο η δημοσίευση του νόμου αυτού για την εποχή που έγινε «ήταν μια πολιτική μεταρρύθμιση μεγάλης σημασίας».

Τα ζητήματα της δικαιοσύνης «καίνε» την ανθρωπότητα από τις απαρχές της και φαίνεται πόσο μεγάλη σημασία είχαν στη συγκρότηση κοινωνιών· πόσο η δικαιοσύνη μπορεί να αντισταθεί στις αυθαιρεσίες των εξουσιών και πόσο οι αδύναμοι κοινωνικά προσβλέπουν στην εξ αυτής προστασία. Η δικαιοσύνη είναι από τους θεσμούς που προάγουν το πνεύμα της ισότητας και κατά συνέπεια της πνευματικής ελευθερίας. Η επιστήμη δεν γεννήθηκε από ασιατικά ιερατεία αλλά από ελληνικούς θεσμούς, εκεί που ο κάθε πολίτης είχε πρόσβαση στη γνώση.

Απαιτείται σύνεση, μεγαλοθυμία και πνευματική διαύγεια από όσους «διακονούν» τη δικαιοσύνη.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Δικαστικά
Μερικοί σαν να μην καταλαβαίνουν τα αυτονόητα: τι σημαίνει πολίτης, τι δικαιοσύνη, τι μέρος του λόγου είναι αυτά τα δικαιώματα, πώς «λειτουργεί» η δημοκρατία εν τέλει. Δικαιούνται οι βαρυποινίτες άδεια εξόδου...
Δικαστικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άσυλο και τα διαπιστευτήρια
Εξακολουθεί να προβληματίζει πολλούς η σπουδή της κυβέρνησης να προσβάλει άρον άρον την απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής βάσει της οποίας χορηγήθηκε άσυλο σε έναν από τους οχτώ Τούρκους αξιωματικούς και μάλιστα...
Το άσυλο και τα διαπιστευτήρια
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ειδικές γνώσεις...
Τι δουλειά έχει η προτεσταντική ηθική με τη δημοκρατία; Πώς μπορούν και ευτελίζουν τον νόμο αλλά και τον άνθρωπο αυτοί μας οι εγγράμματοι; Γιατί υποπίπτουν σε τέτοια κεφαλαιώδη σφάλματα ερμηνείας του νόμου;...
Ειδικές γνώσεις...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φοβούνται παραβίαση ή σεβασμό;
Καταδικάστηκε σε ισόβια για δολοφονίες, για διεύθυνση και συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνωση. Φυλακίστηκε μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της «17 Νοέμβρη» το 2002. Ο Δημήτρης Κουφοντίνας επέλεξε κάποτε σε εκείνες τις...
Φοβούνται παραβίαση ή σεβασμό;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Διαρροές και παραλογισμοί
Εδώ και μέρες, αργά μια νύχτα, διέρρευσε το αποτέλεσμα μιας ψηφοφορίας από την κεκλεισμένων των θυρών διάσκεψη της ολομέλειας του ΣτΕ. Αυτό θα έπρεπε να αρκεί για να γίνουμε έξω φρενών. Πώς διαρρέουν...
Διαρροές και παραλογισμοί
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κοινή ανατροφή των παιδιών
Μια διαφορετική ματιά προσαρμοσμένη στο διεθνές οικογενειακό δίκαιο, που φροντίζει και οι δύο γονείς να έχουν ισομερή επιμέλεια και όχι να παίρνει το παιδί αποκλειστικά ο ένας (συνήθως η μητέρα) όπως γινόταν...
Κοινή ανατροφή των παιδιών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας