Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σαν τις νιφάδες του χιονιού

Paul Klee, «Carnival in the mountains», 1924

Σαν τις νιφάδες του χιονιού

  • A-
  • A+

Χιονίζει σήμερα στην Αθήνα. Νιφάδες που αντιστέκονται στη διάλυσή τους. Να γίνουν ένα τίποτα. Νερό και λάσπη. Σπασμένα κρύσταλλα. Σπασμένες δομές. Πώς θα υπάρξουν μετά απ’ αυτό; Μιαν υπόσταση. Αυτήν ζητούν στο ξαφνικό τους ταξίδι στη γη. Για να παρελάσουν μπροστά από τα φωτισμένα παράθυρα, για να θαμπώσουν ακόμα και τους ανθρώπους που δεν έχουν φωτισμένα παράθυρα, που δεν έχουν καθόλου παράθυρα. Παγωμένα τα δάκρυα του ουρανού κυλούν. Οι παιδικές περιγραφές μού έρχονται στον νου από δεκάδες εκθέσεις, που διάβασα, που έγραψα. Την έκθεση του Νίκου θυμάμαι: «Εξω χιονίζει αλλά κρύο δεν κάνει». Του είχε πει η δασκάλα να βάζει φαντασία στις εκθέσεις του, κι εκείνος το έκανε πράξη. Αφησε το σχολείο και μπήκε στο μεροκάματο από τα 12.

Χιονίζει σήμερα στην Αθήνα. Αλλά ο Νίκος είχε δίκιο. Κρύο δεν κάνει. Εχουν αρχίσει να λιώνουν οι πάγοι που είχαν μαζευτεί μέσα μας. Αναμονή. Αυτός ο ανυπόμονος λαός διατηρεί μιαν εκπληκτική ψυχραιμία μπροστά στις εξελίξεις που θα ορίσουν σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο τη ζωή αλλά και την επιβίωσή του. Μια λέξη κρέμεται στα χείλη πολλών - δεν θέλω ούτε αυτή τη στιγμή να πω όλων. Δεν χρειάζεται η υπερβολή. Να είναι το ναι ναι και το όχι όχι. Η ξεχασμένη αυτή τα τελευταία χρόνια λέξη είναι η λέξη «περηφάνια». Τη λένε άνθρωποι πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους γιατί νιώθουν ότι δεν είναι πλέον τα απόβλητα μιας Ενωσης, που είναι ένωση από καταναλωτικές φούσκες που σκάνε κάθε τόσο, και κατ’ όνομα ένωση λαών, αφού οι κόκκινες γραμμές της διαχωρίζουν ανθρώπους και λαούς, ονομάζουν κάποιους κατώτερους και άλλους από πάνω. Ομως οι έσχατοι μπορεί και να πάψουν να είναι έσχατοι. Και αυτό μπορεί να συμβεί όχι σε μία άλλη, απώτερη, αλλά ακόμα και σε αυτήν τη ζωή.

Πόσες αναλύσεις πριν από ελάχιστες ημέρες δεν κατέληγαν στο στερεότυπο: ή κωλοτούμπα ή έξοδος από το ευρώ. Φτωχές λέξεις για να εκφράσουν την αγωνία ενός λαού που έβλεπε να παίζεται στους άυλους τίτλους των χρηματιστηρίων η τιμή και η υπόληψή του. Με ανθρώπους υπεράνω υποψίας να πατάσσουν αφ’ υψηλού τη διαφθορά του, ενώ οι ίδιοι ήταν βυθισμένοι στη δική τους, όπως στην περίπτωση του κ. Ντάισελμπλουμ και του πανεπιστημιακού του ψεύτικου τίτλου, σύμφωνα με τη δήλωση του αρμοδίου πανεπιστημίου. Οσο για τον κύριο Σόιμπλε, η ερώτηση του κ. Βαλασόπουλου περί Ζίμενς και των σκανδάλων της τον έκανε να παραδεχτεί ότι όλοι οι άνθρωποι, άκουσον άκουσον, είναι παντού ίδιοι. Και ότι η διαφθορά δεν είναι ελληνικό προϊόν. Η αυτοκτονία την επομένη ημέρα του στελέχους της Ζίμενς θα ανοίξει άραγε την επτασφράγιστη πόρτα του δικού του σπιτιού;

Η πολιτική και οι πολιτικές είναι πρώτ’ απ’ όλα άνθρωποι. Ανθρωποι ενιαίοι που ξέρουν να σιωπούν, να μιλούν και να κλαίνε. Με όλη την ανθρώπινη υπόστασή μας, σαν τις νιφάδες του χιονιού, λίγο πριν λιώσουν, πριν γίνουν νερό και λάσπη, θα μείνουμε μαζί αυτή τη δύσκολη ώρα. Και με τη ζεστασιά αυτού τού μαζί μέσα στο σφαγείο, που λέγεται συμμαχία και εταίροι, θα βγούμε στους δρόμους, θα κλάψουμε, θα χαρούμε, θα ζήσουμε. Οπως και να ’ρθουν τα πράγματα.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Λευκές νύχτες
Περφόρμανς σε νον στοπ συνέχειες με γκεστ σταρ τον καιρό, που έντυσε την Αθήνα στα άσπρα. Παράθυρα που επιμένουν φωτισμένα σβήνουν μόλις ανάψει ο Αυγερινός. Το άστρο αυτό που οδηγεί τις μέρες μας. Τις μέρες...
Λευκές νύχτες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χαμένες ψευδαισθήσεις;
Στη λογοτεχνία και συχνά στον έρωτα οι ψευδαισθήσεις μπορούν να είναι συνώνυμες της δημιουργίας και της ίδιας της ζωής. Στην πολιτική, όσο διαρκούν, οδηγούν στον γκρεμό και όταν καταρρεύσουν αφήνουν ανοιχτό...
Χαμένες ψευδαισθήσεις;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»
Ο κ. Σόιμπλε, πρόεδρος πλέον της γερμανικής Βουλής, δηλώνει ότι η άποψη πως μπροστά στην προστασία της ανθρώπινης ζωής όλα έρχονται σε δεύτερη μοίρα «δεν είναι σωστή στην απολυτότητά της»!
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κι όμως
Για να περπατήσεις στην πόλη μας, πρέπει να μη βλέπεις μπροστά σου, αλλά χαμηλά κάτω στη γη. Για να μη σκοντάψεις στα χάσματα από τα σιδερένια καλύμματα της ΕΥΔΑΠ ή στα ροκανισμένα ρείθρα των πεζοδρομίων. Ή...
Κι όμως
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χειμωνιάτικα
Μα γιατί μας ήρθε; Τι την έπιασε; Πού βρήκε χρόνο τώρα που ο χρόνος της φτάνει στο τέλος του; Τι μας ζήλεψε; Τη σφυρίδα μας; Τα γεμιστά μας έστω; Πάντως, για να ανακατευτεί στα εν οίκω και στα εν δήμω μας και...
Χειμωνιάτικα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
Η τέχνη και ειδικά το στοιχείο της αναπαράστασης γίνονται μέρος αφηγήσεων, όπου δύσκολα μπορεί κανείς να διακρίνει το μυθώδες από το ιστορικό στοιχείο. Ωστόσο, δεν είναι οι καλλιτέχνες που πρωταγωνιστούν στο...
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας