Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Περίπατος των αρχαίων στο Στάδιο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περίπατος των αρχαίων στο Στάδιο

  • A-
  • A+

Μουδιάζει η στοματική κοιλότητα δαγκώνοντας τα φετινά μούσμουλα -δεν έχουν ωριμάσει, λένε οι κυρίες της παρέας και μορφάζουν ξινά. Φτάνουν στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Σικυώνας και μένουν έκθαμβες αντικρίζοντας τα θέατρο. Και να, απέναντι από το θέατρο, στην ανοιχτοσύνη του τοπίου, μια μικρή μουσμουλιά στέκεται μονάχη της, έμφορτη καρπών, στρογγυλών και θαυμασίως κιτρίνων, αδιάφορη για τους αγέρηδες, που τη δέρνουν ανελέητα [τη μαστιγώνουν έτσι μοναχή που ορθούται στον χώρο].

Α, γλυκύτατοι και νοστιμότατοι τούτοι οι καρποί· αρχαίο, εύφορο χώμα, όχι παίξε γέλασε. Απλώνουμε όλοι το χέρι μας να νιώσουμε την αρχαία ηδύτητα και ανηφορίζουμε περνώντας δίπλα από το θέατρο προς το αρχαίο στάδιο, που, πλέον, έχει πλήρως αποκαλυφθεί. Φρόντισαν γι’ αυτή την ωραία αποκάλυψη κάποιοι ωραίοι άνθρωποι από τον πολιτιστικό σύλλογο «Ο Λύσιππος».

Τιμή μου να παρευρεθώ σε μία από τις ημέρες καθαρισμού του πνιγμένου από αγριόχορτα, τεράστιους θάμνους και δέντρα αρχαίου σταδίου. Εκεί που κάποτε καλλιεργούσαν ελιές και έβοσκαν κοπάδια, τώρα ανοίγεται περήφανος και αποκαλυπτικός ο χώρος του σταδίου.

Αγκαλιά περπατούν: η ποιήτρια Πράξιλλα και ο γλύπτης Λύσιππος [ο μόνος στον οποίο εμπιστευόταν ο Μέγας Αλέξανδρος τη φιλοτέχνηση ανδριάντων του]· μαζί τους και ο ιδιαιτέρων στρατηγικών ικανοτήτων Αρατος με την Αχαϊκή Συμπολιτεία και ο βασιλιάς Πέλοπας, που χάρισε το όνομά του στην Πελοπόννησο. Πλέον το στάδιο ανασαίνει. Η ομορφιά στα πόδια μας [γύρω μας και μέσα μας].

Μας προκαλεί να τρέξουμε πάνω στο νέο χώμα του, γυμνοί και ανυπόδητοι. [Δεν γίνονται βεβαίως τέτοια πράγματα σήμερα]. Σαν να μας ψιθυρίζει, σαν να θέλει να πει ευχαριστώ που απαλλάχτηκε από την αφάνεια χιλιετιών, που δεν το φώτιζε ο ήλιος της νέας Ελλάδας τόσα πολλά χρόνια.

Το διασχίζουμε πάνω-κάτω -δεν κουραζόμαστε να περπατάμε. Επιτέλους, οι αρχαιολόγοι επίνευσαν να καθαριστεί ο χώρος αλλά και τα πρανή -δεν χρειάστηκε κάποια παρέμβαση από τις υπηρεσίες του δήμου· έχουν άλλες προτεραιότητες. Ποιος ξέρει, ίσως μεριμνήσουν για την ενοικίαση (!) του χώρου ώστε να γίνονται εκεί εκδηλώσεις αρχαίου δράματος.

Προς το παρόν, ο δραστήριος πολιτιστικός σύλλογος σχεδιάζει πού θα στήσει τη δική του σκηνή και τις δικές του κερκίδες για να παιχτεί εκεί η «Εκάβη» -προς το τέλος Ιουλίου υπολογίζουν να ανεβεί η παράσταση. Υποσχόμαστε η παρέα να είμαστε εκεί στην πρεμιέρα. Απορεί μία κυρία περιδιαβάζοντας το μουσείο, που στεγάζεται στα αρχαία ρωμαϊκά λουτρά.

Κάπου διαβάζει ότι ο Ευτυχίδης είναι από την αρχαία Σικυώνα, ένας από τους σπουδαίους μαθητές του περίφημου Λύσιππου με ονομαστό έργο του την Τύχη της Αντιοχείας, αλλά και τον Ευρώτα για το οποίο ο Πλίνιος είπε ότι πρόκειται περί «τέχνης υγροτέρας του ποταμού». Χρόνια πολλά μένει στην οδό Ευτυχίδου στο Παγκράτι κι ούτε που είχε ενδιαφερθεί ποιος ήταν αυτός ο Ευτυχίδης, ούτε είχε ακούσει ότι η επίσκεψις των ονομάτων είναι παιδεία γερή. Γευόμαστε ακόμη ένα μούσμουλο και επιστρέφουμε στην Αθήνα.

 

 

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Θυμάμαι τη Μελίνα...
Ξαναδιαβάζοντας το κείμενο της προηγούμενης εβδομάδας διαπίστωσα πως δεν έγραψα όλα όσα θα ήθελα να έχω γράψει για τη Μελίνα -αλλά εδώ που τα λέμε, αν αποφάσιζα να το κάνω αυτό, θα έπρεπε να γράψω τόμους, ούτε...
Θυμάμαι τη Μελίνα...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ρέκβιεμ για ένα θέατρο
Τον παλιό καιρό, 100 χρόνια και πίσω, η Αθήνα δεν είχε χειμερινά θέατρα και, αν είχε, σχεδόν υπολειτουργούσαν. Η θερινή σεζόν, που ξεκινούσε την Κυριακή του Πάσχα κάθε χρονιάς και τελείωνε αρχές Οκτώβρη με τα...
Ρέκβιεμ για ένα θέατρο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η καίρια σημασία του πολιτισμού
​Εκείνο που δεν έχει προσεχθεί στην Ελλάδα είναι ο πολιτισμός της, αυτός ο μακραίωνος και ασυνείδητος ίσως τρόπος που κάνει την Ελλάδα να υπάρχει ακόμη. Εννοείται ότι δεν υπονοείται ο τεχνικός και τεχνολογικός...
Η καίρια σημασία του πολιτισμού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τριακόσια χρόνια ζωή
Ωραία η όπερα «Υπόθεση Μακρόπουλου» που ανέβασε η Λυρική σκηνή. Στο έργο, μια ιστορία του Κάρολ Τσάπεκ, υπάρχει ένας Ελληνας γιατρός τον 16ο αιώνα, Κρητικός, που κατασκευάζει ένα μαγικό φίλτρο για να ζει...
Τριακόσια χρόνια ζωή
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο συγγραφέας και το μαύρο της ΕΡΤ
Αποφασισμένος να δώσει συνέντευξη Τύπου στον αύλειο χώρο του Ραδιομεγάρου είναι ο συγγραφέας Μήτσος Κασόλας για τον διετή, όπως ισχυρίζεται, εμπαιγμό του από την ΕΡΤ. Μας ενημερώνει σχετικά: «Η νέα ΕΡΤ, που...
Ο συγγραφέας και το μαύρο της ΕΡΤ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο νέος βολεμένος άνθρωπος
Δεν ταράσσεται. Δεν του περισσεύουν δάκρυα. Δεν συμπάσχει. Εχει πάψει πια να αναζητεί νέες μορφές πολιτικής δράσης, που πιθανώς θα έβγαζαν από το αδιέξοδο τη χώρα. Αρκείται στο κλασικό μοτίβο τού ποιος κατέχει...
Ο νέος βολεμένος άνθρωπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας