• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.5°C / 22.5°C
    1 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.6°C / 21.9°C
    1 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.5°C / 18.8°C
    0 BF
    84%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.9°C / 16.1°C
    1 BF
    89%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.0°C / 20.5°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.5°C / 16.2°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 23.0°C
    0 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.1°C / 21.9°C
    1 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 23.8°C
    0 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 21.8°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.5°C / 21.5°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 17.3°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 15.5°C / 20.5°C
    0 BF
    61%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    2 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 22.1°C
    2 BF
    72%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.3°C / 21.0°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 23.9°C
    2 BF
    85%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    91%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

30 χρόνια τηλεοπτική «ψυχαγωγία»!

  • A-
  • A+

Μετά από 30 χρόνια, τα «ιδιωτικά» κανάλια υποχρεώθηκαν επιτέλους να πληρώνουν από δω και πέρα για τις συχνότητές τους – ένα μέτρο που κρίθηκε από πολλούς δίκαιο. Δεν ξέρω όμως πόσοι συνειδητοποίησαν το χειρότερο: ότι μέσα από αυτές τις συχνότητες, για τρεις δεκαετίες, σχεδόν πραξικοπηματικά, «ψυχαγωγήθηκε» το ελληνικό κοινό στο όνομα της «ελεύθερης έκφρασης». Περιορίζομαι στην «ψυχαγωγία», γιατί θεωρώ ότι αυτή επηρεάζει πιο ουσιαστικά, σε βάθος χρόνου, ακόμα και από την πιο μονόπλευρη ενημέρωση.

Δεν παραγνωρίζω ότι τα κανάλια αυτά ήταν ιδιωτικές επιχειρήσεις που επιβίωναν από τις διαφημίσεις τους. Συγχρόνως όμως παρείχαν σκέψη, συναίσθημα, κουλτούρα, έστω και σε μηδενικό βαθμό, κι ανέξοδα έμπαιναν στο σπίτι καθενός ως αντίδοτο στη μοναξιά του ή την αδυναμία του να πληρώσει για την ψυχαγωγία του.

Ας θυμηθούμε κάποιες βασικές επιλογές των «ιδιωτικών» καναλιών στον τομέα της ψυχαγωγίας αυτά τα τριάντα χρόνια:

  • Αγνόησαν τον πολιτισμό ακόμα και στην πιο προσιτή μορφή του (εκπομπές για το σινεμά, το βιβλίο κ.ά.).
  • Εξαφάνισαν στην κυριολεξία από τις οθόνες τους τον ελληνικό κινηματογράφο των τελευταίων 40 χρόνων καθηλώνοντάς τον στο παρελθόν (δεκαετίες '50 και '60) και αγνοώντας προκλητικά τον σχετικό νόμο που τα υποχρέωνε να χρηματοδοτούν με ένα μικρό ποσοστό τις νέες παραγωγές του.
  • Αντικατέστησαν σταδιακά όλες τις κλασικές ξένες ταινίες και όσες είχαν κάποιες καλλιτεχνικές απαιτήσεις με πρόσφατες παραγωγές, στη συντριπτική πλειονότητά τους του στιλ «για να σκοτώνεις την ώρα σου».
  • Εδωσαν μεγάλη προτεραιότητα στις δικές τους παραγωγές μυθοπλασίας (που μπορούσαν να φτάσουν και τις 30 τον χρόνο!), με ελάχιστες από αυτές να ξεφεύγουν από κοινοτοπίες και στερεότυπα.
  • Παράλληλα, κι ακόμα περισσότερο μετά την κρίση, έστρεψαν την προσοχή τους στα ριάλιτι, τα παιχνίδια, τους κάθε λογής «διαγωνισμούς», καλλιεργώντας έναν απίστευτο ανθρωποφαγικό ανταγωνισμό στον οποίο «ο πρώτος τα παίρνει όλα», οι υπόλοιποι αρκούνται απλώς σ’ αυτόν τον λίγο χρόνο «διασημότητας» και όλοι ανεξαιρέτως έχουν εντρυφήσει στο ευγενές σπορ της αλληλοεξόντωσης.

Υπήρχε άραγε κάποιο σχέδιο πίσω απ’ όλα αυτά; Κάποιο... «concept»; (ο όρος έγινε πολύ της μόδας τελευταία στα κανάλια).

Ενας υπεύθυνος καναλιού, ιδιαίτερα ευφυής, θεωρούσε ότι το ιδανικό τηλεοπτικό πρόγραμμα είναι «αυτό που βλέπεις εύκολα και το ξεχνάς το ίδιο εύκολα»!

Είναι έτσι όμως; Γιατί, σε βάθος χρόνου, αυτό το πρόγραμμα εξοικειώνει το ανθρώπινο μυαλό και το μάτι και την καρδιά με το ευτελές, με το διανοητικά και αισθητικά ασήμαντο που φτιασιδώνεται όμως έτσι ώστε να φαίνεται εντυπωσιακό – ένα life style για να υπάρξεις.

Βλαχο-μπαρόκ ψυχαγωγία, δηλαδή, στην κυριολεξία!

*σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA MA, New York College, Athens

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Mass-Media και λόγος
Οπωσδήποτε είναι θέμα πολιτισμού. Η βαρβαρότητα δεν είναι προ των πυλών: βρίσκεται ήδη στα σπίτια μας. Οι άνθρωποι είναι ερωτευμένοι μαζί της, γιατί είναι μια βαρβαρότητα soft. Είναι πλανητική, είναι...
Mass-Media και λόγος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στον αστερισμό του κιτς
Το σποτ που κυκλοφόρησε η αξιωματική αντιπολίτευση για να στηλιτεύσει την αδιαφάνεια των κυβερνητικών επιλογών σχετικά με τη χρηματοδότηση διαφημιστικών στην πρόσφατη περίοδο της καραντίνας είναι απαράδεκτο.
Στον αστερισμό του κιτς
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η χρήση της ατάκας
Σύντομο τμήμα λόγου ή ήχου (soundbite στα αγγλικά) που προέρχεται από ένα περισσότερο εκτεταμένο κείμενο λόγου ή μουσικής και που συχνά χρησιμοποιείται για να παραπέμπει σε αυτό. Στη δημοσιογραφία η ατάκα...
Η χρήση της ατάκας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τη ζωντανή κοινότητα
Mε όσα ιλαρά, και σχεδόν φονικά, λέγονται και ακούγονται στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο φαίνεται περισσότερο από επιτακτική η ανάγκη ο συγγραφέας οιουδήποτε κειμένου να επαναποκτήσει ή να βρει τέλος πάντων...
Για τη ζωντανή κοινότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο άρχοντας των μυγών
Μοιάζει κάπως κωμικό: η καθημερινότητα κυριαρχείται τελευταία από το «Survivor». Οι κουβέντες στον δρόμο ή στα κοινωνικά δίκτυα δεν μπορεί βέβαια να περιστρέφονται μονίμως γύρω από τη διαπραγμάτευση ή το...
Ο άρχοντας των μυγών
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η τηλεοπτική δημοκρατία γιορτάζει
Ημέρα γιορτής της τηλεοπτικής δημοκρατίας η χθεσινή, αφού ένα αστέρι της, ο Ντόναλντ Τραμπ, εκλέχτηκε πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών. Από το 2004 και για 14 συνεχείς σεζόν ο Τραμπ ήταν παρουσιαστής και...
Η τηλεοπτική δημοκρατία γιορτάζει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας