Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 19.4°C
    4 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 19.4°C
    3 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.6°C / 19.0°C
    2 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    2 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    3 BF
    58%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.6°C / 21.7°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 11.7°C / 19.0°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.8°C
    2 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 17.0°C
    2 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    43%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 15.0°C / 21.7°C
    2 BF
    35%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.0°C / 18.9°C
    4 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.6°C / 20.6°C
    3 BF
    30%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 16.0°C
    3 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 21.7°C
    2 BF
    71%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    28%
Ποίηση και γλωσσική πνοή της Αριστεράς

«Εγώ δεν είμαι ποιητής»

Ποίηση και γλωσσική πνοή της Αριστεράς

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

(σχόλιο για την ποίηση του Αντώνη Ρουπακιώτη)

Ο Αντώνης Ρουπακιώτης όταν τον συνάντησα ήταν πλούσιος στην ψυχή και στο πνεύμα. Μετά μου είπε –ή ορθότερα μου εξομολογήθηκε– ότι είμαστε σύντροφοι και συναγωνιστές και μετά ήρθαν οι αγώνες, τα κινήματα και τα πνεύματα και τα έργα δημιουργίας.

«Εγώ δεν είμαι ποιητής»: Αυτός είναι ο τίτλος της ποιητικής συλλογής του. Ακούγεται ως μουσικός ήχος του Μπετόβεν. Γράφει: «Ιδέες γυρεύω, στοχασμούς». Το ίδιο κάνω και εγώ! Οσοι (όσες) μελετήσατε τη συλλογή του Ρουπακιώτη, θα κατανοήσατε ότι τα γεγονότα, τα συμβάντα χωρίς τις ερμηνείες τους δεν υφίστανται. Αυτό υποστηρίζουν, εξάλλου, και οι Μαρξ και Νίτσε.

Γράφει ο Αντώνης Ρουπακιώτης «μένω δέσμιος στις λέξεις εσαεί». Αυτό το γράφει όχι επειδή είναι ο κορυφαίος δικηγόρος των Αθηνών, αλλά επειδή γνωρίζει ότι ανάμεσα στις λέξεις και τα πράγματα όλα είναι τυχαία και ενδεχομενικά. Ολα ανατρέπονται και όλα ανακατασκευάζονται!

Ο Ρουπακιώτης δεν επεδίωξε να γίνει ποιητής, να γίνει Σολωμός ή Σεφέρης για να αναφέρω δύο μόνο χαρακτηριστικά ονόματα στο λογοτεχνικό είδος. Ο Ρουπακιώτης ως κορυφαίος δικηγόρος των Αθηνών, ως υπουργός Δικαιοσύνης, αλλά προπάντων ως δημιουργικό άτομο και ως προσωπικότητα της Αριστεράς, ένιωσε την ανάγκη της έκφρασης και της δημιουργίας. Κατά ποιητικό τρόπο στις λέξεις δημιούργησε τον εαυτό του. Μέσω των λέξεων κατασκεύασε τον κόσμο της ζωής του.

Οι λέξεις είναι για τον Ρουπακιώτη σανίδες σωτηρίας στο πέλαγος της ζωής μας. Στη θάλασσα των λέξεων μπορούμε να συζητήσουμε, να στήσουμε διάλογο, να αναπτύξουμε τις απόψεις μας και τελικά να βρούμε το καταφύγιο μπροστά στην αμείλικτη ανθρώπινη μοίρα.

Πολλοί στον ευρύτερο κύκλο μου καταφεύγουν στην ποίηση ή τη λογοτεχνία γενικά, αλλά η αποτυχία τους είναι δεδομένη. Ο Ρουπακιώτης έχει τα εμπειρικά εφόδια και τα ερμηνευτικά δεδομένα της ποιητικής μεθοδολογίας. Πρώτα απ’ όλα είναι αριστερός, πράγμα που σημαίνει ότι τα προσωπικά βιώματα και τα πολιτικά συμβάντα δεν ανάγονται σε άλλα επίπεδα. Είναι εγγενείς εμπειρίες.

Είναι γεγονότα. Επί εβδομήντα χρόνια επικράτησε η «ποίηση της ήττας» και τώρα επιτέλους ο Ρουπακιώτης γράφει: «κουράστηκα πια με τους νεκρόφιλους» (μετά τον Αναγνωστάκη ή τον Λεοντάρη;). Αραγε η «ποίηση της ήττας» επαναπροσδιορίζεται ως λογοτεχνική στιγμή και ως πολιτική πράξη;

Με το κείμενό του «Εγώ δεν είμαι ποιητής», ο Ρουπακιώτης καταθέτει την πολιτική παρακαταθήκη του για τις επόμενες γενιές. Στη νεωτερική και τη σύγχρονη κοινωνία, ποτέ δεν υπήρξαν ιδεολογικοί διαχωρισμοί, παρά μόνο ταξικές διακρίσεις. Γράφει ο Ρουπακιώτης και εγώ μαζί του: «Σε δρόμους, σε πλατείες, μαζί σου αυτές τις μέρες περπατώ».

Ας μου επιτραπεί μια προσωπική αποστροφή: Φίλε και σύντροφε Αντώνη, σε συναντώ στους δρόμους μας, στο «περιγιάλι το κρυφό» (Γιώργος Σεφέρης). Σύντροφε Αντώνη, οι αγώνες βρίσκονται μπροστά μας, αρκεί και εσύ και εγώ και όλοι μας να είμαστε δημιουργοί στο επίπεδο του πνεύματος και της πολιτικής πράξης, όπως εσύ.

Η Αριστερά και η βιωματική πολιτική στιγμή, δηλαδή η δημιουργία όπως η δική σου, να αποτελεί για την επόμενη γενιά μια ύψιστη πολιτική και ποιητική παρακαταθήκη. Το βιβλίο σου, την ποιητική συλλογή σου δεν τη διαβάζει κανείς, ούτε τη μελετάει, αλλά την «τρώει», γιατί ανήκει στα βιβλία εκείνα που είναι ένα «γλυκό σαν μέλι» (βλ. Αποκάλυψη του Ιωάννη).

*καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας και Αισθητικής Θεωρίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

  

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ποιητής της γόνιμης μονοτονίας
«Δεν είμαι σίγουρος για τίποτα εκτός από την αγιότητα των αισθημάτων της Καρδιάς και την αλήθεια της Φαντασίας». Ετσι, με τονισμένα το Κ στην καρδιά και το Φ στη φαντασία, παρηγορούσε ο Αγγλος ποιητής Τζον...
Ποιητής της γόνιμης μονοτονίας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Δυνατοί» αναγνώστες
Τελευταία πληθαίνουν οι φωνές εκδοτών, βιβλιοπωλών και αναγνωστών που προτείνουν να θεωρηθεί το βιβλίο είδος πρώτης ανάγκης και ν’ ανοίξουν τα βιβλιοπωλεία με εφαρμογή των εύλογων μέτρων υγειονομικής...
«Δυνατοί» αναγνώστες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πολιτισμικές μεταφορές και έννοιες που ταξιδεύουν
Οι «πολιτισμικές μεταφορές» και οι «ιδέες που ταξιδεύουν» είναι βασικές έννοιες εργαλεία στη σύγχρονη πολιτισμική ιστορία. Θα είχε φιλολογική σημασία η ανακάλυψη των πηγών, αν οι διαδρομές της ανακάλυψης δεν...
Πολιτισμικές μεταφορές και έννοιες που ταξιδεύουν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
H τέχνη, η πολιτική, η τεχνική
Μέρες τέτοιες, γιορτινές, δεν είναι πρέπον να θυμίζει κανείς την αδράνεια της κοινωνίας· αφενός γιατί είναι γενίκευση, αφετέρου γιατί έτσι γουστάρει η κοινωνία -και άμα γουστάρει η κοινωνία δεν χρειάζονται...
H τέχνη, η πολιτική, η τεχνική
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το χαμόγελο του Ουίνστον Σμιθ
Ημουν πολύ τυχερή, σκεφτόταν κλείνοντας εκείνο το βράδυ την τηλεόραση –την άνοιγε συνήθως μόνο για τις ειδήσεις– αφότου είχε παρακολουθήσει το «1984», την ταινία που βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του...
Το χαμόγελο του Ουίνστον Σμιθ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η «Λαιμητόμος»
Διάβαζα ένα υπέροχο μυθιστόρημα, με υπόθεση και πλοκή, που κρατούσε το ενδιαφέρον, με γλώσσα στρωτή, χωρίς ακροβατισμούς και εξυπνακισμούς, με ήπια περιγραφή χαρακτήρων και επιτέλους καθόλου «μοντέρνο». Ο...
Η «Λαιμητόμος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας