Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η διαπόμπευση
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η διαπόμπευση

  • A-
  • A+

«Η μητέρα του σκύλου» του Παύλου Μάτεσι είναι κορυφαίο έργο της λογοτεχνίας - και όχι μόνο της ελληνικής. Η μητέρα της αφηγήτριας κουρεύεται και διαπομπεύεται αμέσως μετά την κατοχή ως «δωσίλογη», διότι διατηρούσε δεσμό με έναν Ιταλό. Η κόρη, που φέρει στο έργο το παρατσούκλι «Ραραού», στέκει στο πλάι της μέσα στον έσχατο εξευτελισμό, και μέσα σε μια ημισυνειδητή κατάσταση τη ζητωκραυγάζει. Συγκλονιστική επανέκδοση ενός επίμονου αρχέγονου μοτίβου, όπου ο εξευτελισμός, του Διονύσου από τον Πενθέα, του Οιδίποδα και της Αντιγόνης από τον Κρέοντα, του Χριστού από τον Πιλάτο, μπορεί να έχει μια μυστική αλλά και αμφιλεγόμενη επικοινωνία με τη δόξα.

Η διαπόμπευση της Ελλάδας από την έναρξη, περίπου, της περιόδου των μνημονίων μεταφέρει από το μυθικό και το μυθιστορηματικό επίπεδο σε αυτό της συλλογικής πραγματικότητας ένα αντίστοιχο μοτίβο όπου εξευτελισμός και έπαρση επιμένουν να συμβαδίζουν.

Οπως προσπαθήσαμε να δείξουμε με ομάδα συνεργατών στην έρευνα «Η εικόνα της Ελλάδας στα ΜΜΕ», από το 2010 καταιγισμός ξένων δημοσιευμάτων, γελοιογραφιών και εκπομπών στοχοποίησε τη χώρα μας ως τόπο ψευτών, τεμπέληδων, κλεφτών κ.λπ. Χωρίς μέχρι σήμερα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, οι «εταίροι» μας να βρουν μία λέξη για να μας υπερασπίσουν και χωρίς οι «κυβερνώντες» μας να καταγγείλουν τη συκοφαντία, είτε να υπερασπίσουν ουσιαστικά την αξιοπρέπεια του λαού στον οποίο όφειλαν τα ψίχουλα της εξουσίας που τους έχουν απομείνει.

Πρόσφατες επίσημες δηλώσεις, που δεν θα αντιγράψω κατά λέξη, επαναφέρουν αυτή τη γεύση κατακραυγής, λοιδορίας, είτε και οίκτου, που είναι μάλλον το χειρότερο από όλα.

Από το ύψος της αξιοπρέπειάς του ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών, κ. Σαλβίνι, προειδοποίησε ότι η Ιταλία δεν θα γίνει (καταντήσει) Ελλάδα. Και ο σύμμαχος της κ. Μέρκελ, χριστιανοκοινωνιστής κ. Ζεεχόφερ, «χαριτολόγησε» από την πλευρά του δηλώνοντας ότι θα ήταν μάλλον καλύτερο η βαυαρική διακυβέρνηση της Ελλάδας (από την αντιβασιλεία και τον Οθωνα τον 19ο αι.) να συνεχιζόταν και σήμερα.

Ενώ η λεκτική διαπόμπευση του τόπου μας καλά κρατεί, η παρούσα κυβέρνηση μας διαβεβαιώνει ότι η χώρα μας βγήκε από τα μνημόνια και χαίρει διεθνούς εκτίμησης ως παράγων σταθερότητας, ανάπτυξης κ.λπ. Δεν ξέρω όμως γιατί οι θριαμβολογίες της ηχούν στο αυτί μου σαν τις κραυγές που έβγαζε στο μυθιστόρημα του Μάτεσι το κοριτσάκι, που ζητωκραύγαζε τη δόξα της μαρτυρικής μάνας του. Με μια διαφορά.

Στην περίπτωση του μυθιστορήματος οι σπαραχτικές κραυγές του μικρού κοριτσιού είχαν πηγή τους την αγάπη. Αντιθέτως, στην περίπτωση των πρόσφατων κυβερνητικών θριαμβολογιών αιτία μοιάζει να είναι είτε η ηθελημένη ή αθέλητη αγνόηση της οφθαλμοφανούς πραγματικότητας είτε ο κυνισμός.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα μείζονα και τα ελάσσονα
Υπάρχουν τα μείζονα. Τα σπουδαία γεγονότα που δεν κάνει να τα αφήνεις «ες αύριον» γιατί μπορεί να το πληρώσεις με το κεφάλι σου. Ή και τα λιγότερο σπουδαία, που μπορεί να μην είναι τόσο τρομερά, αλλά αξίζει να...
Τα μείζονα και τα ελάσσονα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ουκ αν λάβοις παρά του μη δίδοντος
Ενώ οι δανειστές αναβάλλουν σχεδιασμένα διαρκώς την «τελική λύση», προφανώς μέχρι να περατώσουν το πρόγραμμα της ολοκληρωτικής εξαγοράς των οικονομικών υποδομών και του πλούτου της χώρας, οι ιθύνοντες της...
Ουκ αν λάβοις παρά του μη δίδοντος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μια ανάσα
Τουλάχιστον κατ’ επίφαση, τα Μέσα μοιάζουν να αλλάζουν με εντυπωσιακή ταχύτητα απόψεις, χωρίς να φοβούνται μήπως οι αναγνώστες/θεατές τους θυμηθούν όσα διάβαζαν στις εφημερίδες είτε έβλεπαν και άκουγαν στον...
Μια ανάσα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Τιτανικός» και πάλι
Την 1η Σεπτεμβρίου 2019 οι εφημερίδες μάς έκαναν γνωστό το σίκουελ αυτό. Πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης του, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Αυτή τη φορά η αναφορά στον «Τιτανικό»...
«Τιτανικός» και πάλι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άγνωστο αριστούργημα
Στο «Αγνωστο αριστούργημα» του Μπαλζάκ, ο Φρενχόφερ, ο μέγας ζωγράφος που αναζητά την απόλυτη τελειότητα, αποκαλύπτει το «αριστούργημά» του. Ομως έργο πια δεν υπάρχει. Τη θέση του έχει πάρει η ρευστότητα μιας...
Το άγνωστο αριστούργημα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Των πρακτόρων η σχολή
Ολο και περισσότερο στις μέρες μας, αν πιστέψουμε τα αλλεπάλληλα και επίμονα ρεπορτάζ, το επάγγελμα του πράκτορα μοιάζει να έχει αναδυθεί από το σκοτάδι στο φως. Το γεγονός που με κάνει να γράφω αυτές τις...
Των πρακτόρων η σχολή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας