Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για τον Τάκη Σ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τον Τάκη Σ.

  • A-
  • A+

Τον γνώρισα εκείνη τη νύχτα που άνοιξε την πόρτα του θαλάμου στο ΚΑΤ. Τον υποδέχτηκαν τα χαμηλά φώτα και τα τριξίματα από τις μισοκοιμισμένες γυναίκες στα σιδερένια άβολα κρεβάτια τους, στο κατώφλι μιας ακόμα νύχτας. Αθόρυβος εκείνος μέσα στην μπεζ καπαρντίνα του, εικόνα γαλλικού σινεμά.

Είχε τον τρόπο του να ανοίγει τις πόρτες αυτές με ένα σεβασμό και μια συνενοχή για το περασμένο της ώρας, αφού τελείωνε, πάντα πέραν ωραρίου, με τους τακτικούς ασθενείς του και άρχιζε τις επισκέψεις σε όλους εμάς τους άλλους, τους εκτός προγράμματος, που ευεργετούσε εντός και εκτός της ειδικότητάς του.

Δεν τον αναγνώρισα, αν και τον είχα δει την ώρα που χάριζε τη γνώση και την παρηγοριά του στο ιατρείο που είχε στηθεί στο Πολυτεχνείο του 1973.

Παναγιώτης Σακελλαρόπουλος, μου συστήθηκε. Από τότε ξεκίνησε η μακρά φιλία μας. Υπάρχει μια τάση οικειοποίησης για πρόσωπα που ξεπερνούν το πρόσωπό τους και εκφράζουν μέσα από τη δουλειά την πορεία τους, την ίδια την υπόστασή τους, κάτι που αφορά την κοινωνία, στην πλέον ουσιαστική σημασία της, ως βάθος χρόνου και ως παρόν.

Κάτι που συνοψίζει ο Καστοριάδης όταν μιλά για το κοινωνικό-ιστορικό: γιατί ο Τάκης, όπως τον λέγαμε, ήταν ο ψυχαναλυτής που αντιλαμβανόταν «τον ιστορικό χαρακτήρα της πραγματικότητας» και επομένως δρούσε στην εκάστοτε κοινωνική συγκυρία. Κάτι που τον έκανε να είναι σε εγρήγορση, την ίδια εκείνη εγρήγορση που είχε δείξει, έφηβος ακόμα, στην Κατοχή και που έμεινε η ίδια ή και πιο οξυμένη μέχρι το τέλος της ζωής του.

Αυτό ήταν που τον έκανε, όντας ο ίδιος μέλος αντιστασιακής οργάνωσης, να συμπαραστέκεται σε όσους είχαν επί δικτατορίας γνωρίσει εξορίες, φυλακές, βασανιστήρια και να βρίσκεται ανάμεσα στους ελάχιστους γιατρούς που παραστέκονταν σε όσους στα χρόνια της δικτατορίας δεν έβαλαν κάτω το κεφάλι, πληρώνοντας βαρύ υλικό και ψυχικό τίμημα.

Σε αυτούς που ξεπερνώντας, όπως και ο ίδιος, οργανωτικές και κομματικές γραμμές και απαγορεύσεις, βρέθηκαν αργότερα στην εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Εκεί όπου απουσίαζαν τα κόμματα που την υφάρπαξαν εκ των υστέρων και η Εκκλησία που της έκανε δωρεάν το μνημόσυνο.

Ο Τάκης Σακελλαρόπουλος υπήρξε ο ψυχαναλυτής που συνέδεσε την προσφορά του στην ψυχική υγεία με τις αγωνίες και τις ανάγκες της κοινωνίας.

Ο συνειδητός και ενεργός πολίτης που, χωρίς να δογματίζει, δεν δίσταζε να αντλεί από την αναλυτική του εμπειρία για να συλλάβει και να παρέμβει στο πολιτικό πεδίο. Κάτι που μένει ένα παράδειγμα και ένα ζητούμενο για σήμερα.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το σύμπτωμα*
Χρειάστηκε καιρός για να καταλάβω δύο πράγματα. Πρώτον, ότι υπάρχουν ασθένειες του κορμιού και της ψυχής που δεν έχουν κραυγαλέα συμπτώματα. Και ότι οι αρρώστιες αυτές που τους αρέσει να κρύβονται, χρειάζονται...
Το σύμπτωμα*
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενας γιατρός ασθενής
Καταγράφω τις σκέψεις που γεννά επιστολή στην «Εφ.Συν.» ενός γιατρού του ΕΣΥ, που από θεράπων κατέληξε αβοήθητος ασθενής. Και που από την κατηγορία των -συγκριτικά- υψηλόμισθων βρίσκεται σήμερα σε αδυναμία να...
Ενας γιατρός ασθενής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ιστορία της Σάρας
Η Σάρα μαζί με τα φάρμακα και τα χρήματα μας χάρισε εκεί στην ταβέρνα το πιο πολύτιμο, την ιστορία της. Η αλληλεγγύη, οι κοινότητες που ονειρευόμαστε σε μια άλλη Ευρώπη, όχι αυτήν που σαν τον Κρόνο τρώει τα...
Η ιστορία της Σάρας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο πολέμαρχος
Πρόσφατες δηλώσεις του κυρίου Ερντογάν, με τις οποίες αποκαλούσε τον στρατηγό Χάφταρ πολέμαρχο, με έκαναν να ψάξω τη σημασία της λέξης στα λεξικά. Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις έχει τη σημασία που της έδινε...
Ο πολέμαρχος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ακεραιότητα
Διάφοροι μεγαλόσχημοι διαπραγματευτές, εμφανίζονται έτοιμοι να σώσουν και πάλι την Ειρήνη. Κάνουν δηλώσεις, εκτοξεύουν συμβουλές και απειλές, συγκαλούν διασκέψεις και απαιτούν διαβουλεύσεις. Πόσο όμως είναι οι...
Η ακεραιότητα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Να αντισταθούμε για να ζήσουμε
Τα πιο πολλά δεν θα τα μάθουμε ποτέ. Γιατί η τέχνη των διαπραγματεύσεων περιλαμβάνει το πώς -ακόμα και όταν πληροφορείς τους λαούς- να μπορείς να κρύβεις το ουσιώδες. Aναφέρομαι στη συνάντηση του Ελληνα...
Να αντισταθούμε για να ζήσουμε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας