Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κλέφτες ταινιών
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κλέφτες ταινιών

  • A-
  • A+

Οταν κανείς κλέβει αυτοκίνητα ή ρούχα ή τρόφιμα και τα εκμεταλλεύεται για λογαριασμό του, όλοι κατανοούν την έννοια της παράνομης πράξης του. Οταν όμως κλέβει ταινίες, υπάρχει μια περίεργη ανοχή, σαν να πρόκειται για κάτι όχι τόσο επιβαρυντικό, ίσως και «συγχωρητέο». Πρόκειται για μια μεγάλη παρεξήγηση που οφείλεται βασικά σε κακή ή ελλιπή πληροφόρηση του κοινού.

Οι ταινίες χαρίζουν ψυχαγωγία –γέλιο, φόβο, ονειροπόληση, σκέψη, συγκίνηση μέχρι δακρύων. Κι επειδή ο κόσμος περνάει καλά με αυτές, συμπεραίνει ότι και οι δημιουργοί τους πέρασαν καλά γυρίζοντάς τες! Οπότε τι δικαιώματα ζητούν, αφού... η δουλειά τους είναι διασκέδαση;

Κι όμως! Αυτή η ταινία που ο θεατής απολαμβάνει μέσα σε μιάμιση μόλις ώρα, απαιτεί τουλάχιστον δύο χρόνια σκληρής δουλειάς (από τη συγγραφή του σεναρίου μέχρι την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες), απίστευτη πνευματική και σωματική αντοχή, αλλά και κατάθεση ψυχής από τους δημιουργούς της. Ολα αυτά μαζί με την ανάληψη ενός τεράστιου οικονομικού ρίσκου. Ποιος δικαιούται να κλέβει για λογαριασμό του το έργο αυτών των ανθρώπων, που εν τέλει χαρίζουν την πιο λαϊκή αλλά και πιο φτηνή ψυχαγωγία;

Αλλη αντίληψη: η τέχνη πρέπει να ανήκει σε όλους! Φυσικά και πρέπει. Μα ανήκει ήδη! Χιλιάδες καλλιτεχνικά έργα είναι πλέον χωρίς δικαιώματα. Αλλά για τα σύγχρονα έργα υπάρχουν κάποιοι νόμοι, κάποιες προϋποθέσεις. Δεν πρέπει να ζήσει και ο δημιουργός και όλοι όσοι δουλεύουν για την παραγωγή μιας ταινίας –ένας ολόκληρος κόσμος καλλιτεχνών, τεχνικών, διαφημιστών, διανομέων, αιθουσαρχών; Ποιος έχει δικαίωμα να ανεβάζει παράνομα τα έργα τους, στερώντας τους την επιβίωσή τους σ’ έναν τόσο δύσκολο χώρο;

Υπάρχουν κι εκείνοι που πιστεύουν ότι κάποιοι κλέφτες ταινιών (κυρίως του διαδικτύου) είναι κάτι σαν σύγχρονοι «Ρομπέν των Δασών» που προσφέρουν δωρεάν ψυχαγωγία. Με τη διαφορά ότι ο Ρομπέν έκλεβε πλούσιους (ενώ αυτοί κλέβουν καλλιτέχνες που προσπαθούν να επιβιώσουν με τη δουλειά τους) και μοίραζε τα χρήματα στους φτωχούς (ενώ αυτοί εισπράττουν τα χρήματα από τις διαφημίσεις των κλεμμένων ταινιών και τα βάζουν στην τσέπη τους)... Ρομπέν των Κλεφτών, θα έλεγα καλύτερα!

Λέω στους μαθητές μου (μελλοντικούς σκηνοθέτες): Μην κατεβάζετε παράνομα ταινίες, μην αγοράζετε παράνομα dvd. Κάποια στιγμή θα δείτε και τις δικές σας ταινίες ανεβασμένες έτσι, σε κακή ποιότητα και λάθος κάδρο, και κανείς δεν θα έχει πάρει την άδειά σας ούτε πρόκειται να σας δώσει το παραμικρό αντίτιμο!

Σε τελευταία ανάλυση: ποιος αξιώνει να του «κατεβάσουν» τον καφέ του χωρίς να τον πληρώσει; Γιατί τόσο κοστίζει η νόμιμη παρακολούθηση μιας ταινίας – είτε την «κατεβάσεις» είτε τη νοικιάσεις σε βιντεοκλάμπ. Ακριβώς όσο ένας καφές!

* σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής κινηματογράφου

   

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι πολεμικές ταινίες
Σκοτεινό, εφιαλτικό, πιο τρομακτικό απ’ όλες τις ταινίες τρόμου, πιο βίαιο απ’ όλες τις πολεμικές ταινίες, το φιλμ του Βιγιαρόνγκα μάς στοιχειώνει με το να μας υπενθυμίζει πόσο αυτοί που ταπεινώθηκαν,...
Οι πολεμικές ταινίες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μπίλι ο ψεύτης
Υπάρχει μια ταινία του αγγλικού free cinema που μίλησε βαθιά στη νεολαία της εποχής της (δεκαετία ’60) – και όχι μόνο. Σε μένα μίλησε μία δεκαετία αργότερα, στα θλιβερά χρόνια της χούντας. Ημουν γραμμένος στη...
Μπίλι ο ψεύτης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
Η γυναίκα στο φιλμ νουάρ είναι «μοιραία» στον βαθμό που επηρεάζει καταλυτικά τη ζωή του άνδρα (ας μην ξεχνάμε ότι στο είδος υπάρχει πάντα μια ερωτική ιστορία που συνδυάζεται με την αστυνομική). Κι αυτό την...
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
Ο Χατζιδάκις σχολίαζε αρχές δεκαετίας του 1960: «Η Αμερική απέκτησε το αληθινό της πρόσωπο. Αντιδραστικότης, εθνικισμός, νοικοκυροσύνη». Δεν μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα. Για τότε και για τώρα. Και όχι...
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας