• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.3°C / 17.4°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ψιχάλες
    11°C 9.8°C / 13.4°C
    1 BF
    87%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 18.7°C
    3 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.2°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.4°C
    3 BF
    66%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 12.0°C
    1 BF
    98%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.2°C / 8.4°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    1 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 18.8°C
    3 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 14.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.8°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 13.4°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.4°C
    1 BF
    92%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    3 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 17.1°C
    2 BF
    70%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.3°C / 11.6°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 13.9°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.3°C / 9.3°C
    2 BF
    79%
ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ

Περιττό λίπος

  • A-
  • A+

Η λήξη του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μας βρίσκει αλλαγμένους, καλύτερους. «Μέχρι να τελειώσει αυτή η φράση, θα είσαι διαφορετικός», υποστηρίζει ένα παλαιό γνωμικό, πόσο μάλλον όταν τελειώνει ένα δεκαήμερο Φεστιβάλ, όπου οι νέες προτάσεις και οι συγκλονιστικές εικόνες έπεφταν βροχηδόν, καθημερινά. 

«Το μακρινό γάβγισμα των σκύλων» του Σίμον Λέρεν Βίλμοντ απέσπασε το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ «Χρυσός Αλέξανδρος», ενώ το «Πατέρες και γιοι», του Ταλάλ Ντερκί, το Βραβείο Κοινού για ξένη παραγωγή. Στα σύνορα Ουκρανίας - Ρωσίας το πρώτο, στην εμπόλεμη ζώνη της Μέσης Ανατολής και στα άδυτα του Ισλαμικού Κράτους το δεύτερο.

Και τα δύο καταφέρνουν να συλλάβουν κατά τρόπο απαράμιλλα ευαίσθητο και ποιητικό τη φρίκη και τα αδιέξοδα του πολέμου, όπως τα προσλαμβάνει και τα κωδικοποιεί το βλέμμα και ο ψυχισμός των παιδιών, δείχνοντας πως ορισμένα σημεία αναφοράς τα μοιράζεται ολόκληρη η ανθρωπότητα. 

Μια δεύτερη, εξίσου αξιόλογη και αναλόγως ανατρεπτική συνισταμένη προέκυψε από τρία άλλα ντοκιμαντέρ. «Το τέλος του κρέατος», του Μαρκ Πίρσελ, επιχειρεί να αποτιμήσει τις ζοφερές επιπτώσεις που επιφέρει η υπερβολική πλέον κατανάλωση κρέατος στην ανθρώπινη υγεία και στο περιβάλλον. Παρουσιάζοντας επιστημονικές και φιλοσοφικές απόψεις για το θέμα, μας καλεί να ονειρευτούμε έναν μελλοντικό κόσμο, όπου η κακοποίηση των εκτρεφόμενων ζώων και η κρεατοφαγία θα αποτελούν παρελθόν. 

Από κοντά και η τελευταία δημιουργία «Αλλάζοντας τους κανόνες του παιχνιδιού» του βραβευμένου το 2010 με Οσκαρ (για το ντοκιμαντέρ «Ο όρμος», που καταγράφει στη ετήσια σφαγή δελφινιών στην Ιαπωνία), Λουί Ψυχογιού.

Με στέρεα επιστημονικά δεδομένα, τα οποία παρουσιάζονται με καταιγιστικό ρυθμό και σχολιάζονται από οραματιστές διανοητές, με συνεντεύξεις από πρωταθλητές παγκόσμιας εμβέλειας, ο Ψυχογιός καταρρίπτει τον μύθο ότι η κρεατοφαγία και η πρόσληψη ζωικών πρωτεϊνών είναι απαραίτητες για την επίτευξη υψηλών αθλητικών επιδόσεων, για τη σωματική και πνευματική ανάπτυξη, επισημαίνοντας ότι η βασισμένη αποκλειστικά σε φυτικά προϊόντα διατροφή υπερτερεί.

Το τρίτο ντοκιμαντέρ που ακολουθεί το δρόμο του παλαιότερου «Πεταμένο φαγητό», του Βαλεντίν Θουρν, είναι το «Ληγμένα» του Κίραν Κόλε, το οποίο καταγράφει μια τετράδα ποδηλατών που διατρέχουν τη Νορβηγία, τρεφόμενοι αποκλειστικά από όσα πετάνε τα σούπερ μάρκετ. 

Και τα τρία αυτά ντοκιμαντέρ μάς καλούν να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας με τη φύση και το φαγητό, αλλά κυρίως να αναστοχαστούμε για τα αδιέξοδα στα οποία οδηγεί αναπόφευκτα η συνέχιση του σπάταλου, υπερκαταναλωτικού, αφύσικου, βιολογικά ακατάλληλου και περιβαλλοντικά καταστρεπτικού τρόπου ζωής και διατροφής που ακολουθούμε. 

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αλλάζοντας τους κανόνες
Ξεκινά σήμερα το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με υβριδική διοργάνωση, με διά ζώσης και εξ αποστάσεως προβολές και δεκάδες ταινίες. Μόνο οι ελληνικές παραγωγές φτάνουν τις 50, εκ των οποίων 20 σε...
Αλλάζοντας τους κανόνες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κήπος του χταποδιού
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσίασε χθες σε παγκόσμια πρεμιέρα την ταινία τεκμηρίωσης «Τι μου έμαθε ένα χταπόδι» («My octopus teacher», 2020) των Πίπα Ερλις και Τζέιμς Ριντ.
Ο κήπος του χταποδιού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ζωή: οδηγίες ρήξεως
Ξεκινά αύριο το επετειακό 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Μέχρι την επόμενη Κυριακή, θα είναι ένα γεμάτο δεκαήμερο με παράλληλες προβολές σε έξι αίθουσες, όπου θα προβληθούν σχεδόν 230 ταινίες...
Ζωή: οδηγίες ρήξεως
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αδέσποτα
Ολοκληρώθηκε χθες το 1ο EFSYNEMA, η πρώτη διοργάνωση Φεστιβάλ Κινηματογράφου της «Εφημερίδας των Συντακτών». Ωρίμασαν οι συνθήκες και είχαμε το 7x7x7x7: 7η Τέχνη, με αφορμή τα 7α γενέθλια από την έκδοση του...
Αδέσποτα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
Ο Χατζιδάκις σχολίαζε αρχές δεκαετίας του 1960: «Η Αμερική απέκτησε το αληθινό της πρόσωπο. Αντιδραστικότης, εθνικισμός, νοικοκυροσύνη». Δεν μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα. Για τότε και για τώρα. Και όχι...
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «λύκος» από τη Χιλή
Με φόντο το γαλάζιο του Θερμαϊκού και τον ορεινό όγκο του Ολύμπου που σημαδεύει κατά τρόπο μοναδικό τον ορίζοντα προς τον Νότο, ξεκινά την επόμενη...
Ο «λύκος» από τη Χιλή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας