Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σχέδια για την Αθήνα

Πλατεία Ομονοίας- φωτ. Αρχείου 2006

EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΙΟΣ.

Σχέδια για την Αθήνα

  • A-
  • A+

Διαβάζοντας για τις νέες παρεμβάσεις που εξαγγέλλονται για να αλλάξουν και πάλι την Αθήνα, σκέφτομαι πόσες φορές αυτή η πόλη έχει υποστεί τα μεγαλόπνοα σχέδια της εκάστοτε κυβέρνησης. Αν ήταν να τις μετρήσω, θα έπρεπε να ταξιδέψω πολλές δεκαετίες πριν. Οι περιπέτειες της πλατείας Ομονοίας είναι ένα καλό παράδειγμα:

Σκέφτομαι με μελαγχολία τους φοίνικες που τη στόλιζαν κάποτε και που ξεριζώθηκαν.

Στο όνομα του εκσυγχρονισμού, του εκδυτικισμού, ή όποιο άλλο. Και συγκρίνω τα βασιλικά εκείνα δέντρα με τη χωρίς χαρακτήρα βλάστηση που σήμερα προσπαθεί ματαίως να καλύψει την ασκήμια της πλατείας.

Που η τελευταία της ανάπλαση χρονολογείται το 2004.

Ας θυμηθούμε συνολικότερα τους Ολυμπιακούς του 2004. Με τα ολυμπιακά ακίνητα να ρημάζουν σήμερα ή να αναζητούν με αμηχανία νέες χρήσεις.

Στοίχισαν περίπου 8,5 δισ., σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου, φορτώνοντας την πόλη με τόνους μπετόν, ενώ θα μπορούσε να ήταν και λυόμενες, π.χ., εγκαταστάσεις, όπως στην Αγγλία, που θα χρησιμοποιούνταν εκ των υστέρων πιο εύκολα για άλλους σκοπούς.

Ποιοι εκπόνησαν και ποιοι ενέκριναν τα σχέδια αυτά;

Πόσο μέτρησε η ελαφρότητα και πόσο το συμφέρον;

Η αναλογία με την εκπαίδευση είναι αποκαλυπτική. Εδώ οι μεγαλόπνοες αλλαγές ακούν στο όνομα της εκάστοτε μεταρρύθμισης.

Που κάθε φορά εξαγγέλλονται βασισμένες στη λέξη-φετίχ του εκσυγχρονισμού και κάθε φορά υποσκάπτουν τις δυνατότητες της Ελλάδας για μια δυναμική παρουσία στον σύγχρονο κόσμο, διότι με έναν θαυμαστό τρόπο καταφέρνουν να ναρκοθετούν τόσο τη μνήμη μας όσο και τις προοπτικές μας.

Αν μείνουμε στον κόσμο της εκπαίδευσης, αυτό που κατόρθωσαν είναι να απελπίσουν και να εξαγριώσουν όλο και πιο πολύ γενιές ολόκληρες παιδιών και, με εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα, να καταστήσουν όλο και πιο προβληματική τη σχέση του μαθητή με τον δάσκαλο και το μάθημα.

Οι τυφλές, ψυχαναγκαστικές αλλαγές στην εκπαίδευση λειτουργούν καταστροφικά στο πεδίο του χρόνου, είτε πρόκειται για το παρελθόν είτε για το παρόν και το μέλλον.

Οι αντίστοιχες αλλαγές στη χωροταξία και την πολεοδομία λειτουργούν αναλόγως στο πεδίο του χώρου.

Αλλά και οι δύο ξεχνούν με σκανδαλώδη άνεση το δράμα που βιώνει ο τόπος μας.

Οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ασχολούνται λίγο, ή μάλλον καθόλου, με το τι θα ανυψώσει το ηθικό μιας κοινωνίας που τα παιδιά της λιποθυμούν από πείνα στα υπό διαρκή μεταρρύθμιση σχολεία μας.

Και οι αλλαγές στην πολύπαθη μορφή της πόλης υπολογίζουν πολύ λίγο, ή μάλλον καθόλου, τους άστεγους που γεμίζουν τους δρόμους, τους αυτόχειρες που θάβονται στο υποσυνείδητό μας και όλους εμάς για τους οποίους ο βίος έγινε αβίωτος.

 

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το δεκαήμερο
Γεννιέται νόμιμα το ερώτημα μήπως τα εγκλήματα κατά της φύσης και κατά της φύσης του ανθρώπου, και επίσης η φυσική, και η συναφής ηθική και πολιτική μόλυνση, δεν έχουν μέγα μερίδιο στην παρούσα και σε άλλες...
Το δεκαήμερο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το αέτωμα
Η μουσική ήταν λυπημένη. Αυτό ήταν το μόνο σίγουρο. Χτες στο Μοναστηράκι. Πλούσιοι και πένητες, ξένοι και Ελληνες περπατούν στη λιακάδα. Ψωνίζουν και η φτήνια τρώει τον παρά, φτήνια στα ρούχα, ένα πουλόβερ...
Το αέτωμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για την πόλη
Πόση πραγματικότητα μπορεί να αντέξει μια πόλη; Και τι σημαίνουν οι εξαγγελίες ότι η πραγματικότητα αυτή θα αλλάξει από μια άλλη που παραμένει ακόμα στον χώρο του μη πραγματικού, του φανταστικού;
Για την πόλη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μοιραία ομοιομορφία
Δεκατρία κτίρια θα πρέπει να κατεδαφιστούν, αποφάσισε ο Δήμος Αθηναίων. Είναι παρατημένα και επικίνδυνα. Πιθανόν να έχουν κριθεί διατηρητέα, αλλά πόσα χρόνια τώρα ισχύει αυτός ο νόμος για τα διατηρητέα; Πάνω...
Μοιραία ομοιομορφία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κι όμως
Για να περπατήσεις στην πόλη μας, πρέπει να μη βλέπεις μπροστά σου, αλλά χαμηλά κάτω στη γη. Για να μη σκοντάψεις στα χάσματα από τα σιδερένια καλύμματα της ΕΥΔΑΠ ή στα ροκανισμένα ρείθρα των πεζοδρομίων. Ή...
Κι όμως
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Ανταλλαγές» αγαλμάτων
Γιατί αγάλματα των αρχών του 21ου αιώνα να αποτελούν μέρος «της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς», ακόμα κι αν είναι έργα εμπνευσμένα από το «αρχαίο ελληνικό παρελθόν»;
«Ανταλλαγές» αγαλμάτων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας