• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    5 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 13.6°C
    4 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.5°C / 15.5°C
    6 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    4 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    7 BF
    65%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    3 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    3 BF
    77%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    4 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.1°C / 18.1°C
    3 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.2°C / 17.2°C
    6 BF
    74%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    7 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    5 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    7 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    4 BF
    63%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    3 BF
    72%
  • Ρόδος
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    5 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.3°C / 14.3°C
    3 BF
    61%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    4 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    4 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    1 BF
    84%

Ακρωτήριο Σκύλαιον ΙΙ, 2011 - 2014, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΕΤΣΗΣ

Αγρια θάλασσα

  • A-
  • A+

Μπαίνεις στην πινακοθήκη με το κεφάλι γεμάτο σκέψεις. Μέχρι κι εκείνη την τελευταία στιγμή που έκοβες το εισιτήριο, δεν ήσουν και τόσο βέβαιη ότι έπρεπε να είσαι εκεί. Οχι πως δεν το ήθελες, η καρδιά σου πέταξε μόλις διάβασες για την έκθεση: Ελλάδα, θάλασσα, πλοία, αμμουδιές, μεγάλοι καλλιτέχνες.

Αλλά να, έφυγες κάπως βαριεστημένη από το σπίτι, νύσταζες και λίγο, και έπρεπε να ετοιμάσεις και δουλειά όταν θα γύριζες πίσω. Αλλά το αποφάσισες και ανέβηκες τα σκαλιά και βρέθηκες εκεί.

Στις φροντισμένα σκοτεινές αίθουσες με τους προβολείς να εστιάζουν εκεί που έπρεπε μόνο, τα μάτια γέμισαν χρώματα, όλες οι αποχρώσεις του γαλανού: μπλε της Πρωσίας, ακουαμαρίνα, μπλε των Σεβρών και μπλε του κοβαλτίου.

Πότε αναμειγμένα με λευκό και κίτρινο και πότε με μαύρο και κόκκινο, με ώχρες και με καφέ και με πράσινα και μαβιά. Και ξεπήδησαν πάνω στους καμβάδες και τις ξύλινες επιφάνειες πόλεις πλάι στο αλμυρό νερό.

Και γύρισες σε όλη τη Γη, σε όλη την Ιστορία.

Μια θαλασσοκράτειρα Ιταλίδα, μια Βασιλεύουσα της Ανατολής και της Δύσης, εμπορικά κέντρα του Βορρά και ψαροχώρια του Νότου. Ιστία ορθάνοιχτα που τα παρέσυραν οι άνεμοι στα ταξίδια τους, κουπιά, μηχανές για το κυνήγι της αργυρής επιβίωσης που θα σπαρταρήσει στα δίχτυα, άνθρωποι, ασήμαντες σκιές μπροστά στο υδάτινο μεγαλείο.

Πόσο εύκολα και απλά έμοιαζαν όλα μέσα στις κορνίζες τους και πόσο «δύσκολα» τα γέννησαν οι δημιουργοί που τα έβαλαν στα τελάρα τους – δεν θα μπορούσαν να κάνουν αλλιώς, γι’ αυτές τις γέννες τις δύσκολες ήταν φτιαγμένοι.

Και όσο περνούσες μπροστά από τον κόπο όσων μελέτησαν τη νερομπογιά και το λάδι, όσων λέρωσαν τα χέρια τους με χρώμα που αργεί να καθαρίσει από τα νύχια και για πάντα σημαδεύει τα ρούχα, τόσο η κούραση από τα πόδια και το μυαλό έφευγε. Κι έμενες όρθια να παρατηρείς και να βυθίζεσαι, να μυρίζεις και να νιώθεις, να λιάζεσαι.

Ετσι έπρεπε, αλλιώς πώς θα ανέπνεες τα έργα, σταθερά και αεικίνητα, να αναδίδουν χρώματα.

Ωσπου έφτασες στην τελευταία αίθουσα. Εκεί περίμενε το θαύμα: πλάι σε άλλα θαλασσινά τοπία, άλλα γεμάτα φως και απλότητα ζωής και άλλα μυσταγωγία και υπόρρητα στοιχεία, τον μεγαλύτερο τοίχο κάλυπτε μια αγριεμένη θάλασσα.

Σε ένα ακρωτήριο δαρμένο αλύπητα από τον αέρα, τον ήλιο και το αλάτι ήταν κρυμμένο το αγκίστρι εκείνου του απογεύματος. Σαν να ήξερες, το άφησες τελευταίο, μετακινούμενη αριστερά και δεξιά στην αίθουσα, θαυμάζοντας και απορώντας. Κι ύστερα στράφηκες εκεί.

Ηθελες να αγγίξεις τον καμβά, μήπως δροσίσεις τα δάχτυλά σου, μήπως οι ψεκασμοί των κυμάτων φτάσουν ώς τα μαλλιά και το πρόσωπό σου, μήπως μυρίσεις τον μανιασμένο άνεμο.

Γιατί φυσούσε πολύ. Κανένα πλεούμενο δεν βρέθηκε σε κείνα τα νερά – ευτυχώς. Οι εκρήξεις του νερού που έσκαγε στα βράχια ήταν εκρήξεις ολοκάθαρου λευκού πάνω στο μαύρο σχεδόν από τον θυμό του νερό.

Σαν μην ήταν μέρα, σαν ο Ποσειδώνας να δοκίμαζε εκεί την τρίαινά του και να απαγόρευε στον Απόλλωνα να ρίξει φως.

Αλλά το φως ήταν εκεί, στις πλατιές κίτρινες πινελιές: ίσως στους βράχους να φύτρωναν άγρια λουλούδια, ίσως οι λείες επιφάνειες να αντανακλούσαν τον ήλιο. Και η αντίθεση με τα μαύρα και πράσινα βρύα ή ταλαιπωρημένα δέντρα ήταν σχεδόν εκτυφλωτική.

Αν κοίταζες ψηλά ο ήλιος θα σου τρύπαγε τα μάτια. Κι ύστερα θα τα έριχνες χαμηλά, υπόκλιση στον δημιουργό* και ξεκούραση για το καμένο βλέμμα.

Κι έτσι, έμενες εκεί, έκθαμβη μα όχι σαστισμένη. Δεν ήθελες να φύγεις. Αν γινόταν θα καθόσουν εκεί μέρες.

Μετά βγήκες στο αθηναϊκό μουντό απόγευμα. Επρόκειτο να βρέξει. Δεν σε ένοιαζε, αλλά και γιατί να σε νοιάζει;

*Παναγιώτης Τέτσης, «Ακρωτήριο Σκύλαιον ΙΙ»

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ταξίδι με χρώματα κιμωλίας
Μια αμμουδερή ακτή. Μια θάλασσα ίσα που κινείται, ανοιχτή πράσινη στην αρχή και όσο βαθαίνει γίνεται όλο και πιο έντονη, όλο και πιο πράσινη, έως ότου ένα σκούρο μπλε ντύνει τα βάθη και τα πλάτη της.
Ταξίδι με χρώματα κιμωλίας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δύσπλαστα υλικά
Ζωγράφιζε ασταμάτητα, για δύο ή τρεις ώρες. Για χρώματα χρησιμοποίησε ένα κουτί σχολικές νερομπογιές. Τη δυσκόλευαν αρκετά, είχε μάθει άλλα υλικά, πιο εύπλαστα, με περισσότερες δυνατότητες, αλλά επέμενε. Οταν...
Δύσπλαστα υλικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αφράτο χιόνι
Το πρώτο πράγμα που είχε ζωγραφίσει εδώ και ούτε που θυμόταν από πότε, ήταν έτοιμο. Της φάνηκε όμορφο, ότι απέκτησε ζωή δική του, πέρα από την αρχική φωτογραφία, και ότι, τελικά, άξιζε τον κόπο. Και να μην...
Αφράτο χιόνι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καληνύχτα, κυρία Σελήνη
Μετά πήγε σπίτι, έτρεξε στο γραφείο, έσβησε τα φώτα και άνοιξε το παράθυρο. Αισθάνθηκε ένα είδος ευλογίας και θυμήθηκε ένα ποίημα-μινιατούρα του Ματσούο Μπασό που έλεγε: Απόψε ώς κι εσύ/ πας βιαστική/ σελήνη...
Καληνύχτα, κυρία Σελήνη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αναμονή έως την ισημερία του φθινοπώρου
Η μέρα σκοτείνιασε απότομα. Ωρες τώρα φαινόταν ότι άλλαζε ο καιρός. Η ζέστη αναμίχθηκε αρχικά με υγρασία και γρήγορα η θερμοκρασία έπεσε, τόσο που δεν μπορούσες να καθίσεις έξω, τουλάχιστον όχι αν δεν φορούσες...
Αναμονή έως την ισημερία του φθινοπώρου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ελπίδα της φυγής
Κάποιοι που κλείνουν τα μάτια γιατί θέλουν να παρατείνουν το όνειρο. Μια ζωή κοντά στη θάλασσα, με μέρες απάνεμες και μέρες θυελλώδεις, με τη μυρωδιά της υγρασίας να τους ξυπνά τις αισθήσεις και τη γεύση του...
Η ελπίδα της φυγής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας