Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γάμος παραδοσιακός
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γάμος παραδοσιακός

  • A-
  • A+

Μια φανταστική ιστορία που δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα και μια πραγματικότητα που σχεδόν δεν τη φαντάζεσαι. Γάμος παραδοσιακός. Οπερ σημαίνει: γλέντι μέχρι πρωίας σε πλατεία χωριού, βαράτε βιολιτζήδες, κι αν μπορείς κοιμήσου, μίζερε, που τρώγεσαι με τη χαρά του άλλου. Τέσσερις και πενήντα ένα μεταμεσονυκτίως. Κυριακή ξημερώματα. Ο,τι ανάβει το γλέντι πάνω που πήγαινε να σε πάρει ο ύπνος. Στη φράση παθητικός καπνιστής προσθέτεις, την περίπου ομοειδή παθητικός διασκεδαστής. Γάμος στο χωριό και της… ιεροδούλου.

Τρεισήμισι-τέσσερις παρά, κάπως οι γαμηλιούντες χαμήλωσαν την ένταση στα μεγάφωνα. Σηκώνεσαι για τουαλέτα, μετά από ύπνο άκρως διατεταραγμένο έως εφιαλτικό· γερμανικό νούμερο στη σκοπιά με συνεχείς εφόδους. Πίνεις ένα ποτήρι κρύο νερό με μισόκλειστα μάτια και ξαναπέφτεις.

Κι εκεί απάνω που έλεγες μήπως και κοιμηθείς μια στάλα, αρχίζει η βαριά βιομηχανία την πολεμική παραγωγή. Μετά από ένα δοκιμαστικό συρτό, ορχηστρικό, στη διαπασών (μεγαφωνική εξέταση), πλακώνουν φονικές ριπές τα θεριακλίδικα πρωινοκαψούρικα, με παραγγελιές σε υπερπαραγωγή: Κάτι «Γιατί καλέ γειτόνισσα», «Ιστορία μου αμαρτία μου», «Δεν ζω χωρίς εσένα ούτε λεπτό» (σε διφωνία αυτό) κ.α.η.π. (και άλλα ηχηρά παρόμοια) να σου φεύγει το τσερβέλο.

Από κάποια στιγμή, μόνη ελπίδα ήταν να ανακαλύπτεις μουσικές φράσεις που δεν φαλτσάρανε τραγουδιστές (δύο) και τραγουδίστριες (επίσης δύο) και βιολί (ένα) και να φτιάχνεις με το μυαλό εικόνες: Τώρα δίνει παραγγελιά ο μεγάλος αδελφός της νύφης. Τώρα κάνει σεκόντο στην τραγουδίστρια η μικρή αδελφή του γαμπρού.

Τώρα ρίχνει στροφές ο πεθερός (άσχετο ποιος) και βαράει παλαμάκια γονατιστός ο (άσχετος και αυτός) συμπέθερος. Εκεί που το ποτήρι ξεχείλισε κι ο ύπνος τινάχτηκε και πέταξε σαν πουλί κυνηγημένο, ήταν σε μύδρο που συντάραξε το χωριό, όπως γίνεται με το νταμάρι της Τετάρτης (υπάρχουν ορυχεία μαρμάρου στην περιοχή), με το «Νύχτα στάσου… Νύχτα ρίξε κεραυνό». Η αθεόφοβη αοιδός επέμενε να βγάζει συνεχώς αποτυχημένα… φωνοαντίγραφα της Μαρινέλλας.

Στην τελευταία κορόνα πετάχτηκε σαν ελατήριο, είπε στη σκυλίτσα του: «Μάντη, την πατήσαμε! Ετσι γεννιέται ο κόσμος: μ’ έναν κρότο· παραλλαγή αυτό, του Ελιοτ». Του απάντησε: «Δεν σας καταλαβαίνω τους ανθρώπους, γιατί κάποια τραγούδια τα λέτε “σκυλάδικα”!». Σηκώθηκε, οριστικά, τεσσερισήμισι ευπρεπώς άυπνος. Τα μεγάφωνα σίγησαν απάνω στο πρώτο της ημέρας ροδί δάκρυ· παραλλαγή του Ομήρου αυτό. Θυμήθηκε την «Αμοίρου Οδύσσεια» του αξέχαστου λογοπλόκου, φίλου Γιάννη Αργύρη των «Εσπερίδων».

Θυμήθηκε τον άλλο φίλο (απόντα και αυτόν· ποιος θυμάται ζωντανούς μετά από αγρυπνία εφιαλτική!) Θανάση Αραπίδη, μουσικό, άφταστο στα πνευστά. Ελεγε πως, όταν ακόμα έπαιζε στα μαγαζιά και τους έπαιρνε το πρωί, επειδή κάποια παρέα είχε κατσικωθεί και δεν έλεγε να φύγει, οι μουσικοί έλεγαν μεταξύ τους: «Ρε, δεν παίζουμε κανένα καταδιωκτικό;», όπου «καταδιωκτικά» είχαν «κρυπτογραφήσει» τα «κοιμήσικα» άσματα που… καταδίωκαν τους κατσικωμένους ξενύχτηδες. Σήμερα ο χαρακτηρισμός αντιστράφηκε: οι μουσικοί (και του γάμου οι γλεντοκόποι, και είθε να περάσουν οι νεόνυμφοι ζωή χαρισάμενη) καταδιώκουν τον ύπνο των αθώων, με παραφωνίες και φάλτσα στο ακονιστήρι!

Το πρωί που βγήκε με τη σκύλα, απέμεναν ακόμα στην πλατεία κάποια υπόλοιπα (ρετάλια) γλεντζέδων. Δεν τραγουδούσαν. Φώναζαν πολιτικά…

  

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γλώσσα και τα τραγούδια [μας]
Τα τραγούδια, όπως και η γλώσσα, είναι εθνικοί τόποι, φαίνεται όμως να έχουν μεγαλύτερη διεισδυτικότητα από τη γλώσσα στα έγκατα των πολιτών, είτε σε πόλεις διαβιούν είτε σε χωριά - η μουσική δεν κάνει...
Η γλώσσα και τα τραγούδια [μας]
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Σημείωμα με κόκκινο στιλό
Η πρώτη σοβαρή βροχή του φθινοπώρου είχε κάνει το οδόστρωμα να γυαλίζει στα φώτα των ελάχιστων σταματημένων αυτοκινήτων μπροστά της.
Σημείωμα με κόκκινο στιλό
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Λυπημένα τραγούδια
Δεν ξέρεις τάνγκο με λόγια της χαράς, ούτε φλαμένκο με στίχους αλέγρους. Γιατί; Η χαρά συνήθως είναι πιο εύκολη. Μπορείς να τη φωνάξεις και να μη σε νοιάζει. Ενώ ό,τι κάνει την καρδιά να σφίγγεται πρέπει να...
Λυπημένα τραγούδια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ολα είναι tango
Βάσανο, πόνος, θλίψη, φυλές που ξεριζώθηκαν και εξαφανίστηκαν, μετανάστες που μοχθούν να ριζώσουν στον ξένο τόπο, έρωτας (ανεκπλήρωτος), πάθος, λυγμός, έκρηξη… Τάνγκο. Το τάνγκο της Αργεντινής είναι το τάνγκο...
Ολα είναι tango
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙI
Σαλτάρισε με τον προκομμένο της η Ελβίρα. Ζυγίστηκε την κρισιμότερη ώρα και ευρέθη λιποβαρής και χοντρομαλάκας. Οταν κλονίζεται η εμπιστοσύνη προς το ταίρι σου και αμφιβάλλεις για το αν στα δύσκολα σε πουλήσει...
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙI
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μουσικά θεμέλια
Στα θεμέλια της μουσικής, του χορού, της παράδοσης, του πολιτισμού μας, σ’ αυτή την αρχαία γειτονιά του κόσμου. Μουσικές και τραγούδια και χοροί και γιορτές και πανηγύρια που ενώνουν το χθες με το σήμερα, το...
Μουσικά θεμέλια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας