• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 19.8°C
    4 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.7°C
    2 BF
    58%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 13.0°C / 18.7°C
    3 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 8.9°C / 12.7°C
    1 BF
    51%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.7°C
    3 BF
    72%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.7°C / 15.0°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 12.6°C
    2 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 17.7°C / 20.8°C
    5 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    5 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.8°C
    5 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    5 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    1 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 15.6°C / 17.7°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 22.8°C
    1 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 20.0°C
    2 BF
    44%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    2 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 10.7°C / 14.7°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    51%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το άγνωστο αριστούργημα

  • A-
  • A+

Στο «Αγνωστο αριστούργημα» του Μπαλζάκ, ο Φρενχόφερ, ο μέγας ζωγράφος που αναζητά την απόλυτη τελειότητα, αποκαλύπτει, αφού έχει δουλέψει μυστικά και για μεγάλο διάστημα σε δύο νεότερους ζωγράφους, από τον νεότερο μάλιστα έχει πάρει την κοπέλα του για μοντέλο, το «αριστούργημά» του.

Ομως έργο πια δεν υπάρχει. Τη θέση του έχει πάρει η ρευστότητα μιας μουντζούρας την οποία εκείνος θεωρεί αριστούργημα. Διακρίνονται μόνον τα ίχνη από ένα γυναικείο πόδι που έχει γλιτώσει από την καταστροφή. Υστερα από λίγο ξεσπά μια πυρκαγιά και όλα, μαζί και ο Φρενχόφερ, καίγονται.

Θα μπορούσε να περιγράψει κανείς σήμερα αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα, στην Ευρωπαϊκή Ενωση, στον κόσμο, σαν το ισοδύναμο ενός (ακόμα) «Αγνωστου αριστουργήματος»; Ενός «αριστουργήματος» που για να υπάρξει καταπίνει ανθρώπινες ζωές που δεν έχουν την παραμικρή αξία μπροστά στη δική του ύπαρξη;

Ενός «αριστουργήματος» που δεν θα είναι τελικά ποτέ αριστούργημα, θα γίνει μια μουντζούρα, ένας πολτός ανακατεμένων επιθυμιών και αναγκών, θα παραμείνει άγνωστο για τους πολλούς, ένας νέος άγνωστος θεός, χωρίς τους άλλους, τους παλιούς, που ίσως έθεταν και κάποιους βιώσιμους κανόνες συνύπαρξης;

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα παραπάνω δεν είναι παρά μια ποιητική προσέγγιση και ότι η πραγματικότητα βρίσκεται αλλού.

Στις τράπεζες, στα φαντ, στις «δημοκρατικές» εισβολές σε άλλες χώρες, στην εκμετάλλευση ή και την υποκίνηση εμφύλιων σπαραγμών, στα ρευστά σύνορα που εν ονόματι της προόδου των αδυνάμων υπηρετούν την κατίσχυση των δυνατών, που αναζητούν την ακόμη πιο απόλυτη κυριαρχία.

Με εργαλείο την άυλη, αποστειρωμένη πραγματικότητα της ψηφιακής εποχής που προκαλεί τον πόνο, τον θάνατο, χωρίς να τον μυρίζεται, να τον βλέπει, να τον αγγίζει. Της εποχής όπου μπορείς να προκαλέσεις τον όλεθρο πατώντας ένα πλήκτρο, ένα κουμπί.

Ο φόβος, ότι σε κάθε δημιουργική προσπάθεια ενεδρεύει ο κίνδυνος της εμπλοκής σε έναν λαβύρινθο που οδηγεί στην καταστροφή, βασάνιζε τον Μπαλζάκ και, μετά από αυτόν, τον θαυμαστή και αναγνώστη του, τον Μαρξ, ο οποίος στις ώρες της απαισιοδοξίας του ταυτιζόταν με τον αυτοκαταστροφικό Φρενχόφερ.

Ο Μπαλζάκ, όμως, έγραψε την «Ανθρώπινη κωμωδία», όπως ονόμασε τον καθεδρικό ναό του σύνολου έργου του, και ο Μαρξ «Το Κεφάλαιο». Αναρωτιέμαι μήπως αυτό που στήριξε την ασύλληπτη δημιουργική τους δύναμη ήταν ακριβώς ο διάλογός τους με το ενδεχόμενο να βρεθούν αντιμέτωποι με την αποτυχία, την καταστροφή. Η αγωνία τους ήταν τελικά το όπλο του αγώνα τους.

Αντιθέτως, η αμείλικτη βεβαιότητα όσων χαράζουν ή νομίζουν ότι χαράζουν ως υποτιθέμενο αριστούργημα το δικό μας μέλλον, μπορεί να τους οδηγεί στην καταστροφή. Που ευελπιστώ να είναι μόνον η δική τους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Made to be a steak
Αυτό που θαυμάζω στους πολιτισμένους Βόρειους είναι πως ό,τι λένε το εννοούν και το κάνουν. Φιλέτο, μπριζόλα, κιμά, όλα. Και γι' αυτό προσοχή. Αν μας κρεμάσουν μετά πολλών επαίνων καμιά καρτέλα στον λαιμό δεν...
Made to be a steak
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χαμένες ψευδαισθήσεις;
Στη λογοτεχνία και συχνά στον έρωτα οι ψευδαισθήσεις μπορούν να είναι συνώνυμες της δημιουργίας και της ίδιας της ζωής. Στην πολιτική, όσο διαρκούν, οδηγούν στον γκρεμό και όταν καταρρεύσουν αφήνουν ανοιχτό...
Χαμένες ψευδαισθήσεις;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Τον διάβασε σαν σκουπίδι»
Ο ρομποτικός κάδος διαχείρισης απορριμμάτων στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης, μας λέει ο αντιδήμαρχος της πόλης, τον «διάβασε» σαν σκουπίδι.
«Τον διάβασε σαν σκουπίδι»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για να αντέξουμε
Αυτή τη φορά ήταν για κάτι το θετικό και σπάνιο. Για έναν πατέρα που μόνος του μεγαλώνει σε δύσκολες ώρες τα τέσσερα παιδιά του, προσφέροντάς τους την αποδοχή, την καθημερινή φροντίδα και την αγάπη του.
Για να αντέξουμε
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τον Κυριάκο Κατζουράκη
19 του Σεπτέμβρη το βράδυ σας τηλεφώνησα –Να πάνε όλα καλά αύριο, είπα. –Ευχαριστώ απάντησες. –Είσαι έτοιμος ρώτησα; –Οχι δεν είμαι, απάντησες. Την σκεφτόμουν την απάντησή σου όλο το βράδυ. Την άλλη μέρα, όταν...
Για τον Κυριάκο Κατζουράκη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τo Φεστιβάλ ΜΙΡ: μία ελεγεία*
Από τη Δευτέρα και για μία εβδομάδα ξεκίνησε το «χειροποίητο», όπως το αποκαλεί η δημιουργός και καλλιτεχνική του διευθύντρια Χριστιάνα Γαλανοπούλου, φεστιβάλ ΜΙΡ. Ενα φεστιβάλ για την ειρήνη.
Για τo Φεστιβάλ ΜΙΡ: μία ελεγεία*

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας