Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κλέφτες ταινιών
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κλέφτες ταινιών

  • A-
  • A+

Οταν κανείς κλέβει αυτοκίνητα ή ρούχα ή τρόφιμα και τα εκμεταλλεύεται για λογαριασμό του, όλοι κατανοούν την έννοια της παράνομης πράξης του. Οταν όμως κλέβει ταινίες, υπάρχει μια περίεργη ανοχή, σαν να πρόκειται για κάτι όχι τόσο επιβαρυντικό, ίσως και «συγχωρητέο». Πρόκειται για μια μεγάλη παρεξήγηση που οφείλεται βασικά σε κακή ή ελλιπή πληροφόρηση του κοινού.

Οι ταινίες χαρίζουν ψυχαγωγία –γέλιο, φόβο, ονειροπόληση, σκέψη, συγκίνηση μέχρι δακρύων. Κι επειδή ο κόσμος περνάει καλά με αυτές, συμπεραίνει ότι και οι δημιουργοί τους πέρασαν καλά γυρίζοντάς τες! Οπότε τι δικαιώματα ζητούν, αφού... η δουλειά τους είναι διασκέδαση;

Κι όμως! Αυτή η ταινία που ο θεατής απολαμβάνει μέσα σε μιάμιση μόλις ώρα, απαιτεί τουλάχιστον δύο χρόνια σκληρής δουλειάς (από τη συγγραφή του σεναρίου μέχρι την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες), απίστευτη πνευματική και σωματική αντοχή, αλλά και κατάθεση ψυχής από τους δημιουργούς της. Ολα αυτά μαζί με την ανάληψη ενός τεράστιου οικονομικού ρίσκου. Ποιος δικαιούται να κλέβει για λογαριασμό του το έργο αυτών των ανθρώπων, που εν τέλει χαρίζουν την πιο λαϊκή αλλά και πιο φτηνή ψυχαγωγία;

Αλλη αντίληψη: η τέχνη πρέπει να ανήκει σε όλους! Φυσικά και πρέπει. Μα ανήκει ήδη! Χιλιάδες καλλιτεχνικά έργα είναι πλέον χωρίς δικαιώματα. Αλλά για τα σύγχρονα έργα υπάρχουν κάποιοι νόμοι, κάποιες προϋποθέσεις. Δεν πρέπει να ζήσει και ο δημιουργός και όλοι όσοι δουλεύουν για την παραγωγή μιας ταινίας –ένας ολόκληρος κόσμος καλλιτεχνών, τεχνικών, διαφημιστών, διανομέων, αιθουσαρχών; Ποιος έχει δικαίωμα να ανεβάζει παράνομα τα έργα τους, στερώντας τους την επιβίωσή τους σ’ έναν τόσο δύσκολο χώρο;

Υπάρχουν κι εκείνοι που πιστεύουν ότι κάποιοι κλέφτες ταινιών (κυρίως του διαδικτύου) είναι κάτι σαν σύγχρονοι «Ρομπέν των Δασών» που προσφέρουν δωρεάν ψυχαγωγία. Με τη διαφορά ότι ο Ρομπέν έκλεβε πλούσιους (ενώ αυτοί κλέβουν καλλιτέχνες που προσπαθούν να επιβιώσουν με τη δουλειά τους) και μοίραζε τα χρήματα στους φτωχούς (ενώ αυτοί εισπράττουν τα χρήματα από τις διαφημίσεις των κλεμμένων ταινιών και τα βάζουν στην τσέπη τους)... Ρομπέν των Κλεφτών, θα έλεγα καλύτερα!

Λέω στους μαθητές μου (μελλοντικούς σκηνοθέτες): Μην κατεβάζετε παράνομα ταινίες, μην αγοράζετε παράνομα dvd. Κάποια στιγμή θα δείτε και τις δικές σας ταινίες ανεβασμένες έτσι, σε κακή ποιότητα και λάθος κάδρο, και κανείς δεν θα έχει πάρει την άδειά σας ούτε πρόκειται να σας δώσει το παραμικρό αντίτιμο!

Σε τελευταία ανάλυση: ποιος αξιώνει να του «κατεβάσουν» τον καφέ του χωρίς να τον πληρώσει; Γιατί τόσο κοστίζει η νόμιμη παρακολούθηση μιας ταινίας – είτε την «κατεβάσεις» είτε τη νοικιάσεις σε βιντεοκλάμπ. Ακριβώς όσο ένας καφές!

* σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής κινηματογράφου

   

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Κλασσικά» αγαπημένα
Απ’ όλα τα νεανικά μου αναγνώσματα, τα «Κλασσικά εικονογραφημένα» είναι εκείνα που αναπολώ πιο συχνά. Ισως γιατί τώρα, έπειτα από τόσα χρόνια που πέρασαν, μπορώ και συνειδητοποιώ την πραγματική τους αξία.
«Κλασσικά» αγαπημένα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το καρναβάλι του τρόμου
Ο δημοσιογράφος Τσαρλς Τέιτουμ (Κερκ Ντάγκλας) δουλεύει σε μια μικρή τοπική εφημερίδα στο Αλμπουκερκ του Μεξικού, αλλά θα έκανε τα πάντα για να πάρει προαγωγή σε ένα μεγάλο έντυπο. Η «φιλοσοφία» του είναι...
Το καρναβάλι του τρόμου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το πορτρέτο της Τζένι
Το πορτρέτο τελειώνει, αλλά η Τζένι δεν εμφανίζεται πια. Ο Εμπεν την ψάχνει απελπισμένα, για να μάθει τελικά ότι η Τζένι… έχει πεθάνει πριν από χρόνια, μια νύχτα καταιγίδας, παρασυρμένη από τα κύματα, κοντά σ’...
Το πορτρέτο της Τζένι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
Αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν να τσουβαλιάζονται, κυριολεκτικά, σ’ αυτό το προκρούστειο κρεβάτι της προκάτ βαθμολογίας όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες που πρόκειται να προβληθούν στις αίθουσες. Είναι λογικό μια...
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ουσάκ
Η ταινία «Ουσάκ» του Κυριάκου Κατζουράκη, αλλά και οι αντιδράσεις που δημιούργησε, κάποιες ένθερμες, άλλες όμως αρνητικές έως εξοργισμένες και δηλητηριώδεις, αξίζει να συζητηθούν. Η ίδια η ταινία αποτελεί ένα...
Ουσάκ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Βλέμμα και δάκρυ
Το δρώμενο (happening) και η επιτέλεση (performance) αναδύθηκαν ως μορφές τέχνης στη μεταπολεμική διερεύνηση των ορίων τέχνης και ζωής και της ενεργοποίησης του κοινού. Καλλιτέχνης και κοινό αναλαμβάνουν...
Βλέμμα και δάκρυ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας