Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αλλάζει το σινεμά;
EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αλλάζει το σινεμά;

  • A-
  • A+

Στη δεκαετία του '50, το σινεμά περνούσε κρίση, γιατί ο κόσμος προτιμούσε να βλέπει τις ταινίες στην τηλεόραση. Τότε έκανε την εμφάνισή του το σινεμασκόπ (η πιο ευρεία οθόνη, διπλή σχεδόν από τη συμβατική). Επρεπε να εφευρεθεί ένα τέτοιο κάδρο που θα «ανάγκαζε» το κοινό να παρακολουθήσει τις ταινίες μόνο στην ειδικά εξοπλισμένη κινηματογραφική αίθουσα. Την ίδια εποχή, εμφανίστηκαν και τα ειδικά γυαλιά για ταινίες τριών διαστάσεων (τα γνωστά μας 3D).

Σήμερα όλα αυτά τα απολαμβάνει ο θεατής, χάρη και στην επέλαση του βίντεο, από το σαλόνι του σπιτιού του. Ηταν μάλλον φυσικό επακόλουθο, κάποια στιγμή να μπορεί κανείς να χαίρεται ιδιωτικά το σινεμά, όπως γίνεται με τα βιβλία ή τη μουσική. Ομως ο κινηματογράφος παραμένει και μια συλλογική, μοναδική κοινωνική εμπειρία, κι ο σύγχρονος θεατής, αν θέλει να τη δοκιμάσει στις αίθουσες, έχει δύο βασικές επιλογές: από τη μια μεριά, υπάρχουν οι υπερπαραγωγές των πολλών εκατομμυρίων, με την καταιγιστική δράση και τα εντυπωσιακά ψηφιακά εφέ, που κατακλύζουν τα multiplex σινεμά (και όχι μόνο) και απευθύνονται κυρίως σε ένα νεανικό κοινό.

Από την άλλη, υπάρχει… το άλλο άκρο: οι «καλλιτεχνικές» ταινίες (συνήθως βραβευμένες σε διάφορα φεστιβάλ), προορισμένες για τους «σινεφίλ», με περιορισμένη διανομή και σε κινηματογράφους που και σπανίζουν (πλέον) και επιβιώνουν δύσκολα. Και στη μέση, τι υπάρχει; Μα η συντριπτική πλειοψηφία των παραγόμενων ταινιών! Ενα αμέτρητο πλήθος από κακές, ασήμαντες ταινίες, αλλά και αληθινά διαμάντια, που προορίζονται κατευθείαν για το βίντεο και την τηλεόραση ή, οι ελάχιστες τυχερές από αυτές, για ένα πέρασμα λίγων ημερών από κάποια αίθουσα.

Προσωπικά, δεν συγκινούμαι ιδιαίτερα από τη δράση και τα εφέ των υπερπαραγωγών, ούτε από τον φορμαλισμό και τον ναρκισσισμό των «σινεφίλ» ταινιών (υπάρχουν βέβαια πάντα και οι εξαιρέσεις). Απλώς δεν ψάχνω μόνο εμπορικές επιτυχίες ή βραβευμένες φεστιβαλικές ταινίες. Ψάχνω πιο πολύ τις άλλες, τις... «ενδιάμεσες», τις άγνωστες. Κάπως έτσι ανακαλύπτω έργα που μου θυμίζουν τον καλό αμερικανικό και ευρωπαϊκό κινηματογράφο περασμένων δεκαετιών.

Ναι, άλλαξε το σινεμά. Και στον τρόπο που μας προσφέρεται μέσα από τις αίθουσες και στον τρόπο που το απολαμβάνουμε ατομικά.

Θα μένει όμως για όλους μας πάντα η ίδια επιθυμία: είτε στις αίθουσες είτε στο βίντεο ή το ίντερνετ να ανακαλύψουμε μέσα από τον σωρό, την αγαπημένη ταινία –αυτήν που λες πως έγινε για εμάς προσωπικά! Αξίζει να την ψάξουμε, γιατί αλλιώς δεν θα αφουγκραστούμε ποτέ το κάλεσμά της.

* σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής κινηματογράφου

   

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Και… τι άλλο;
Ζούμε την εποχή όπου θριαμβεύει το πολύ, το πληθωρικό. Το σοφό «ουκ εν τω πολλώ το ευ» των αρχαίων έχει ξεχαστεί, μαζί και το γαλλικό «το πολύ είναι εχθρός του καλού», αλλά κι εκείνο το αγαπημένο μου «more...
Και… τι άλλο;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
400 σχεδόν μαύρα κοστούμια
Κάπως κινηματογραφικά εδέησε η μοίρα και η Αθηνά Προναία να μεταφερθώ σε ορίζοντα. Με ανθρώπους χρωματιστούς. Με φωτεινές μέρες και σκοτεινές αίθουσες, γεμάτες σινεμά και τα δύο. Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
400 σχεδόν μαύρα κοστούμια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ζωή: οδηγίες ρήξεως
Ξεκινά αύριο το επετειακό 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Μέχρι την επόμενη Κυριακή, θα είναι ένα γεμάτο δεκαήμερο με παράλληλες προβολές σε έξι αίθουσες, όπου θα προβληθούν σχεδόν 230 ταινίες...
Ζωή: οδηγίες ρήξεως
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Διεύθυνση φωτογραφίας
Η ταινία στο σινεμά ήταν ωραία, αν και την είδα τόσο καθυστερημένα, ίσα που πρόλαβα την τελευταία ημέρα προβολής... Δεν ήταν πρωτότυπη, είχα δει την ίδια υπόθεση ξανά, με άλλον πρωταγωνιστή και άλλους...
Διεύθυνση φωτογραφίας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
Αύξηση κατά 1,6% των θεατών στους κινηματογράφους για το 2016 ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα στο 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που διεξάγεται αυτές τις μέρες....
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δημιουργία ή θάνατος
Το συγκλονιστικό αυτό σύνθημα, κραυγή αισιοδοξίας, ακούστηκε στην αίθουσα προβολών μικρού μήκους ταινιών της ταινιοθήκης «Λαΐς» μετά το τέλος της δεκαπεντάλεπτης ταινίας «Να ντύσουμε τους νεκρούς» της...
Δημιουργία ή θάνατος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας