Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εκατό χρόνια μόρφωσης
EUROKINISSI / ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Εκατό χρόνια μόρφωσης

  • A-
  • A+

Κοντοζυγώνουν οι μέρες των εξετάσεων σε σχολεία και πανεπιστήμια. Η αξία της μάθησης αποτυπώνεται στη φράση που σε μας έχει φτάσει ως κινεζική παροιμία: «Αν δώσεις στον φτωχό ένα ψάρι, θα 'χει τροφή για μια μέρα. Αν τον μάθεις να ψαρεύει, θα 'χει τροφή σε όλη του τη ζωή».

Ισως δεν είναι ευρέως γνωστό ότι πρόκειται για τους δύο τελευταίους στίχους ενός ποιήματος του αρχαίου Κινέζου ποιητή και φιλοσόφου Τζουάν Τζου, γνωστού και ως Τζουάν Τζι (Δάσκαλος Τζουάν). Ο Τζουάν Τζι έζησε κατά την περίοδο 369-286 π.Χ. κυριαρχώντας στις κατοπινές εποχές με την οξύτητα της σκέψης του, την πνευματικότητα των γραπτών του, την ενάργεια των πράξεων του βίου του.

Πρόκειται για διανοητή του οποίου το διαμέτρημα, η επιρροή και η αναγνωρισιμότητα, τουλάχιστον στην Κίνα, συγκρίνονται με αυτά του ιδρυτή του ταοϊσμού, Λάο Τσε, καθώς και του Κομφούκιου, που χρονολογικά είχαν προηγηθεί του Τζουάν Τζι κατά περίπου δύο αιώνες. Εκτοτε, τα κείμενα του τελευταίου συντροφεύουν αδιάλειπτα τους Κινέζους έως σήμερα.

Το ποίημα στο οποίο ανήκουν οι παραπάνω στίχοι μπορεί να θεωρηθεί ύμνος στην αρετή της προνοητικότητας, στην αξία και τα οφέλη του σχεδιασμού μακράς πνοής. Ισως είναι και ένα σχόλιο για το τι σημαίνει «φιλανθρωπία» και τι όχι.

Και σίγουρα αναφέρεται στη σημασία της επίτευξης του στόχου της καθολικής μόρφωσης όλων των πολιτών μιας χώρας. «Αν έχεις σχέδια για έναν χρόνο, σπείρε στάρι. Αν έχεις σχέδια για δέκα χρόνια, φύτεψε δένδρα. Αν έχεις σχέδια για εκατό χρόνια, μόρφωσε λαό», αναφέρουν οι πρώτοι στίχοι του ποιήματος.

Γιατί «Οποιος σπέρνει στάρι, θερίζει μια χρονιά. Οποιος φυτεύει δένδρα, παίρνει καρπούς δέκα χρόνια. Οποιος μορφώνει τον λαό, απολαμβάνει καρπούς εκατό χρονιές», συνεχίζει στους αμέσως επόμενους στίχους ο Τζουάν Τζι.

Να πώς με ελάχιστες λέξεις, μέσα σε πολύ λίγες γραμμές, οριοθετούνται οι χρονικές κλίμακες και οι προτεραιότητες. Με αυτό το πνεύμα, οι Κινέζοι θέσπισαν παν-κινεζικές εξετάσεις προκειμένου να επιλέγονται οι δημόσιοι λειτουργοί σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης.

Και το έκαναν πολλούς αιώνες πριν ο θεσμός αυτός «ανακαλυφθεί» στον δυτικό κόσμο και παρ’ όλες τις δυσκολίες της υλοποίησής του σε μια γεωργική κατά βάση και αχανή αυτοκρατορία. Η μόρφωση και η άνοδος του πνευματικού επιπέδου ενός λαού είναι μακρόχρονη και δαπανηρή επένδυση, αλλά αξίζει κάθε κόπο. Και από την πολιτεία, αλλά και από τον ίδιο τον λαό.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
Η ουσιαστική ενίσχυση και η αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για το υπουργείο Παιδείας και την ελληνική κυβέρνηση, αλλά και πεδίο εφαρμογής πολιτικών με σαφές κοινωνικό...
Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
Τον ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι...
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Παιδεία ανισόπεδη
Η Παιδεία αποτελεί ύψιστο κοινωνικό αγαθό στο οποίο η πρόσβαση πρέπει να είναι απρόσκοπτη. Οποιαδήποτε έλλειψη, εμπόδιο, ευνοιοκρατία ή νεποτισμός εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες, δημιουργεί κοινωνική...
Παιδεία ανισόπεδη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μπορούμε;
Μπορεί να ξαναπούμε σήμερα ότι εκεί που χτίζεται ένα σχολείο γκρεμίζεται μια φυλακή; Μπορεί να βρει και πάλι το σχολείο έναν ρόλο σε αυτήν την κινούμενη άμμο που ανακατεύει ιδέες, πεποιθήσεις, πράξεις, χωρίς...
Μπορούμε;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλή χρονιά!
Η φωνή από το μεγάφωνο του σχολείου, που μόλις άνοιξε, ξεκουφαίνει τη γειτονιά από το πρωί. Νομίζεις στην αρχή ότι κάποιος έχει κάνει εισβολή και απειλεί τους μαθητές και τους γονείς τους, τόσο στρίγκλικη...
Καλή χρονιά!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πάθος και ενδιαφέρον για διδασκαλία
Το διάβασα το Σαββατοκύριακο και δεν συγκρατούμαι· αναδημοσιεύω μικρό απόσπασμα, ακριβώς γιατί μοιάζει με το σημείωμα της περασμένης Πέμπτης. Θυμίζω την ουσία του: Δεν υπάρχει καλύτερη μέθοδος διδασκαλίας από...
Πάθος και ενδιαφέρον για διδασκαλία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας