Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Πόσα;»

«Πόσα;»

  • A-
  • A+

«Πόσα σου δίνουν;», ήταν η πρώτη αντίδραση παραδόπιστου γνωστού μου, μόλις άφησε κάτω την εφημερίδα. Δεν ήξερε ότι χρονογραφώ· τυχαία βρεθήκαμε σ’ ένα καφενείο, στις διακοπές, την ώρα που ήμουν βυθισμένος στο φύλλο της ημέρας, κι αναγνώρισε την αρχοντιά μου στη φωτογραφία δίπλα στο άρθρο.

Αιφνιδιάστηκα απ’ την ερώτηση· τι να απαντήσεις σε αυτό; Σάστισα από τον κυνισμό του «πόσα»· φαντάστηκα πως η γνώμη του για την ποιότητα του άρθρου θα ήταν ευθέως ανάλογη με το ποσό που θα άκουγε.

Ψέλλισα διάφορα για εσωτερική ανάγκη έκφρασης και επικοινωνίας, για μια κάποια ματαιοδοξία και για την επαφή με τον συνάνθρωπο, που πρέπει να του ακούστηκαν από ακαταλαβίστικα ώς ανόητα. Εστρεψε ευθύς αλλού το βλέμμα του, αναζητώντας πιο ενδιαφέρουσες συναναστροφές μεταξύ των υπόλοιπων θαμώνων.

Ανέκαθεν αισθανόμουν αμηχανία σαν βρισκόμουνα να κουβεντιάζω με ανθρώπους που αξιολογούν τα πάντα μ’ αυτό το «πόσα»· ποτέ δεν μπόρεσα να χτίσω στέρεες γέφυρες επικοινωνίας με συνομιλητές που ξοδιάζουν τη ζωή τους προσπαθώντας ν’ αυξήσουν τα ψηφία του τραπεζικού λογαριασμού τους.

Αφόρητο μου φαίνεται να διαβάζει κανείς τον κόσμο αποκλειστικά με το αλφαβητάρι του κέρδους, να συναναστρέφεται από ιδιοτέλεια, να πράττει με μοναδικό γνώμονα το λογιστικό όφελος, να ζυγιάζει διαρκώς στο καντάρι του συμφέροντος τα υλικά και τα άυλα, τα έμψυχα και τ’ άψυχα.

Η λατρεία του Μαμωνά, σκέφτηκα, δεν είναι φαινόμενο της εποχής· παρ' όλα αυτά, ειδικά σήμερα το κυρίαρχο μοντέλο επιτυχημένου ανθρώπου είναι ο εμμονικός με το χρήμα. Ενδεχομένως περισσότερο από ποτέ, το οικονομικό κέρδος αξιολογείται ως ύψιστος αυτοσκοπός του ατόμου.

Παραγωγικός και κοινωνικά ωφέλιμος θεωρείται μονάχα όποιος κερδίζει πολλά και δημιουργεί λογιστικό πλούτο· ο στόχος του κέρδους με οποιονδήποτε τρόπο όχι μονάχα αναγνωρίζεται ως θεμιτός, αλλά και ως κινητήρια δύναμη της κοινωνίας.

Οι ανυπολόγιστες ζημιές που προκαλούνται στον τυφλωμένο από το παθολογικό κυνήγι του χρήματος δεν μπαίνουν σε κανένα ζύγι κι ας αφήνουν εν τέλει δυσβάσταχτο αποτύπωμα. Ο συναισθηματικός ακρωτηριασμός, το αβυσσαλέο ψυχικό έλλειμμα, η απάνθρωπη μονομέρεια, η αποξένωση, η ψυχολογική καταπίεση και το διαβρωτικό άγχος είναι μονάχα μερικές τέτοιες ζημιές.

Κι αν εξετάσουμε το θέμα πολλαπλασιαστικά, ίσως μπορέσουμε να φανταστούμε τη γενικότερη κοινωνική αποσάθρωση που συνεπάγεται το αξιολογικό μοντέλο τού «πόσα».

Ο γνωστός μου βγήκε θορυβωδώς από το καφενείο, φωνάζοντας πως ο χρόνος είναι χρήμα. Εγώ, πάλι, παρέμεινα, έχοντας στην τσέπη μου μονάχα όσα χρήματα ήταν απαραίτητα για ν’ αγοράσω κι άλλον χρόνο με τον εαυτό μου.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Λιμοντσέλο
Ξεφύλλισε τα τεφτέρια της και βρήκε μια συνταγή για λιμοντσέλο. Αγόρασε και γυάλινα μικρά μπουκάλια, τα ζωγράφισε με χρώματα ολοζώντανα απ’ έξω, τα γέμισε με το νόστιμο, σπιτικό λικέρ κι αρχίνισε να τα...
Λιμοντσέλο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
Η τέχνη και ειδικά το στοιχείο της αναπαράστασης γίνονται μέρος αφηγήσεων, όπου δύσκολα μπορεί κανείς να διακρίνει το μυθώδες από το ιστορικό στοιχείο. Ωστόσο, δεν είναι οι καλλιτέχνες που πρωταγωνιστούν στο...
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Γενέθλια
Δεν θυμόμουν να έχω τα γενέθλιά μου εκείνη την ημέρα, ομολογώ ότι με αιφνιδίασε το μήνυμα. Μόλις συνδέθηκα στο facebook και η κοκκινωπή ένδειξη στο εικονίδιο των μηνυμάτων με καλούσε να διαβάσω το καινούργιο...
Γενέθλια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το σκισμένο πουκάμισο
Πάνε χρόνια από τότε που τ’ αγόρασε το πουκάμισο, ούτε που θυμάται πόσα· σίγουρα πάνω από δέκα. Ηταν σ’ εκείνες τις εποχές που δεν σ’ ένοιαζε ν’ αγοράσεις κι ένα πουκάμισο, δεν χρειαζότανε να το...
Το σκισμένο πουκάμισο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Διακοπή ρεύματος
Ζώντας μέσα στον μύθο τού δήθεν ανεξάρτητου ατόμου, αγωνιώντας να εκπληρώσουμε τις επίπλαστες και κατασκευασμένες προϋποθέσεις κάποιας επιτυχίας χωρίς ποτέ να τις αμφισβητούμε, στοιβαχτήκαμε σε κολοσσιαία...
Διακοπή ρεύματος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ουδείς αγεωμέτρητος
Εξηγείς πως η Γεωμετρία είναι αυτή που σε μαθαίνει να αξιολογείς τα δεδομένα σου και να ξεκαθαρίζεις τα ζητούμενά σου. Προίκα ανεκτίμητη για κάποιον, να μπορεί ν’ αναγνωρίζει ποια είναι τα προβλήματα και τα...
Ουδείς αγεωμέτρητος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας