Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά

(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά

  • A-
  • A+

Αύξηση κατά 1,6% των θεατών στους κινηματογράφους για το 2016 ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα στο 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που διεξάγεται αυτές τις μέρες. Σημάδι θετικό, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι η αύξηση αυτή είναι η μεγαλύτερη από το 2004. Πόσω μάλλον όταν αφορά περισσότερο τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, όπου οι επιπτώσεις της κρίσης είναι εντονότερες.

Πώς, στ' αλήθεια, μπορεί να εξηγήσει κάποιος το γεγονός ότι περισσότεροι Νοτιοευρωπαίοι προτίμησαν την κοινωνικοποίηση που προσφέρει η κινηματογραφική μυσταγωγία απ' ό,τι σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο;

Οι αριθμοί υπονοούν τη δημιουργία χάσματος και στα... κινηματογραφικά: +7,5% στην Ισπανία, +5,4% στην Ιταλία, +3,6% στη Γαλλία και (ποιος το περίμενε;) +2,2% στην Ελλάδα, αλλά -13% στη Γερμανία και -2,1% στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Το γιατί συνέβη αυτό, μένει προς διερεύνηση. Ωστόσο, το πραγματικά ανησυχητικό στοιχείο αφορά το είδος των ταινιών που σημείωσαν τη μεγαλύτερη επιτυχία: πρόκειται για πολυδάπανες υπερπαραγωγές όπου η ανούσια «δράση» και οι εντυπωσιακές σκηνές περισσεύουν, αλλά το ουσιαστικό περιεχόμενο και η προαγωγή της κινηματογραφικής αισθητικής χωλαίνουν.

Είχα την τύχη να μεγαλώσω σε μια πόλη όπου οι κινηματογραφικές αίθουσες, χειμερινές και θερινές, αφθονούσαν και η Κινηματογραφική Λέσχη ήταν ιδιαίτερα ενεργός. Περασμένα μεγαλεία; Ισως. Το σίγουρο είναι πως στη θέση τους σήμερα υπάρχει μόνο ένα «μούλτιπλεξ», όπως αποκαλούνται οι πολλές μαζεμένες αίθουσες στην ιδιοκτησία ενός.

Ο χαρακτήρας πολλών της γενιάς μου διαμορφώθηκε και μέσα από την κινηματογραφική τέχνη, ευρωπαϊκή και παγκόσμια. Ενα παράθυρο στον κόσμο, για σπουδή και γνώση, που μας μετέφερε και μας εξοικείωνε με εικόνες, ήχους, αναζητήσεις, παραδόσεις προερχόμενες από τα πέρατα της γης στην κυριολεξία.

Ωστόσο, η ανάγνωση των προαναφερθέντων στατιστικών στοιχείων αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για αναστοχασμό και διερώτηση: Από τις ταινίες που είδαμε πέρσι, πόσες είναι ευρωπαϊκές, πόσες ασιατικές, πόσες αφρικανικές ή λατινοαμερικανικές; Πόσο πιο κοντά μας έφεραν οι ταινίες αυτές στις αντίστοιχες κουλτούρες, των οποίων είναι παράγωγα;

Ποιοι σκηνοθέτες διερεύνησαν νέες εκφραστικές ατραπούς και ανύψωσαν την κινηματογραφική τέχνη; Ποιοι ηθοποιοί μάς συνεπήραν με την ερμηνεία τους; Ποιες σκηνές χαράχτηκαν στη μνήμη μας, ποιες μας άλλαξαν, κατά ποιο τρόπο και γιατί;

Ανακαλώντας τις περιπτώσεις όπου βγαίνοντας από την κινηματογραφική αίθουσα νιώσαμε ότι αυτό που παρακολουθήσαμε μας έκανε καλύτερους, ίσως αυτό βοηθήσει στο να απαντηθούν όλα αυτά τα ερωτήματα.

* (Ph.D.)2, επίκουρος καθηγητής Ιατρικής Φυσικής Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Κλασσικά» αγαπημένα
Απ’ όλα τα νεανικά μου αναγνώσματα, τα «Κλασσικά εικονογραφημένα» είναι εκείνα που αναπολώ πιο συχνά. Ισως γιατί τώρα, έπειτα από τόσα χρόνια που πέρασαν, μπορώ και συνειδητοποιώ την πραγματική τους αξία.
«Κλασσικά» αγαπημένα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
Αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν να τσουβαλιάζονται, κυριολεκτικά, σ’ αυτό το προκρούστειο κρεβάτι της προκάτ βαθμολογίας όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες που πρόκειται να προβληθούν στις αίθουσες. Είναι λογικό μια...
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πού παίζονται οι ελληνικές ταινίες;
Κάθε φορά που υποδέχομαι τους καινούργιους φοιτητές μου, τους ρωτάω για τις αγαπημένες τους ταινίες. Από τον ξένο κινηματογράφο μού αραδιάζουν αμέτρητες. Οταν όμως φτάνουν στον ελληνικό, το βλέμμα παγώνει....
Πού παίζονται οι ελληνικές ταινίες;
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
Σκέφτομαι να γυρίσω ακόμη μια ταινία στην Ανδρο
Ανέλαβε διστακτικά, αλλά ανέβασε στην κορυφή, με ποιοτικές εκδηλώσεις, το Διεθνές Φεστιβάλ Ανδρου, που ανοίγει σήμερα την αυλαία του. Με την ευκαιρία αυτή, ο γνωστός σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης κάνει έναν...
Σκέφτομαι να γυρίσω ακόμη μια ταινία στην Ανδρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας