Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σημείο αναφοράς
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σημείο αναφοράς

  • A-
  • A+

Στα χέρια μου αυτές τις ημέρες έχω ένα βιβλίο που μου κάνει συντροφιά και την ημέρα και τη νύχτα. Είναι η αυτοβιογραφία του Κώστα Γαβρά με τίτλο «Πήγαινε εκεί που είναι αδύνατον να πας», από τις εκδόσεις Gutenberg. Να ένας τίτλος που μας χρειάζεται για να κάνουμε ξεκίνημα, αφού έτσι κι αλλιώς δύσκολα ξεκουνιόμαστε από τη θέση μας αν δεν έχουμε μπροστά μας τίτλους ή σύμβολα.

Ο Γαβράς είναι το μεγάλο παράδειγμα του συμπατριώτη μας που επέτυχε αυτό που ούτε καν φανταζόταν. Ενας εμιγκρές της δεκαετίας του ’50, διωγμένος ουσιαστικά εκ των πραγμάτων από την Ελλάδα, κατόρθωσε αυτό που κατά τη γνώμη μου είναι και η ουσία της ζωής μας. Να σε παίρνουν στα σοβαρά, να υπολογίζουν την κρίση σου, να σέβονται το έργο σου, να λες δυο κουβέντες και να μετράνε.

Χωρίς χρήματα, χωρίς γνώση της γαλλικής γλώσσας και χωρίς την παραμικρή στήριξη, ριζώνει στη χώρα του ευρωπαϊκού διαφωτισμού και γίνεται αστέρι (ουσιαστικό) στον κόσμο του κινηματογράφου και τώρα πια ένα μεγάλο παράδειγμα! Η ματιά του στα κοινωνικά πράγματα και στα πολιτικά ήταν και είναι από την πλευρά της Αριστεράς.

Κι εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. Οχι για τον Γαβρά, για εμάς. Ποιας Αριστεράς; Ποιου σοσιαλισμού; Οι απαντήσεις βρίσκονται στις ταινίες του. Αν ξεκολλήσουμε από τα στερεότυπα που πάντα μας ταλαιπωρούν, θα μπορέσουμε να διακρίνουμε όχι τον καλλιτέχνη, αλλά τον άνδρα. Τον Ελληνα που αξίζει επί της ουσίας να εκπροσωπεί την πατρίδα μας και ας έχει τη γαλλική υπηκοότητα.

Είχα τη μεγάλη τύχη να βρεθώ στο σπίτι του στο Παρίσι πριν από 20 χρόνια, για κάποιο θέμα, και εντυπωσιάστηκα από την ευγένειά του, την αύρα του, τη σκέψη του, και πάνω απ’ όλα από τον τρόπο που άκουγε τον συνομιλητή του. Ηταν η πρώτη φορά που αισθάνθηκα ότι κάποιος ακούει αυτά που λέω. Ο Γαβράς με το έργο του αλλά και με τη συμπεριφορά του και τη δημόσια εικόνα του έχει πάντα ως στόχο τον άνθρωπο.

Αυτός ο φτωχός Αρκάς που ξενιτεύτηκε και αγαπήθηκε τόσο πολύ από τους Γάλλους υποψιάζομαι ότι παραμένει ουσιαστικά άγνωστος στην πατρίδα μας, που αιχμαλωτίζεται πανεύκολα από συνθήματα και μεγάλα λόγια. Ας διαβαστεί το βιβλίο, δεν έχουμε δα και πολλά σημεία αναφοράς. Εγώ βρήκα ήδη ένα.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ποίηση και γλωσσική πνοή της Αριστεράς
Ο Αντώνης Ρουπακιώτης όταν τον συνάντησα ήταν πλούσιος στην ψυχή και στο πνεύμα. Μετά μου είπε –ή ορθότερα μου εξομολογήθηκε– ότι είμαστε σύντροφοι και συναγωνιστές και μετά ήρθαν οι αγώνες, τα κινήματα και τα...
Ποίηση και γλωσσική πνοή της Αριστεράς
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αντρέας Λεντάκης
Η παρουσία είτε και η απουσία κάποιων προσώπων από ένα παρελθόν πρόσφατο και συγχρόνως μακρινό φωτίζει, με έναν αναπάντεχα επίκαιρο τρόπο, πράγματα που έχουμε ανάγκη σήμερα. Ενα τέτοιο πρόσωπο, όχι...
Αντρέας Λεντάκης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το βιβλίο ή η ταινία;
Αχ! Θεϊκέ Μπουκόφσκι, όπου κι αν βρίσκεσαι, φώτιζε τους απανταχού συγγραφείς και σκηνοθέτες να καταλάβουν ότι βιβλίο και ταινία έχουν το καθένα τη δική του, αυθύπαρκτη ζωή!
Το βιβλίο ή η ταινία;
Γερούν Ντάισελμπλουμ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο τέως
Ο κύριος Ντάισελμπλουμ ως τέως μιλά και πάλι. Σε συνέντευξη του προειδοποιεί ότι ο κατώτερος μισθός στην Ελλάδα δεν είναι τόσο κατώτερος όσο σε άλλα κράτη της Βαλκανικής και γενικώς δεν πρέπει οι άλλοι να...
Ο τέως
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Και… πώς τελειώνει;
Υπάρχει μια ταινία που λατρεύω κυριολεκτικά… για το τέλος της. Ενα τέλος που ανατρέπει ολοκληρωτικά αυτό που γυρίστηκε αρχικά, και με συγκινεί πάντα μέχρι δακρύων! Είναι το φιλμ νουάρ «In a Lonely Place» του...
Και… πώς τελειώνει;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η καίρια σημασία του πολιτισμού
​Εκείνο που δεν έχει προσεχθεί στην Ελλάδα είναι ο πολιτισμός της, αυτός ο μακραίωνος και ασυνείδητος ίσως τρόπος που κάνει την Ελλάδα να υπάρχει ακόμη. Εννοείται ότι δεν υπονοείται ο τεχνικός και τεχνολογικός...
Η καίρια σημασία του πολιτισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας