Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά

(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά

  • A-
  • A+

Αύξηση κατά 1,6% των θεατών στους κινηματογράφους για το 2016 ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα στο 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που διεξάγεται αυτές τις μέρες. Σημάδι θετικό, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι η αύξηση αυτή είναι η μεγαλύτερη από το 2004. Πόσω μάλλον όταν αφορά περισσότερο τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, όπου οι επιπτώσεις της κρίσης είναι εντονότερες.

Πώς, στ' αλήθεια, μπορεί να εξηγήσει κάποιος το γεγονός ότι περισσότεροι Νοτιοευρωπαίοι προτίμησαν την κοινωνικοποίηση που προσφέρει η κινηματογραφική μυσταγωγία απ' ό,τι σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο;

Οι αριθμοί υπονοούν τη δημιουργία χάσματος και στα... κινηματογραφικά: +7,5% στην Ισπανία, +5,4% στην Ιταλία, +3,6% στη Γαλλία και (ποιος το περίμενε;) +2,2% στην Ελλάδα, αλλά -13% στη Γερμανία και -2,1% στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Το γιατί συνέβη αυτό, μένει προς διερεύνηση. Ωστόσο, το πραγματικά ανησυχητικό στοιχείο αφορά το είδος των ταινιών που σημείωσαν τη μεγαλύτερη επιτυχία: πρόκειται για πολυδάπανες υπερπαραγωγές όπου η ανούσια «δράση» και οι εντυπωσιακές σκηνές περισσεύουν, αλλά το ουσιαστικό περιεχόμενο και η προαγωγή της κινηματογραφικής αισθητικής χωλαίνουν.

Είχα την τύχη να μεγαλώσω σε μια πόλη όπου οι κινηματογραφικές αίθουσες, χειμερινές και θερινές, αφθονούσαν και η Κινηματογραφική Λέσχη ήταν ιδιαίτερα ενεργός. Περασμένα μεγαλεία; Ισως. Το σίγουρο είναι πως στη θέση τους σήμερα υπάρχει μόνο ένα «μούλτιπλεξ», όπως αποκαλούνται οι πολλές μαζεμένες αίθουσες στην ιδιοκτησία ενός.

Ο χαρακτήρας πολλών της γενιάς μου διαμορφώθηκε και μέσα από την κινηματογραφική τέχνη, ευρωπαϊκή και παγκόσμια. Ενα παράθυρο στον κόσμο, για σπουδή και γνώση, που μας μετέφερε και μας εξοικείωνε με εικόνες, ήχους, αναζητήσεις, παραδόσεις προερχόμενες από τα πέρατα της γης στην κυριολεξία.

Ωστόσο, η ανάγνωση των προαναφερθέντων στατιστικών στοιχείων αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για αναστοχασμό και διερώτηση: Από τις ταινίες που είδαμε πέρσι, πόσες είναι ευρωπαϊκές, πόσες ασιατικές, πόσες αφρικανικές ή λατινοαμερικανικές; Πόσο πιο κοντά μας έφεραν οι ταινίες αυτές στις αντίστοιχες κουλτούρες, των οποίων είναι παράγωγα;

Ποιοι σκηνοθέτες διερεύνησαν νέες εκφραστικές ατραπούς και ανύψωσαν την κινηματογραφική τέχνη; Ποιοι ηθοποιοί μάς συνεπήραν με την ερμηνεία τους; Ποιες σκηνές χαράχτηκαν στη μνήμη μας, ποιες μας άλλαξαν, κατά ποιο τρόπο και γιατί;

Ανακαλώντας τις περιπτώσεις όπου βγαίνοντας από την κινηματογραφική αίθουσα νιώσαμε ότι αυτό που παρακολουθήσαμε μας έκανε καλύτερους, ίσως αυτό βοηθήσει στο να απαντηθούν όλα αυτά τα ερωτήματα.

* (Ph.D.)2, επίκουρος καθηγητής Ιατρικής Φυσικής Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
Αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν να τσουβαλιάζονται, κυριολεκτικά, σ’ αυτό το προκρούστειο κρεβάτι της προκάτ βαθμολογίας όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες που πρόκειται να προβληθούν στις αίθουσες. Είναι λογικό μια...
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το καρναβάλι του τρόμου
Ο δημοσιογράφος Τσαρλς Τέιτουμ (Κερκ Ντάγκλας) δουλεύει σε μια μικρή τοπική εφημερίδα στο Αλμπουκερκ του Μεξικού, αλλά θα έκανε τα πάντα για να πάρει προαγωγή σε ένα μεγάλο έντυπο. Η «φιλοσοφία» του είναι...
Το καρναβάλι του τρόμου
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας τιμά τον δημιουργό, που πέθανε πριν από πέντε μήνες, με πλήρη ρετροσπεκτίβα του έργου του στο «Ιντεάλ». Εναρξη με τον «Τελευταίο Αυτοκράτορα», που θα προβληθεί σε...
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το πορτρέτο της Τζένι
Το πορτρέτο τελειώνει, αλλά η Τζένι δεν εμφανίζεται πια. Ο Εμπεν την ψάχνει απελπισμένα, για να μάθει τελικά ότι η Τζένι… έχει πεθάνει πριν από χρόνια, μια νύχτα καταιγίδας, παρασυρμένη από τα κύματα, κοντά σ’...
Το πορτρέτο της Τζένι
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον Μανιάτη...
«Για χωρίς λόγους -συναντήσεις με τον Γιώργο Μανιάτη» είναι ο τίτλος της νέας ταινίας του Σταύρου Ψυλλάκη. Η ταινία θα κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα...
Για τον Μανιάτη...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας