Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο τέως

Γερούν Ντάισελμπλουμ | AP Photo

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο τέως

  • A-
  • A+

Ο κύριος Ντάισελμπλουμ ως τέως μιλά και πάλι. Μετά την έκδοση του βιβλίου του στα ελληνικά και την παρουσίασή του, διαβάζουμε μία ακόμα συνέντευξή του. Στη συνέντευξη αυτή προειδοποιεί ότι ο κατώτερος μισθός στην Ελλάδα δεν είναι τόσο κατώτερος όσο σε άλλα κράτη της Βαλκανικής και γενικώς δεν πρέπει οι άλλοι να νομίζουν ότι η Ελλάδα ξανάρχισε τα ίδια. Χρειάζεται σκληρή δουλειά ακόμα.

Θεωρώντας ότι μιλά και πάλι προς τους «ιθαγενείς» τους οποίους οφείλει να νουθετήσει, υιοθετεί μία από τις προσφιλείς συμπεριφορές τής παντός καιρού αποικιοκρατίας, για να συνεχίσει τώρα που βρίσκεται εκτός θεσμού όσα ξεκίνησε θεσμικά με τον ρεαλισμό που τον διέκρινε και υπό τις διαταγές του κ. Σόιμπλε εναντίον του ευρωπαϊκού Νότου τον οποίο στη συνέχεια κατηγόρησε συλλήβδην ως σπάταλο και γυναικά.

Αν και οι σκιές που έπεσαν επάνω στον ίδιο για το δήθεν μεταπτυχιακό του από ιρλανδικό πανεπιστήμιο δεν διαψεύσθηκαν ποτέ, τα Μέσα –συγκεκριμένα το ΑΠΕ, που του πήρε τη συνέντευξη– συνεχίζουν να ζητούν τα φώτα του σχετικά με το ριζικό μας.

Ο κ. Τέως επιμένει να συγκρίνει στερεότυπα την Ελλάδα –από τα πρώτα κράτη που συνέστησαν καλώς ή κακώς την Ευρωπαϊκή Κοινότητα– όχι με τα κράτη με τα οποία ξεκίνησε το κοινοτικό εγχείρημα (τον λεγόμενο «σκληρό πυρήνα»), αλλά με αυτά που, λόγω απουσίας άλλου μοντέλου και γεωπολιτικής συγκυρίας, συνωστίζονται σήμερα στις μεγάλες πόρτες της, χωρίς να βλέπουν τα θετικά αποτελέσματα για το επίπεδο ζωής των πολιτών τους.

Ισως η κομματική, «Εργατική», καταγωγή του κ. Ντάισελμπλουμ να τον οδηγεί σε αυτήν τη φιλεύσπλαχνη προς τα κάτω εξίσωση των κατ’ αυτόν άτακτων ή ανήλικων παιδιών της μίας και μόνης Αγίας Ευρωπαϊκής Οικογένειας. Με αποτέλεσμα, όσοι δεν ανήκουν στους εκλεκτούς της Ιστορίας με το εξασφαλισμένο υψηλό επίπεδο ζωής, να οδηγούνται σε διαμάχη μεταξύ τους, για το ποιος θα δείξει μεγαλύτερη υπακοή. Διαίρει και βασίλευε α λα «Εργατικά».

Κι όμως: Οι Κάτω Χώρες με τον Ρέμπραντ και τον Βαν Γκογκ άνοιξαν τον δρόμο σε έναν άλλο ρεαλισμό. Εναν ρεαλισμό που αναζητά από την αλήθεια του προσώπου μέχρι τη αλήθεια των ταπεινών παπουτσιών του. Εναν ρεαλισμό που ανασύρει εκ βαθέων είτε τις αναπαραστάσεις μαθημάτων ανατομίας που παρακολουθούσαν ως μεταμεσονύκτιο θέαμα οι άνθρωποι για να ανακαλύψουν και να συμφιλιωθούν με τη θνητότητά τους είτε τις αυτοπροσωπογραφίες των ίδιων των δημιουργών που δεν δίσταζαν να δείξουν τη ρωγμή, τη σκιά, την παραμόρφωση.

Φαίνεται ότι ο πολιτισμός ακόμα προσπαθεί να εισβάλει ως τραύμα κάτω από τα ερείπια που αφήνουν στο διάβα τους οι κάθε λογής τέως.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι άθλιοι
Εκλεψα από τους αγαπημένους μου «Αθλίους» του Βίκτωρος Ουγκώ μια ιστορία. Αυτή του γερο-Μαμπέφ που μαζί με τον μικρό Γαβριά και τον επίσκοπο Μυριήλ είναι από τα πρόσωπα που πλαισιώνουν τον Γιάννη Αγιάννη. Την...
Οι άθλιοι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φαρενάιτ 451
Ανάμεσα στις κορυφαίες λογοτεχνικές δυστοπίες του 20ού αιώνα το «Φαρενάιτ 451» του Μπράντμπερι κατέχει μια ξεχωριστή θέση. Είναι ο θρήνος για τα βιβλία όταν αυτά γίνονται ο στόχος των φανερών και των υπόγειων...
Φαρενάιτ 451
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η αυθάδεια της Αντιγόνης
Μένει η γενική μου αίσθηση, βασισμένη σε εμπειρία ετών, ότι οι εξαγγελίες για μια νιοστή μεταρρύθμιση αποκαλύπτουν κρύβοντας εδώ και καιρό τα σχέδια των αρμοδίων που μεταρρυθμίζουν απορρυθμίζοντας την παιδεία...
Η αυθάδεια της Αντιγόνης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα ακριβά ψίχουλα της ελπίδας μας
Μέσα στον ορυμαγδό των ημερών και τον τριγμό των οδόντων, τα ακριβά ψίχουλα της ελπίδας μας: η αμετανόητη χαρά των Χριστουγέννων, μέσα στο δράμα της ευήθειας των σοφών που μας εθίζουν σε μια επαναλαμβανόμενη...
Τα ακριβά ψίχουλα της ελπίδας μας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ξαναδιαβάζοντας τη Μαχαμπαράτα
Η ιστορία που αφηγείται ο Βιάσα, ο Ινδός Ομηρος, μιλά για μία σειρά από γεννήσεις που άλλες πάνε και άλλες δεν πάνε καλά, στο πλαίσιο μιας οικογένειας που είναι ο κόσμος. Το ζήτημα της καταγωγής μοιάζει να...
Ξαναδιαβάζοντας τη Μαχαμπαράτα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Οποιος κατέχει και μιλεί»
«Τι νομίζετε πως ήταν ο Αισχύλος και ο Ευριπίδης; Κάτι άθλιοι καμποτίνοι που γινόταν θεοί πάνω στο σανίδι» επέμενε, υπερβάλλοντας επίτηδες, ο Γιάννης Τσαρούχης, στην προσπάθειά του να απαλλάξει τη σημαντική...
«Οποιος κατέχει και μιλεί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας