• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.2°C / 33.5°C
    2 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.6°C / 30.9°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.0°C / 32.6°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 27.5°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 27.4°C
    2 BF
    57%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 24.6°C / 29.0°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.5°C / 25.4°C
    0 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 32.2°C / 32.2°C
    1 BF
    21%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.0°C / 31.6°C
    1 BF
    45%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 26.8°C
    2 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    1 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    0 BF
    50%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.2°C / 28.4°C
    0 BF
    55%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.5°C / 24.5°C
    1 BF
    21%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    3 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 28.8°C / 33.8°C
    1 BF
    35%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.3°C / 25.3°C
    1 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 23.7°C / 28.9°C
    2 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    0 BF
    52%
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Μανδρα - γορίτες

  • A-
  • A+

Γνωστός από την αρχαιότητα ήταν ο μανδραγόρας, καθώς εντοπίστηκε σε τάφους των Θηβών της Αρχαίας Αιγύπτου του 1800 π.Χ. Από τότε συνδέθηκε με πλήθος μύθων, του αποδόθηκαν μαγικές ιδιότητες, χρησιμοποιήθηκε σε ιατροφαρμακευτικές εφαρμογές. Γνωστές και οι αναισθητικές του ιδιότητες: ήδη από την ομηρική εποχή χρησίμευε ως υπνωτικό και παυσίπονο.

Ο Μαχάων, γιος του Ασκληπιού, έθεσε ρίζα μανδραγόρα στην πληγή του Φιλοκτήτη. Ο Ιπποκράτης τον χρησιμοποιούσε ως αναισθητικό. Ο Διοσκουρίδης στο «Περί Υλης Ιατρικής» (βιβλίο του 1ου μ.Χ. αιώνα, που μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και αποτελούσε μέχρι τον 19ο αι. υπόδειγμα φαρμακευτικού εγχειριδίου) σημειώνει τη χρήση του μανδραγόρα «κατά των άγρυπνων και περιοδυνόντων». Η εικόνα του φυτού αυτού αποτέλεσε το έμβλημα της Ελληνικής Αναισθησιολογικής Εταιρείας.

Στον μανδραγόρα αποδόθηκαν ακόμη αφροδισιακές ιδιότητες και χρησιμοποιήθηκε σε ερωτικά φίλτρα, ίσως λόγω της μορφολογικά ιδιαίτερης, διχαλωτής ρίζας του, που θυμίζει μικρογραφία ανθρώπου. Η θεά Αφροδίτη, μεταξύ άλλων, αποκαλείται Μανδραγορίτις, ενώ οι πορτοκαλόχρωμοι καρποί του, επειδή αναδίδουν έντονη οσμή μήλου, αποκαλούνται «μήλα του έρωτα». Ο λαός αποδίδει τον όρο σερνικοβότανο στον μανδραγόρα, συνδέοντάς τον με τη γονιμότητα και την απόκτηση αρσενικών παιδιών.

Μανδραγορίτες αποκαλούνταν οι ειδικοί εκείνοι τεχνίτες που φρόντιζαν, με εφαρμογή εκλεπτυσμένων ξυλογλυπτικών τεχνικών, να τονίσουν ακόμα περισσότερο το ανθρωπόμορφο σχήμα της ρίζας του μανδραγόρα. Ο ίδιος όρος χρησιμοποιούνταν απαξιωτικά για όσους έκαναν συστηματική χρήση του χυμού του ως υπνωτικού, όπως αποκαλούμε σήμερα κάποιον αλκοολικό ή ναρκομανή. Και με τις δύο αυτές έννοιες ο όρος Μανδραγορίτες απαντά στα ξενόγλωσσα λεξικά. Η αρχαία έκφραση «υπό μανδραγόραν καθεύδειν» (κοιμάται κάτω από τον μανδραγόρα) είχε την έννοια ότι κάποιος είναι υπνωτισμένος, σε πλήρη άγνοια της κατάστασης στην οποία βρίσκεται.

Σύγχρονοι Μανδραγορίτες λοιπόν κι εμείς, τελούμε υπό βαθιά, μακρόχρονη, μανδραγόρια ύπνωση. Μανδραγορίτες σε χρόνια εξάρτηση μιας έωλης «ανάπτυξης», που δεν λογαριάζει ούτε τους ρυθμούς της φύσης ούτε τη στοιχειώδη λογική. Αυτής της «ανάπτυξης» που μας πλασάρουν και μας πωλούν ακριβά, μα τόσο ακριβά, οι Μαυραγορίτες της ολέθριας «προόδου».

Ετσι μας βρήκε το μεγάλο κακό στη Μάνδρα Αττικής, ξυπνώντας μας απότομα, για να θρηνήσουμε αδικοχαμένους νεκρούς, να καταμετρήσουμε καταστροφές σε υποδομές και περιουσίες. Ο Νικολό Μακιαβέλι, πέρα από τη σκιαγράφηση των αρετών που πρέπει να διαθέτει ο «Ηγεμόνας», έγραψε το 1518 ένα θεατρικό έργο με τίτλο «Μανδραγόρας» σατιρίζοντας την ιταλική κοινωνία της εποχής του. Αναρωτιέμαι τι θα έγραφε για τη δική μας κοινωνία σήμερα. Καιρός ν' αφυπνιστούμε.

* (Ph.D.)2, επίκουρος καθηγητής Ιατρικής Φυσικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αλμπίντο 0.39
Το αλμπίντο είναι το μέτρο της ανακλαστικής ικανότητας ενός υλικού ή ενός σώματος. Ενα σκουρόχρωμο σώμα έχει αλμπίντο κοντά στο μηδέν (το κάρβουνο έχει 0.04), καθώς απορροφά το σύνολο της προσπίπτουσας...
Αλμπίντο 0.39
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τρόπαια
Επανήλθε στη δημόσια σφαίρα η συζήτηση για τον χώρο και τη λωρίδα πρασίνου που στεφανώνει τον Λόφο του Στρέφη στο κέντρο της Αθήνας, έναν από τους ελάχιστους τέτοιους χώρους σε μια από τις πιο...
Τρόπαια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οταν φουσκώσει το ποτάμι
Το κορίτσι με τα όμορφα μεγάλα μάτια, κορίτσι δικό μας, κορίτσι αγαπημένο αγαπημένων ανθρώπων, δεν θα γυρίσει πίσω. Ηταν η Μυρτώ-Ευδοκία που τα παιδικά της όνειρα τα βάφτισε σ’ αυτό το ποτάμι που τώρα το...
Οταν φουσκώσει το ποτάμι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ολοκληρωμένος σχεδιασμός για τις φυσικές καταστροφές
Σύμφωνα με τις διεθνείς εκτιμήσεις, η συχνότερη εμφάνιση ακραίων φαινομένων και φυσικών καταστροφών, όπως καύσωνες και ανομβρία που προκαλούν πυρκαγιές, καθώς και μεγάλης έντασης βροχοπτώσεις που προκαλούν...
Ολοκληρωμένος σχεδιασμός για τις φυσικές καταστροφές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από τη Μάνδρα ώς τις Σκουριές
Ολα όσα έγιναν στη Δ. Αττική αλλά και τα αίτια που τα προκάλεσαν εύλογα παραπέμπουν στη Β.Α. Χαλκιδική, καθώς εκεί συνυπάρχουν αλλά και αυξάνουν καθημερινά όλα τα αίτια που προκάλεσαν την τραγωδία της Δ....
Από τη Μάνδρα ώς τις Σκουριές
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το μέγα κόστος
Οταν η πόλη δεν έχει σχεδιαστεί πριν τη χτίσουν, σημαίνει ότι δεν έχει πλατείες, δεν έχεις καλούς δρόμους, δεν έχει πράσινο, δεν έχει χώρο για σχολεία, δημόσιους χώρους, δεν έχει συγκοινωνίες, δίκτυο,...
Το μέγα κόστος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας