• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.9°C / 31.3°C
    4 BF
    35%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.6°C / 29.9°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.0°C / 31.6°C
    1 BF
    32%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    4 BF
    44%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.0°C / 31.8°C
    2 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 21.4°C / 28.1°C
    4 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.6°C / 29.6°C
    2 BF
    19%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.7°C / 30.2°C
    5 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 27.3°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.4°C / 26.8°C
    5 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.9°C / 28.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    0 BF
    58%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    2 BF
    34%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.5°C / 30.5°C
    1 BF
    24%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 27.8°C
    4 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.3°C / 31.0°C
    3 BF
    26%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.3°C / 28.3°C
    2 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 26.7°C / 31.1°C
    3 BF
    25%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 27.1°C
    1 BF
    31%
J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Η είσοδος του Χριστού στις Βρυξέλλες

  • A-
  • A+

Βρυξέλλες. Μια μεγάλη πλατεία γεμάτη κόσμο. Ενα πλήθος πολύχρωμο.

Πολύβουο, πολύγλωσσο κι ας είναι η ζωγραφική η τέχνη της σιωπής.

Σώματα, χρώματα, αρώματα. Εμποροι, δημοσιογράφοι, πόρνες και κυρίες της αριστοκρατίας, τραπεζίτες κι αλήτες, εταίρες και εταίροι, κοινωνικοί αναμορφωτές και επίβουλοι σωτήρες.

Πρόσωπα που είναι αυτά της δημοσιότητας και αυτά της διπλανής πόρτας.

Πρόσωπα που δεν είναι πρόσωπα, αλλά εξπρεσιονιστικά προσωπεία, ζωγραφισμένα με πινελιές σαν μαχαιριές.

Τρομερά προσωπεία σαν αυτά που πουλούσε η μάνα του και που στοιχειώνουν τόσα έργα του δημιουργού.

Πρόσωπα, προσωπεία, κρανία που επιμένουν να θορυβούν, να χλευάζουν, να σχολιάζουν, να ρεκάζουν.

Ανάμεσά τους, περικυκλωμένη η μορφή Εκείνου, όχι την ώρα που μπαίνει στην Ιερουσαλήμ για να ακούσει το ανυπόστατο «ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου», αλλά αυτός που σέρνεται φορτωμένος τον σταυρό του, τον σταυρό μας προς τον Γολγοθά, πανταχού παρόντα κι ας μη φαίνεται πουθενά.

Τζέιμς Ενσορ, «Η είσοδος του Χριστού στις Βρυξέλλες», σωτήριο έτος 1889.

Πίνακας ο οποίος στα τέλη του 19ου αιώνα εξαγγέλλει τον εξπρεσιονισμό του 20ού.

Ο δημιουργός του, αποδιοπομπαίος από τους ταγούς της παραδοσιακής ζωγραφικής και από εκείνη την πρωτοπορία που θέλει να πρωτοπορεί χωρίς να αιμάσσει και να κινδυνεύει.

Θα περάσουν δεκαετίες μέχρι το έργο του να αναγνωριστεί, να εκτεθεί θριαμβευτικά, να μετατραπεί σε ακριβό εμπόρευμα.

Ο ίδιος ο Ενσορ, αφού έχει θεωρηθεί παράφρων, θα τιμηθεί με τον τίτλο του βαρόνου και με τα ωσαννά αυτών που ξέρουν να ραίνουν με δάφνες όταν οι δάφνες δεν έχουν πια σημασία.

Βρυξέλλες 1889. Βρυξέλλες 2017. Ολος ο καλός κόσμος σε παρέλαση.

Λάμποντας όχι σε κάποια πλατεία, ας πούμε σαν την «Πλας ντορέ», αλλά στη μεγάλη, τη χωρίς όρια πλατεία των συσκέψεων, των διαβουλεύσεων, των συνελεύσεων και των συνεντεύξεων, που αναπαράγονται, πραγματικές μαζί και συμβολικές, ανυπόστατες και φονικές μέσα από τη συνεχή ροή των προγραμμάτων της τηλεόρασης, των αναρτήσεων του διαδικτύου και των δημοσιευμάτων του Τύπου που αφηγούνται δραματικά είτε κυνικά τη σταύρωση του υιού του ανθρώπου, τη σταύρωση του ανθρώπου.

Κάπου μέσα στο αδηφάγο πλήθος, το πρόσωπο του δημιουργού. Το πρόσωπο του ίδιου του Ενσορ.

Φορώντας ένα παράταιρο καπέλο που τον καθιστά ύποπτο διότι τον κάνει να διαφέρει από τον συρφετό.

Ή μήπως δεν είναι το πρόσωπο του Ενσορ;

Μήπως δεν είναι το πρόσωπο ενός ζωγράφου αλλά το πρόσωπο ενός λαού, ίσως το πρόσωπο ενός κόσμου;

Μήπως το αταίριαστο αυτό καπέλο δεν είναι κι αυτό παρά ένα ακόμη προσωπείο;

Οχι καπέλο με φτερά, αλλά πίσω από το προσωπείο καπέλο, ο στέφανος εξ ακανθών που ο Πιλάτος, οι γκρίζοι και απρόσωποι εκπρόσωποι των θεσμών όρισαν για όργανο και σύμβολο του μαρτυρίου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πόλη τη νύχτα
Τη νύχτα η πόλη μάς φαίνεται πιο όμορφη. Το λιγοστό φως καμουφλάρει τα τσιμεντένια μπαλώματα στους δρόμους και αφαιρεί λίγη κακοφωνία από τις παράταιρες πλάκες και πλακάκια των αμήχανων και κακόγουστων...
Η πόλη τη νύχτα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η επιστροφή
Σε αυτόν τον εικοστό πρώτο αιώνα της «προόδου», της «ανάπτυξης» και των Παθών οι χτεσινοί και οι αυριανοί σταυρωμένοι έγιναν τόσοι πολλοί. Θα σε αναγνωρίσω άραγε αν γυρίσεις από την εξορία όπου σε καταδικάσαμε;
Η επιστροφή
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο άγιος της αμφισβήτησης
Ο Θωμάς πάντως είναι ο μόνος από τους έντεκα αποστόλους, τον οποίο ο αναστημένος Χριστός προέτρεψε να ψηλαφήσει τις πληγές από τα καρφιά της σταύρωσης.
Ο άγιος της αμφισβήτησης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στον αστερισμό του κιτς
Το σποτ που κυκλοφόρησε η αξιωματική αντιπολίτευση για να στηλιτεύσει την αδιαφάνεια των κυβερνητικών επιλογών σχετικά με τη χρηματοδότηση διαφημιστικών στην πρόσφατη περίοδο της καραντίνας είναι απαράδεκτο.
Στον αστερισμό του κιτς
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Περί Ελλήνων και άλλων δαιμονίων
Προτιμώ να θυμηθώ μόνο τον Μωάμεθ τον Πορθητή (τον ορίτζιναλ, όχι τον γιαλαντζί) που είχε δηλώσει -μαρτυρεί ο Κριτόβουλος- ότι με την άλωση της Πόλης εκδικήθηκε τους Ελληνες για τα όσα είχαν κάνει στους,...
Περί Ελλήνων και άλλων δαιμονίων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φούσκες στον αέρα
Αυτό που ένιωσα από τις λίγες ώρες που κατά τύχη πέρασα στο στρατηγείο της Ενωσης στις Βρυξέλλες, αυτό που είδα παρακολουθώντας την πραγματικότητα κάποιων προγραμμάτων στον τόπο μας, είναι ότι μία από τις...
Φούσκες στον αέρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας