• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 20.2°C
    0 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 12.6°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    4 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    72%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 12.0°C / 18.0°C
    2 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    2 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    2 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    4 BF
    43%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    4 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.8°C
    3 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 18.6°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    3 BF
    72%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 17.5°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    2 BF
    61%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 21.8°C
    1 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 20.4°C
    3 BF
    61%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 18.7°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    72%

Αντικατοπτρισμός, 2018, ΑΡΗΣ ΚΑΠΛΑΝΙΔΗΣ

Διεύθυνση φωτογραφίας

  • A-
  • A+

Η ταινία στο σινεμά ήταν ωραία, αν και την είδα τόσο καθυστερημένα, ίσα που πρόλαβα την τελευταία ημέρα προβολής... Δεν ήταν πρωτότυπη, είχα δει την ίδια υπόθεση ξανά, με άλλον πρωταγωνιστή και άλλους δεύτερους ρόλους -ήταν το «Εγκλημα στο Οριάν Εξπρές».

Τώρα με τον Κένεθ Μπράνα, τότε με τον Ντέιβιντ Σάτσετ. Και δεν χρειάστηκε να κάνω συγκρίσεις. Και γιατί δεν είμαι κριτικός κινηματογράφου και ίσως επειδή διαφορετικοί, αλλά πραγματικά καλοί ηθοποιοί, σε πρώτους και δεύτερους ρόλους, στο δικό μου μυαλό δεν μπορούν να μπουν στο ζύγι.

Εφυγα από το σινεμά χορτάτη, κυρίως με γεμάτο βλέμμα, πόσες εικόνες θυμόμουν ώρες μετά, ίσως όλο το φιλμ. Αλλά δύο μου εντυπώθηκαν τόσο, ώστε τις σκεφτόμουν και την επόμενη ημέρα.

Η ταινία κλείνει με το τρένο να απομακρύνεται μέσα στο χιονισμένο δειλινό και ο κατάλευκος καμβάς του τοπίου έχει βαφτεί με χρώματα κίτρινα και ρόδινα και ιώδη, τόσο περιγραφικά στην ομορφιά τους που μοιάζουν με πίνακα των ιμπρεσιονιστών –όπως του Μονέ που αγαπούσε τα τρένα-, σαν αυτούς που με κάνουν να ονειρεύομαι χειμώνες που μόνο κοντά στη φύση μπορείς να ζήσεις και να απολαύσεις.

Εκείνα τα παγωμένα σούρουπα, που ξέρεις ότι θα φέρουν ακόμη πιο κρύες νύχτες και πάγο, αλλά δεν θέλεις να μπεις μέσα πριν χαθεί και η τελευταία υπόνοια φωτός, πριν γίνει γαλάζιο σταχτί και το τελευταίο ροδί στο περιβάλλον.

Το τρένο χάνεται. Ταξιδεύει προς τον τελικό του προορισμό μεταφέροντας δώδεκα πονεμένους αμαρτωλούς, που αυτοδίκησαν γιατί δεν (;) είχαν άλλο τρόπο να αντιμετωπίσουν τον πόνο που τους προκάλεσε ένα έγκλημα, χρόνια πριν.

Ενα έγκλημα στυγερό, που κατέστρεψε πολλούς ανθρώπους και εξώθησε και τους ίδιους στο έγκλημα. Και τότε, ενώ το τρένο έχει χαθεί και το θλιμμένο τραγούδι των τίτλων σε συνοδεύει στην έξοδο, σε χτυπά σαν κεραυνός μια σκηνή λίγο πριν από το τέλος, την ώρα που ο δαιμόνιος ντετέκτιβ λύνει το μυστήριο.

Οι δώδεκα εγκληματίες, αυτοί που πήραν τον νόμο στα χέρια τους για να αποδώσουν δικαιοσύνη με καθυστέρηση χρόνων, κάθονται σε ένα τραπέζι κάτω από τη σκοτεινή σήραγγα του τρένου και περιμένουν την ετυμηγορία, φορώντας σκούρα χρώματα.

Ενας μυστικός δείπνος, ένας πίνακας ζωγραφικής, που θα μπορούσε να έχει φιλοτεχνηθεί από τον μάστορα Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Ακόμη και η μακριά καστανή κόμη που αποκαλύπτεται κάτω από την ξανθιά περούκα της Μισέλ Φάιφερ, της οργανώτριας του εγκλήματος που κάθεται στο κέντρο, θυμίζει ανατριχιαστικά το έργο του ιδιοφυούς ζωγράφου.

Δώδεκα αμαρτωλοί άνθρωποι, τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους και τόσο ίδιοι στον πόνο τους και στην αναζήτηση της λύτρωσης. Αναρωτιόμουν ποιος ήταν ο εμπνευστής αυτής της ιδέας: ο σκηνοθέτης Κένεθ Μπράνα ή ο σπουδαίος Κύπριος διευθυντής φωτογραφίας Χάρης Ζαμπαρλούκος. Σίγουρα, η συνεργασία των δύο απέδωσε αυτό το αποτέλεσμα, που είναι ένας από τους λόγους για να θυμάμαι την ταινία –και πιθανώς για να περιμένω την επόμενη, το «Εγκλημα στον Νείλο». Μαζί με το γεγονός ότι μου αρέσουν οι ιστορίες μυστηρίου.

Συνήθως θυμόμαστε και μνημονεύουμε τους σκηνοθέτες και τους ηθοποιούς μιας ταινίας, αλλά οι άλλοι συντελεστές, που χωρίς τη δική τους δουλειά ίσως μια ταινία να μην ήταν το άρτιο σύνολο που ευφραίνει ταυτόχρονα την όραση, την ακοή, το συναίσθημα και τη νόηση, περνούν στα «ψιλά».

Από τον διευθυντή φωτογραφίας –συνήθως μόνο οι σινεφίλ μαθαίνουν το όνομα ενός τόσο σημαντικού προσώπου στην παραγωγή μιας ταινίας– και τον συνθέτη που υπογράφει τη μουσική έως τους σχεδιαστές των κοστουμιών και των σκηνικών, τους μακιγιέρ, τους δημιουργούς των μακετών και των γραφικών και τους βοηθούς κάθε κατηγορίας.

Κάποιοι ίσως κάποια στιγμή βραβευτούν για το έργο τους, αλλά οι πολλοί δεν τους μαθαίνουν ποτέ. Ούτε εγώ, που σήμερα μοιάζει ότι κουνάω το δάχτυλο. Υπόσχομαι να το ψάχνω περισσότερο. Αλλωστε η έβδομη τέχνη συνδυάζει συχνά όλες τις υπόλοιπες έξι, έτσι δεν είναι;

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εικόνες και ήχοι
Μέρες τώρα μετρούσε τον χρόνο με τις ταινίες που έβλεπε τα βράδια, παρηγοριά στο κρεβάτι του πόνου, κάπως να ξεχνιέται, κάτι να κάνει πριν αποκοιμηθεί, να μη φαίνεται τόσο βαρύ το σκοτάδι, ίδιο κι απαράλλαχτο...
Εικόνες και ήχοι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πολύχρωμοι άνθρωποι
Το φθινόπωρο ήθελε να είναι φθινόπωρο, ο χειμώνας χειμώνας και ούτω καθ’ εξής. Αλλά τα τελευταία χρόνια ο όρος κανονικότητα -πολύ του συρμού το τελευταίο διάστημα- δεν ταίριαζε με το κλίμα.
Πολύχρωμοι άνθρωποι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φθινοπωρινό πρωινό
Κυριακή πρωί. Η ατμόσφαιρα μύριζε υγρασία -ίσως και βροχή- ακόμη και μέσα στο σπίτι. Αν και ήταν πια οκτώ η ώρα, ήταν σκοτεινά. Στην καρδιά του φθινοπώρου.
Φθινοπωρινό πρωινό
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το «Παλάς», ο κύριος Πόταγας
Ναι, μέσα στο παλιό κτίριο της Υμηττού 109, ο χρόνος μέχρι το τέλος άκουγε τον Ματθαίο Πόταγα με προσήλωση και οι θεατές που έρχονταν, έβλεπαν το παιχνίδι να παίζεται αλλιώς.
Το «Παλάς», ο κύριος Πόταγας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φωτογραφία της στιγμής
Μια φορά και έναν καιρό ήταν μια πανσέληνος. Ανέτειλε ολόλαμπρη για τα μάτια του παρατηρητή της, που βρισκόταν σε ένα χωράφι, σε έναν λόφο κοντά στο μοναστήρι του Αγίου Παύλου, στο Σεν Ρεμί κοντά στην Αρλ της...
Φωτογραφία της στιγμής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ταινία που ήρθε από το χιόνι!
Οι ταινίες που μας καλούν είναι γιατί έχουν γίνει για εμάς. Κι εμείς το νιώθουμε, το εισπράττουμε άμεσα. Τελευταία διάβασα μια δήλωση του Γκοντάρ που επιβεβαιώνει το αμοιβαίο κάλεσμα: η τέχνη μάς ελκύει μόνο...
Η ταινία που ήρθε από το χιόνι!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας