Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ρέπλικες

Ρέπλικες

  • A-
  • A+

Το βιβλίο του Φίλιπ Κ. Ντικ «Το ηλεκτρικό πρόβατο» γράφτηκε σχεδόν 50 χρόνια πριν, το σημαδιακό, από πολλές απόψεις, έτος 1968. Σε αυτό βασίζεται η ταινία «Blade Runner» του Ρίντλεϊ Σκοτ (γυρισμένη το 1982) και η συνέχειά της, «Blade Runner 2049» του Ντενί Βιλνέβ, που προβάλλεται τώρα στους κινηματογράφους.

Το βιβλίο θεωρείται ένα από τα κορυφαία δείγματα επιστημονικής φαντασίας, αναδεικνύοντας καίρια οντολογικά και υπαρξιακά ερωτήματα, ηθικά και γνωσιολογικά διλήμματα για τη σχέση πραγματικού και πλασματικού, όντος και ομοιώματος, βιολογικού και κατασκευασμένου, ανθρώπινου και μη ανθρώπινου.

Στη νεοκαφκική υπερπραγματικότητα που κατασκευάζει ο Ντικ, τα όρια και οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα σε όλα αυτά παραμένουν θολά, αδιευκρίνιστα, τελούν υπό συνεχή αμφισβήτηση και βίαιες ανατροπές. Οι αναμνήσεις μπορεί να είναι τεχνητά εμφυτευμένες, τα πιθανά σημεία αναφοράς καλύπτονται από μια άφατη, μεταπυρηνική γκρίζα σκόνη, ολόκληρος ο κόσμος, ακολουθώντας τους αναπόδραστους εντροπικούς κανόνες, αποσυντίθεται με ταχείς ρυθμούς και καταρρέει («σαβουροποιείται», όπως το θέλει ο Ντικ).

Αφορμή για τη συγγραφή του βιβλίου στάθηκε ο προβληματισμός, αν όχι ο θυμός, που προκάλεσε στον συγγραφέα η ανάγνωση του ημερολογίου ενός άνδρα των Ες Ες, ο οποίος κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου είχε τοποθετηθεί στη Βαρσοβία.

Σε κάποια σελίδα του, καταγράφει το παράπονό του ότι δεν μπορεί να κοιμηθεί από τις φωνές των πεινασμένων παιδιών. Σοκαρισμένος από τη φράση αυτή, ο Ντικ σκέφτηκε ότι δεν μπορεί να είναι ανθρώπινο το να ενοχλείται κάποιος από τις φωνές λιμοκτονούντων παιδιών και συμπέρανε ότι στο ανθρώπινο είδος υπάρχει μια διακλάδωση ανάμεσα στο ανθρώπινο και σε αυτό που μιμείται το ανθρώπινο.

Η μίμηση της ανθρώπινης υπόστασης, η φυλάκιση του μετανεωτερικού ανθρώπου σε ένα κόσμο ομοιωμάτων, η επικυριαρχία του αντικειμένου σε βάρος της αυτονομίας και της συγκρότησης του υποκειμένου είναι κεντρικές θέσεις στο έργο του φιλόσοφου και κοινωνιολόγου Ζαν Μποντριγιάρ, ο οποίος μάλιστα υιοθέτησε ως όρο και ως έννοια τη λέξη «simulacra» (ομοιώματα), που αποτελεί τίτλο ενός άλλου βιβλίου του Ντικ («The simulacra» του 1966).

Ο Μποντριγιάρ οδηγήθηκε στις έννοιες των ομοιωμάτων και της υπερπραγματικότητας, μιας πραγματικότητας προσομοιωμένης, ώστε να καθίσταται πιο «πραγματική» από την πραγματικότητα. Αλλά, όπως σημείωνε ο Ντικ στο δοκίμιό του «Πώς να κατασκευάζετε ένα σύμπαν που δεν θα καταστραφεί δυο μέρες αργότερα»: η απομίμηση της πραγματικότητας θα δημιουργήσει απομιμήσεις ανθρώπων. Ή, απομιμήσεις ανθρώπων θα δημιουργήσουν απομιμήσεις της πραγματικότητας και θα τις πουλήσουν σε άλλους ανθρώπους, μετατρέποντάς τους σε πλαστογραφίες του εαυτού τους.

* (Ph.D.)2, επίκουρος καθηγητής Ιατρικής Φυσικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ημέρα επιστροφής
Ημέρα επιστροφής σήμερα. Κάπου έγραφα πως όποιος επιστρέφει, επιστρέφει πάντα. Διατηρώ την ίδια άποψη και μάλιστα, με τα χρόνια, ενισχυμένη, επαυξημένη. Μία διαρκής επιστροφή είμαστε όλοι, καθένας με τον τρόπο...
Ημέρα επιστροφής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αναξιόπιστα ρολόγια
Το σιδερένιο ρολόι-ποδήλατο με τον ήπιο ήχο τικ-τακ, τικ-τακ που υπήρχε στο δωμάτιο δεν την ενοχλούσε, το είχε συνηθίσει και, όταν τελείωνε η μπαταρία του, κάτι έλειπε από την ησυχία του χώρου, κάτι...
Αναξιόπιστα ρολόγια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα γεφύρια και το «θηρίο»
Σφυροκοπούν οι ήχοι του βιολιού την ταραχή αλλά και την αταραξία του χάους, αλυσοδένουν τα συναισθήματα, τις κραυγές, διαχέουν τη μουσική του πόνου και της ελπίδας. Μικρά, κομψά τα γεφύρια της (της ελπίδας) με...
Τα γεφύρια και το «θηρίο»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Λόγια που πετούν, λόγια που μένουν
Από πάντα οι άνθρωποι ήθελαν να καταφεύγουν πότε πότε στο μικρό ασφαλές λιμάνι τους, να παίρνουν από κει τη δύναμη και την αυτοπεποίθηση για να φεύγουν να κατακτήσουν τον κόσμο. Από πάντα, ο κόσμος ήταν πιο...
Λόγια που πετούν, λόγια που μένουν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η φιλοξενία και οι καρποί (της γης)
Η ευτυχία δεν εξαρτάται από τον αβυσσαλέο, λυσσαλέο αγώνα για επικράτηση επί του άλλου, για κοινωνική αναρρίχηση, εξουσία και λοιπά, αλλά από τη θερμή ακτινοβολία της καθημερινότητας. Φώτιζε τα πρόσωπα των...
Η φιλοξενία και οι καρποί (της γης)
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τους σύγχρονους Λυρικούς
Οι σύγχρονοι Λυρικοί οφείλουν αφενός να ξεγυμνώσουν την εξουσία και αφετέρου να θεμελιώσουν διανθρώπινους θεσμούς· αυτό απαιτεί λιτότητα, ευθυμία, ολιγάρκεια και πλούτο (ανυπέρβλητο) συναισθημάτων, ευρύνοια...
Για τους σύγχρονους Λυρικούς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας