• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.0°C / 34.0°C
    4 BF
    32%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.6°C / 35.3°C
    3 BF
    35%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.0°C / 35.5°C
    2 BF
    20%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    25%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 32.4°C
    4 BF
    35%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 32.0°C / 33.0°C
    2 BF
    34%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.4°C / 30.4°C
    3 BF
    25%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.6°C / 34.6°C
    3 BF
    15%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 31.0°C
    5 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 31.2°C
    4 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 27.8°C
    5 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.7°C / 29.0°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    0 BF
    74%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 32.3°C
    3 BF
    29%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.3°C / 34.9°C
    2 BF
    24%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 29.8°C
    5 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.2°C / 32.0°C
    4 BF
    26%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.6°C / 32.3°C
    3 BF
    36%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 30.7°C / 32.8°C
    3 BF
    16%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    1 BF
    35%

Περικλής Κοροβέσης - Εφημερίδα τών Συντακτών

Υφ-ΥΠΠΟ ή αριστερό ΤΑΙΠΕΔ;

  • A-
  • A+

Ο Νίκος Ξυδάκης είχε την έξωθεν καλή μαρτυρία. Εγκριτος δημοσιογράφος, για χρόνια στην «Καθημερινή», και όσοι τον ήξεραν από κοντά, μιλούσαν για ένα καλλιεργημένο άτομο με σεμνό χαρακτήρα. Για όλους εμάς τους παροικούντες τον Πολιτισμό, ήταν χαράς ευαγγέλια να αναλάβει τη θέση του υφυπουργού Πολιτισμού. Δεν μπόρεσα να καταλάβω ποιος ήταν ο πραγματικός υπουργός και από ό,τι κατάλαβα το υπουργείο Πολιτισμού υποβιβάζεται σε υφυπουργείο. Εκτός αν στη νεογλώσσα που χρησιμοποιεί ο ΣΥΡΙΖΑ -που ακόμα δεν την έχουμε μάθει-, ο οποίος τόσο ενδιαφέρον είχε δείξει προεκλογικά για τον πολιτισμό, το υφυπουργείο σημαίνει πια υπερυπουργείο, έτσι που να ανταποκρίνεται στο προεκλογικό πολιτιστικό του πρόγραμμα που ακόμα οι ειδικοί προσπαθούν να ερμηνεύσουν.

Από τότε που δημιουργήθηκε το υπουργείο Πολιτισμού, ήταν ελάχιστες οι φορές που έκανε κάτι. Και εδώ θα αναφέρω τη Μελίνα Μερκούρη και τον Σταύρο Μπένο. Κατά κανόνα άσχετοι πολιτικοί που δεν είχαν καμία ή είχαν ελάχιστη σχέση με τον πολιτισμό, έπαιρναν το υπουργείο για να κρατηθούν ψηλά στην κομματική επετηρίδα και να χτυπήσουν κάτι καλύτερο στην επόμενη ευκαιρία. Ούτως ή άλλως, το κράτος ήταν πάντα εχθρικό με τον πολιτισμό και τη δημιουργία. Και φυσικά να μη μιλήσουμε για Παιδεία ή επιστημονική έρευνα. Η κουλτούρα των πιο πολλών πολιτικών είναι τηλεοπτική, η μουσική τους παιδεία τα σκυλάδικα και είναι καλοί στην ίντριγκα, τη δημαγωγία και τις μεταγραφές.

Σε αυτές τις συνθήκες περιμέναμε όλοι πως ο κ. Ξυδάκης θα λάμψει και θα είχε όση πίστωση χρόνου χρειαζόταν για να οργανώσει το έργο του. Και έτσι εντρύφησα στη συνέντευξή του στην «Αυγή» (5.4.15) και τη διάβασα όσο πιο προσεκτικά μπορούσα. Το πρώτο εντυπωσιακό πράγμα ήταν πως δεν υπήρχε κανένα όραμα για τον πολιτισμό, ούτε καν ένας ορισμός. «Ο πολιτισμός δεν είναι σκυλάκι πολυτελείας, αλλά το καθημερινό ψωμί», είπε. Δηλαδή φέξε μου και γλίστρησα. Υπάρχει ελληνικός πολιτισμός; Ποιος είναι αυτός; Πώς αναπτύσσεται και πώς υπηρετείται; Ο πολιτισμός έχει να κάνει με την εθνική συνείδηση; (Δηλαδή τι είναι αυτό που κάνει τον κάτοικο της Γαλλίας Γάλλο;)

Η λαϊκή προφορική παράδοση και δημιουργία τι ρόλο παίζουν στη διαμόρφωση ενός έθνους; Μήπως ένας εθνικός πολιτισμός είναι μια άμυνα μπροστά στην επίθεση του απολιτισμού του ιμπεριαλισμού και του νεοαποικισμού; Οι αποικιοκράτες το πρώτο πράγμα που έκαναν στις αποικίες ήταν να καταστρέψουν τον πολιτισμό τους, δηλαδή τη φυσική τους άμυνα, για να τις εκδυτικοποιήσουν. Τέτοιο προβληματισμό δεν είδα πουθενά. Αντίθετα, υπήρχε ένα πνεύμα αμερικανικού μάνατζμεντ για το πώς ο πολιτισμός θα μπορέσει να αποδώσει παραπάνω έσοδα στο κράτος αναρρυθμίζοντας την ίδια υποδομή. Δηλαδή με τις αλλαγές κάποιων Δ.Σ. που όλοι ξέρουμε τι σημαίνει αυτό.

Καλό θα ήταν ο κ. υπουργός να ρίξει μια ματιά στο εξαίρετο βιβλίο της Κρυσταλίας Πατούλη «Ερευνα για την κρίση» (εκδόσεις Κέδρος). Εκεί υπάρχουν οι απόψεις 180 προσώπων των Γραμμάτων, των Τεχνών και των Επιστημών. Και όλα αυτά άπτονται των προβλημάτων πολιτισμού. Εξαίρετη η μουσική του Ξαρχάκου. Ξέρουμε όμως πώς σκέφτεται ο ίδιος για την κρίση και τον πολιτισμό; Υπέροχος ο χαΐνης Δημήτρης Αποστολάκης, μήπως έχει να μας προτείνει μια κάποια εναλλακτική λύση; Τη Δήμητρα Γαλάνη την αγαπάμε όλοι. Μήπως έχει πρωτοποριακές πολιτικές σκέψεις; Σταματάω εδώ, γιατί στην τύχη διάλεξα τρία ονόματα. Σ’ αυτό το βιβλίο, ένα είδος εγκυκλοπαίδειας της σύγχρονης ελληνικής σκέψης, δεν μετέχουν πολιτικοί. Μια πρωτότυπη και πανέξυπνη ιδέα που απαιτούσε πολύ κόπο για να πραγματοποιηθεί. Εντούτοις δεν βρέθηκαν ούτε έντυπα ούτε sites να τη φιλοξενήσουν. Κι αυτό χαρακτηρίζει την ελληνική κοινωνία. Ο,τι είναι καινούργιο το θεωρεί λάθος γιατί υπερβαίνει τα στερεότυπα. Ευτυχώς βρέθηκε το TVXS της εποχής του Κούλογλου και αυτά τα κείμενα έπαιζαν από το 2010 έως το 2014. Και ευτυχώς βρέθηκε ο κλασικός για όλους μας εκδοτικός οίκος «Κέδρος» και τα έκανε ένα ωραίο βιβλίο.

Ο δάσκαλός μου, Εντγκάρ Μορέν, που έχει μελετήσει βαθιά τον πολιτισμό και την κουλτούρα, που είναι δύο διαφορετικά πράγματα, τοποθετούσε πάντοτε τη δημιουργία εκτός θεσμών. Οταν έμπαινε στους θεσμούς, ύστερα από αρκετά χρόνια, ήδη είχε αρχίσει μια άλλη δημιουργικότητα, πάλι από τα κάτω. Τα μικρά θεατράκια της Αθήνας, που έχουν γίνει με αίμα και με την αυτοθυσία κάποιων πρωτοπόρων που έχασαν τα πάντα για να στήσουν ένα θεατράκι, δεν ζητάνε «συσσίτιο» όπως είπε ο κ. Ξυδάκης. Αλλά σαν εργάτες του πολιτισμού ζητούν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τη δουλειά τους. Αλλά σε αυτά θα επανέλθουμε.

ΥΓ. Από Lapsus Calami η στήλη αυτή μετέφερε την πρωτεύουσα του Μπανγκλαντές (28.3.15) Ντάκα στο Πακιστάν. Απολογείται και την επαναφέρει στον τόπο της.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Τα στερεότυπα στην εξουσία
Τελικά το έργο και η πολιτεία ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση είχε τίποτα από τα οράματα και τις θέσεις κάποιας ριζοσπαστικής Αριστεράς; Ή απλά είχαμε «άρωμα Αριστεράς», όπως λέμε στις κρέμες «άρωμα βανίλιας» χωρίς να...
Τα στερεότυπα στην εξουσία
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Η κανονικότητα διά του τρία
Είναι αυτήν την περίοδο που προφανώς ο κ. Μητσοτάκης ονομάζει κανονικότητα. Δηλαδή το καθεστώς που επέβαλε η θριαμβεύτρια πλευρά του Εμφυλίου: μια φορά νικητές, για πάντα νικητές.
Η κανονικότητα διά του τρία
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Η εμπειρία του αρχηγού, υποθήκη για τα μέλη
Πέρασαν πέντε χρόνια από τότε που ο ΣΥΡΙΖΑ (Πρώτη φορά Αριστερά) και οι ΑΝ.ΕΛΛ. (Πρώτη φορά Ακροδεξιά) συμμάχησαν για να πάρουν την κυβερνητική εξουσία. Και κυβέρνησαν σχεδόν για μια πενταετία.
Η εμπειρία του αρχηγού, υποθήκη για τα μέλη
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Παραγουάη: μια εκπολιτιστική γενοκτονία
Ας ανατρέξουμε λιγάκι στο παρελθόν. Στην ιστορία της Παραγουάης που είναι λίαν διδακτική. Από το 1814 είναι μια ελεύθερη χώρα, που επέλεξε μια διαφορετική πολιτική, αντίθετη των υπόλοιπων χωρών της Λατινικής...
Παραγουάη: μια εκπολιτιστική γενοκτονία
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Πολιτικοί παντός κόμματος
Τα κομματικά στελέχη έχουν κάποια ιδεολογία; Εχουν κάποιες αρχές; Πιστεύουν σε κάποιο Θεό; Και αν αυτό συμβαίνει, πώς εξηγείται αυτό το μεταναστευτικό ρεύμα από την Αριστερά προς τη Δεξιά;
Πολιτικοί παντός κόμματος
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Κυρίαρχος ή κυριαρχούμενος λαός;
Σε όλα τα δημοκρατικά Συντάγματα του κόσμου, εδώ και περίπου δυόμισι αιώνες, αναγράφεται ρητά: «Ολες οι εξουσίες εκπηγάζουν από τον λαό». Και αυτό έχει περάσει στην τρέχουσα ρητορική των κομμάτων που μιλούν...
Κυρίαρχος ή κυριαρχούμενος λαός;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας