• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.1°C / 20.0°C
    1 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 18.3°C
    1 BF
    94%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.6°C / 15.0°C
    1 BF
    94%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.3°C / 10.0°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    2 BF
    75%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 18.3°C
    2 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 7.8°C / 18.0°C
    1 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 19.0°C
    1 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.0°C / 15.6°C
    1 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.6°C / 17.8°C
    1 BF
    77%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.7°C
    3 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.0°C / 17.8°C
    2 BF
    94%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.3°C
    1 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 18.3°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    87%
Πατρίς - Θρησκεία - Οικογένεια

Περικλής Κοροβέσης - Εφημερίδα τών Συντακτών

Πατρίς - Θρησκεία - Οικογένεια

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μπορούμε να μιλήσουμε για φασισμό του 21ου αιώνα; Υπάρχει τέτοιος κίνδυνος ή απλά είναι μια υπερβολή που μας χρειάζεται για να δικαιολογήσουμε τον επαναστατικό μας ζήλο; Μελετώντας τον χιτλερισμό και τον μουσολινισμό είναι για να διευρύνουμε τις ιστορικές μας γνώσεις ή για να καταλάβουμε τον σημερινό κόσμο;

Ο φασισμός με την ευρεία έννοια του όρου έχει μια ενιαία πολιτική έκφραση ή μπορεί να υπάρξει ένας «πλουραλισμός» του φασισμού με ποικίλες εκφράσεις; ‘Η ακόμα, αυτό το πολιτικό φαινόμενο ευδοκιμεί μόνο σε κάποια κόμματα και στη μηχανή του κράτους ή είναι και διάχυτος στην κοινωνία;

Μπορεί κάποιος να έχει δημοκρατικές ιδέες και η κοινωνική συμπεριφορά και πρακτική του να είναι φασιστική; Τα φασιστικά κράτη της Ευρώπης του Μεσοπολέμου, που ήταν περισσότερα από τα δημοκρατικά, ήταν προϊόντα χαρισματικών παρανοϊκών ηγετών ή ήταν αυθεντικά τέκνα του δυτικού πολιτισμού;

Αυτά είναι μια σειρά από ερωτήματα ανάμεσα σε πολλά άλλα που κανονικά θα έπρεπε να μας απασχολούν όλους, γιατί αφορούν τη ζωή μας. Αλλά δεν μοιάζει να είναι αυτή η περίπτωση. Εκτός από μικρές μειονότητες που ασχολούνται με αντίστοιχα προβλήματα, η μεγάλη πλειονότητα βρίσκει καταφύγιο στην αδιαφορία, με καθοδηγητή την τηλεόραση των μεγαλοκαρχαριών του κεφαλαίου.

Και μια και το έφερε η κουβέντα για το κεφάλαιο, είναι χρήσιμο να ρίξουμε μια ματιά στη σχέση του με τον φασισμό. Είναι γνωστό πως οι βιομήχανοι, οι τραπεζίτες, οι ξένοι επενδυτές (ανάμεσά τους και ο Φορντ) στη Γερμανία βρήκαν στο πρόσωπο του Χίτλερ την ιδανική πολιτική εκπροσώπηση. Εκτόξευσε τα κέρδη τους στα ύψη και ήταν μια σταθερή εγγύηση των επενδύσεών τους. Το ίδιο έγινε και στις υπόλοιπες φασιστικές χώρες της Ευρώπης.

Με άλλα λόγια: Δεν μπορούμε να μιλάμε για ναζισμό χωρίς να μιλάμε για καπιταλισμό. Αυτό έχει ειπωθεί πολλές φορές από έγκυρους αναλυτές και έχουν γραφτεί πολλά γι’ αυτό. Και ιδού μια ωραία ευκαιρία για την κυβέρνηση. Στην αντικομμουνιστική φιέστα της Εσθονίας να αντιτάξει ένα διεθνές συνέδριο με θέμα «Καπιταλισμός και Φασισμός».

Να κληθούν όλοι οι ειδήμονες του κόσμου (βιβλιογραφία υπάρχει άφθονη). Θα μπορούσε να οργανωθεί από πανεπιστημιακούς, να διεξαχθεί στο Ζάππειο, να καταγραφεί από το κανάλι της Βουλής και να αποτελέσει διδακτικό υλικό για τα σχολεία. Και ίσως θα μπορούσε να γίνει θεσμός και να λειτουργεί σε ετήσια βάση.

Και αυτό θα ευχαριστήσει ιδιαίτερα τους Ευρωπαίους εταίρους μας, που θα διαπιστώσουν πως ακολουθούμε τις παραδόσεις των δημοκρατικών προγόνων μας. Αν και θα έχουμε τις αντιρρήσεις των θιασωτών του «βαθέος κράτους» που αναγνωρίζονται στο τρίπτυχο: «Πατρίς - Θρησκεία - Οικογένεια» με αναφορά στη Σπάρτη και τη Μακεδονική Δυναστεία. Ας τους απαντήσουμε προκαταβολικά.

Η κλασική Αθήνα όταν είχε φτάσει στο απόγειό της είχε βιοτικό επίπεδο συγκρινόμενο σήμερα με τις αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης. Ανεργία μηδέν. Δημοκρατία και ανάπτυξη πάνε μαζί. Είχε γίνει ηγεμονική δύναμη όχι μόνο στο Αιγαίο, αλλά το δημοκρατικό της μοντέλο, της αυτοκυβέρνησης, είχε επικρατήσει, με κάποιες μικρές παραλλαγές, στις μισές ελληνικές πόλεις-κράτη, από τις περίπου 1.100 που υπήρχαν. Τότε η Σπάρτη αισθάνθηκε απειλούμενη.

Αλλά η Αθήνα δεν μπορούσε να νικηθεί αν δεν καταστρεφόταν ο στόλος της. Και οι Σπαρτιάτες δεν είχαν πλοία. Αλλά λύση βρέθηκε. Πέρσες θα χρηματοδοτούσαν τον πολεμικό στόλο των Σπαρτιατών, με αντάλλαγμα τα νησιά του Αιγαίου. Και πράγματι αυτό έγινε. Οι Σπαρτιάτες βύθισαν τον αθηναϊκό στόλο και ένα μεγάλο μέρος του Αιγαίου πέρασε στους Πέρσες. Είναι αυτό πατριωτισμός; Δεν θυμίζει τις δωσιλογικές κυβερνήσεις της Ελλάδας κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής;

Αυτή είναι η Πατρίς; Να πάμε τώρα και στην Οικογένεια. Οι αρχαίες οικογένειες κατά κανόνα ήταν μονογαμικές. Αλλά υπήρχαν και κάποιες εξαιρέσεις. Ο Φίλιππος είχε παντρευτεί πέντε γυναίκες ταυτοχρόνως, μία εξ αυτών η Ολυμπιάς, μητέρα του Αλεξάνδρου. Οι Σπαρτιάτες είχαν πάει ακόμα πιο μακριά. Οπως οι άντρες έλειπαν διαρκώς σε πολέμους, οι γυναίκες έμεναν μόνες τους.

Πώς θα έκαναν παιδιά; Οι Σπαρτιάτες δεν είχαν την έννοια της καθαρής φυλής. Γι’ αυτό, σκλάβοι και είλωτες επιστρατεύτηκαν για την αναπαραγωγή των Σπαρτιατών, συχνά φύρδην μίγδην. Αυτή η συλλογική εργασία λέγεται στα γαλλικά partouze (παρτούζα). Είναι αυτό μοντέλο οικογένειας;

Αφήσαμε τελευταία τη Θρησκεία. Προφανώς οι θιασώτες αυτού του τρίπτυχου δεν εννοούν τη θρησκεία των αρχαίων, αλλά τη χριστιανική. Τώρα πώς συνδυάζεται αρχαία Ελλάδα και xριστιανισμός μόνοn ο δικτάτορας Παπαδόπουλος το ήξερε. Αλλά δεν μας είπε ποτέ αυτό το μυστικό. Το πήρε μαζί του στον τάφο. Ο xριστιανισμός είναι μια αντιπολεμική θρησκεία.

Είναι ο Θεός της αγάπης. Σημαίνει αγάπη στον Θεό, δηλαδή στο σύμπαν και αγάπη στον πλησίον, που σημαίνει αγάπη για όλη την ανθρωπότητα. Και για να κλείσουμε όπως αρχίσαμε. Μήπως ο φασισμός του 21ου αιώνα είναι ο Τραμπ;

 

ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Πολιτική στην ομίχλη
Κατά κανόνα την πολιτική την κόβουμε στα τρία. Δεξιά, Κέντρο, Αριστερά. Τα ονόματα αυτά τα οφείλουμε στις θέσεις των βουλευτών στο Κοινοβούλιο της Γαλλικής Επανάστασης. Δεν ήταν καθαρά ιδεολογικά ρεύματα και...
Πολιτική στην ομίχλη
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Η διαφορά ως ισότητα
Κάποια παιδιά γεννιούνται διαφορετικά. Και δεν εννοώ τα παιδιά που εκ γενετής έχουν κάποια αναπηρία ή δυσπλασία. Μιλάω για υγιέστατα μωρά που από τα πρώτα τους βήματα διαφέρουν από τα άλλα. Το τι τα κάνει...
Η διαφορά ως ισότητα
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
H πρέζα της εξουσίας
Σε αυτό το σημείωμα δεν θα ασχοληθώ με τη λειτουργία του πολιτικού μας συστήματος, αλλά με την ανθρωπολογία του. Σαν ένα είδος ερασιτέχνη ανθρωπολόγου που παρατηρεί τη φυλή των «πολιτικών» και προσπαθεί να...
H πρέζα της εξουσίας
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
H αντίσταση των λίγων
Πριν από πενήντα χρόνια, αυτόν τον ανοιξιάτικο μήνα, η χούντα έβγαλε περίπατο τα τανκς και σε μια-δυο ώρες πήρε την εξουσία αυτής της χώρας, σχεδόν χωρίς να ανοίξει ρουθούνι, και την κράτησε εφτά ολόκληρα...
H αντίσταση των λίγων
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Η Παναγία κατατάχθηκε στο Πεντάγωνο
Τιμές αρχηγού κράτους. Καλό ακούγεται. Αλλά για ποιον; Για τους κοινούς θνητούς είναι μια αφάνταστη ταλαιπωρία. Η πόλις στρατοκρατείται, η συγκοινωνία κόβεται και οι άνθρωποι που δουλεύουν στην «απαγορευμένη...
Η Παναγία κατατάχθηκε στο Πεντάγωνο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη συσπείρωση αντιπολιτευτικών δυνάμεων
Ενδιαφέρουσα ου μην και ριζοσπαστική η πρόταση του Γιάνη Βαρουφάκη προς ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ να συμπράξουν πολιτικά εναντίον της αυταρχικής και σκοταδιστικής [και βίαιης] κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και πρώην...
Για τη συσπείρωση αντιπολιτευτικών δυνάμεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας