Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Ανταλλαγές» αγαλμάτων

Αγάλματα σε γέφυρα στα Σκόπια (φωτ. αρχείου) | AP Photo/Darko Vojinovic

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ανταλλαγές» αγαλμάτων

  • A-
  • A+

Μετά την απόφαση που έκρινε άγονη τη θέση για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τις συνεχιζόμενες εναντίον της αντιδράσεις, η υπουργός Πολιτισμού βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των μέσων μετά την πρότασή της προς τον γλύπτη Κώστα Βαρώτσο για ανταλλαγή αγαλμάτων με τα Σκόπια (του Δρομέα του, τοπόσημου της Αθήνας, με τον Εφιππο Πολεμιστή / Μ. Αλέξανδρο).

Ο κ. Βαρώτσος αρνήθηκε, χαρακτηρίζοντας την πρόταση τουλάχιστον σουρεαλιστική. Η δεύτερη ανακοίνωση της υπουργού που διέψευδε την πρώτη, στην οποία αρνούνταν ότι είχε συναντηθεί με τον γνωστό καλλιτέχνη, έλεγε ότι ναι μεν τον είχε συναντήσει, αλλά δεν είχαν μιλήσει για ανταλλαγή, διότι υπεύθυνα γι' αυτό καθώς και για την «αλλαγή ετικετών» είναι άλλα υπουργεία και όχι το δικό της. Στη συνέχεια ο κ. Μποσνιακόφσκι, εκπρόσωπος του κ. Ζάεφ, δήλωσε ότι δεν έχει συζητηθεί το θέμα των ανταλλαγών, αλλά ότι θα υπάρξουν αλλαγές στις πλακέτες που συνοδεύουν τα αγάλματα τα οποία αναφέρονται στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.

Οι ανακοινώσεις αυτές μας θύμισαν δημοσιεύματα του περασμένου Ιουνίου (tvxs) σχετικά με αγάλματα που «παραπέμπουν στον ελληνικό πολιτισμό» και έχουν στηθεί πρόσφατα στη γείτονα και την ήδη ειλημμένη απόφαση να μην κατεδαφιστούν. Και αυτό διότι βαφτίστηκαν από εκατέρωθεν «αρμοδίους» -χωρίς καμία σχετική απόφαση της UNESCO- ως «μέρος της αρχαίας ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς» και ως «μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς». Με το πρόσχημα αυτό συνάγεται ότι θα παραμείνουν για να διαπαιδαγωγούν τις επόμενες γενεές σε ένα κλίμα ψευδοϊστορίας αλλά, το πιο σημαντικό, σε μία ριζική ασκήμια.

Γιατί αγάλματα των αρχών του 21ου αιώνα να αποτελούν μέρος «της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς», ακόμα κι αν είναι έργα εμπνευσμένα από το «αρχαίο ελληνικό παρελθόν»; Με την ίδια λογική τα διάφορα αντίστοιχα κιτς έργα που υπάρχουν σε ξενοδοχεία ή αλλού όπου γης θα έπρεπε να ανακηρυχθούν ομοίως μέρος της κληρονομιάς αυτής.

Και πώς είναι δυνατόν οι «Αλέξανδροι» αυτοί να αποτελούν μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς, δίπλα στην Παλμύρα ή τους Βούδες του Μπαμιγιάν ή δίπλα στην παλιά πόλη της Βαρσοβίας, που ξαναχτίστηκε ίδια μετά την καταστροφή της από τους Γερμανούς και αποτελεί το μοναδικό παράδειγμα αντιγράφου –απολύτως υπαρκτών– μνημείων του παρελθόντος;

Οι ισχυρισμοί των κυβερνώντων της γειτονικής χώρας συνιστούν εσκεμμένη παρερμηνεία του κώδικα της UNESCO προκειμένου να περιληφθούν τα αγάλματα αυτά σε κάτι με το οποίο δεν έχουν σχέση.

Ετσι κι αλλιώς, ο Δρομέας αποκλείεται να τρέξει από την Αθήνα στα Σκόπια. Ο δημιουργός του τυχαίνει να ζει και να το απαγορεύει. Τι θα γίνει όμως με το άγαλμα του Κολοκοτρώνη;

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το αέτωμα
Η μουσική ήταν λυπημένη. Αυτό ήταν το μόνο σίγουρο. Χτες στο Μοναστηράκι. Πλούσιοι και πένητες, ξένοι και Ελληνες περπατούν στη λιακάδα. Ψωνίζουν και η φτήνια τρώει τον παρά, φτήνια στα ρούχα, ένα πουλόβερ...
Το αέτωμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για την πόλη
Πόση πραγματικότητα μπορεί να αντέξει μια πόλη; Και τι σημαίνουν οι εξαγγελίες ότι η πραγματικότητα αυτή θα αλλάξει από μια άλλη που παραμένει ακόμα στον χώρο του μη πραγματικού, του φανταστικού;
Για την πόλη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κι όμως
Για να περπατήσεις στην πόλη μας, πρέπει να μη βλέπεις μπροστά σου, αλλά χαμηλά κάτω στη γη. Για να μη σκοντάψεις στα χάσματα από τα σιδερένια καλύμματα της ΕΥΔΑΠ ή στα ροκανισμένα ρείθρα των πεζοδρομίων. Ή...
Κι όμως
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
ΕΜΣΤ: δεκαεννιά χρόνια λάθος;
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ιδρυμένο το 2000 και στεγασμένο στο Κτίριο Φιξ το 2016, μένει χωρίς καλλιτεχνικό/-ή διευθυντή/-ύντρια. Η πενταμελής επιτροπή που επέλεξε η υπουργός αποφάνθηκε πως όλοι οι...
ΕΜΣΤ: δεκαεννιά χρόνια λάθος;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα αυθαίρετα
Αμαρτία ομολογημένη, δεν είχα δώσει τη δέουσα σημασία. Θα μου πεις, δεν πέρναγες κάθε τόσο από μπροστά; Δεν έβλεπες τις συνεχείς επεκτάσεις, μια ολόκληρη πολιτεία που όλο και απλωνόταν ροκανίζοντας κάτι ακόμα...
Τα αυθαίρετα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χειμωνιάτικα
Μα γιατί μας ήρθε; Τι την έπιασε; Πού βρήκε χρόνο τώρα που ο χρόνος της φτάνει στο τέλος του; Τι μας ζήλεψε; Τη σφυρίδα μας; Τα γεμιστά μας έστω; Πάντως, για να ανακατευτεί στα εν οίκω και στα εν δήμω μας και...
Χειμωνιάτικα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας