Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα ανθυγιεινά και τα επικίνδυνα

Τα ανθυγιεινά και τα επικίνδυνα

  • A-
  • A+

Καθισμένοι μπροστά στον δέκτη της τηλεόρασης είτε μπροστά στην ανοιχτή εφημερίδα τους που φυλλορροεί όλο και πιο πολύ -αν μετρήσουμε τις σελίδες και τα φύλλα που όλο λιγοστεύουν- θεατές και αναγνώστες λειτουργούν και σαν δικαστές.

Αλλοτε δικάζοντας το δεδικασμένο. Αλλοτε αυτό που ποτέ δεν θα φτάσει στις αίθουσες των δικαστηρίων. Ολο και πιο αγχωτικά, γιατί, όπως τα άλλα δικαστήρια, τα κανονικά, πνίγονται από υποθέσεις που σωρεύονται μέχρι ασφυξίας, έτσι και αυτοί ασφυκτιούν κάτω από έναν καταιγισμό πληροφοριών που δυσκολεύονται να ενσωματώσουν, να μετατρέψουν σε σκέψη, σε κρίση. 

Η Ηριάννα και ο Περικλής επέστρεψαν από το δικαστήριο στη φυλακή. Για τους δικαστές τους είναι ένοχοι και δεν συντρέχουν λόγοι αποφυλάκισής τους.

Για κάποιους από τους υποστηρικτές τους είναι αθώοι γιατί, όπως έγραφε ένα πανό έξω από το δικαστήριο, «ο μόνος τρομοκράτης είναι το κράτος».

Και η απορία παραμένει στους ανθρώπους εκείνους που δεν τους φτάνουν ούτε οι νομικίστικες διατυπώσεις ούτε τα συνθήματα.

Μα υπάρχουν πραγματικά τα τεκμήρια που να θεμελιώνουν την ενοχή τους; Ή μήπως οι δικαστές τους θέλησαν να δώσουν, ασχέτως ενοχής ή αθωότητας, ένα «μάθημα», να σφίξουν τα λουριά σε όσους τολμούν να μη συμμορφώνονται προς τας υποδείξεις;

Ανθρωποι υπέρ και κατά της αποφυλάκισης των δύο νέων συχνά τοποθετούνται όχι βάσει κριτηρίων αλλά ανάλογα με το πώς οι πληροφορίες κολλούν στα έτοιμα κουτάκια της ιδεολογίας είτε των οπαδικών τους προκαταλήψεων ή, γιατί όχι, και σε ανομολόγητα συμφέροντα. 

Αν μετακινηθούμε από την περίπτωση των δύο νέων σε κάποια άλλα συμβάντα, φοβούμαι ότι και πάλι την κρίση υποκαθιστούν οι ίδιοι παράγοντες.

Εκδήλωση όπου μιλούσε ο καθηγητής Αγγελος Συρίγος στα Γιάννενα δέχθηκε πολύ πρόσφατα επίθεση ατόμων που τον θεωρούν «φασίστα» από τη στιγμή που τόλμησε να εμποδίσει κάποιους να σκεπάσουν και με άλλα συνθήματα της αρεσκείας τους τοίχους του Παντείου, και έτσι έμπλεξε σε μια βεντέτα που μοιάζει να μην έχει τελειωμό. Αφού έκαναν την αίθουσα γυαλιά-καρφιά, η εκδήλωση συνεχίστηκε.

Και ο αναγνώστης/τηλεθεατής/δικαστής κινδυνεύει και πάλι να εκφέρει γνώμη όχι σύμφωνα με τα συμβάντα, αλλά με τα συνθήματα περί καθηγητικού κατεστημένου, αντίδρασης κ.λπ. που άλλοι αναμασούν από αφέλεια και άλλοι ίσως εκ του πονηρού. 

Τελικά αυτό που ο τρόπος διακίνησης, διαχείρισης και χειραγώγησης της πληροφορίας μάς στερεί -ή τουλάχιστον μας καθιστά πιο δύσκολο- είναι η δυνατότητα να εκφέρουμε μια διαυγή και πραγματικά υπεύθυνη κρίση. Και ο φόβος είναι μήπως το να τολμά κανείς να σκέφτεται υπεύθυνα με το μυαλό του είναι κάτι το ανθυγιεινό και επικίνδυνο.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κακό και επικίνδυνο μάθημα
Δύο νέοι πορεύτηκαν στη φυλακή. Ωστόσο, την ίδια ώρα ο αρχηγός των φονικών ταγμάτων των νεοναζιστών κ. Μιχαλολιάκος και ο εγκαλούμενος για την παράνομη διόγκωση των ελλειμμάτων και την υπαγωγή της χώρας στα...
Κακό και επικίνδυνο μάθημα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το σιταροχώραφο που το θέλουν οικόπεδο
Ο πίνακας του Βαν Γκογκ με τα κοράκια στo σιταροχώραφo θεωρείται από τους τελευταίους πριν από την αυτοκτονία του. Mας δείχνει επάνω έναν μπλε ουρανό και κάτω ένα σιταροχώραφο που αντανακλά εκτυφλωτικά το φως,...
Το σιταροχώραφο που το θέλουν οικόπεδο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μια ανάσα
Τουλάχιστον κατ’ επίφαση, τα Μέσα μοιάζουν να αλλάζουν με εντυπωσιακή ταχύτητα απόψεις, χωρίς να φοβούνται μήπως οι αναγνώστες/θεατές τους θυμηθούν όσα διάβαζαν στις εφημερίδες είτε έβλεπαν και άκουγαν στον...
Μια ανάσα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στα δύσκολα
Τώρα είναι που η μικρή, η ταπεινωμένη από τα μνημόνια, η προδομένη ξανά και ξανά χώρα μας πρέπει να κατανοήσει για να αποφασίσει. Ακριβώς σε τέτοιες συνθήκες είναι που πρέπει να πάρεις θέση.
Στα δύσκολα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πάνω στις ράγες;
Ανθρωποι που αγάπησαν τους διαφορετικούς πολιτισμούς, λένε ότι σε πολλά μέρη όπου πάτησε ο σιδηρόδρομος στις ράγες έφερε μαζί του την καταστροφή. Στην Αμερική, «το θηρίο που καπνίζει» εξόντωσε τον πολιτισμό...
Πάνω στις ράγες;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η χρήση της ατάκας
Σύντομο τμήμα λόγου ή ήχου (soundbite στα αγγλικά) που προέρχεται από ένα περισσότερο εκτεταμένο κείμενο λόγου ή μουσικής και που συχνά χρησιμοποιείται για να παραπέμπει σε αυτό. Στη δημοσιογραφία η ατάκα...
Η χρήση της ατάκας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας